شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سیگار#تیم ملی#فوتبالی#فرانسه

سلام دروازه‌بان خاص به ۵۱ سالگی؛ مردی که سیگار می‌کشید و راننده شد+ فیلم

سلام دروازه‌بان خاص به ۵۱ سالگی؛ مردی که سیگار می‌کشید و راننده شد+ فیلم

تهران- ایرنا- به بهانه سالروز تولد «فابین بارتز» سنگربان اسبق تیم ملی فرانسه نگاهی به زندگی فوتبالی و دوران بازنشستگی وی انداخته‌ایم.

به گزارش ایرنا، قطعا نام فابین بارتز برای علاقه‌مندان به فوتبال یادآور خاطرات دوران طلایی تیم ملی فرانسه و باشگاه منچستریونایتد است. دروازه‌بانی که با موهای از ته تراشیده، چهره ای ماندگار را از خودش در ذهن عاشقان فوتبال به ثبت رساند که به دلیل واکنش های عجیب و غریبش درون دروازه، او را به یک گلر خاص تبدیل کرد.

فابین بارتز در تاریخ ۲۸ ژوئن سال ۱۹۷۱ در لاولان در آریژ فرانسه به دنیا آمد. بارتز با ۸۳/۱ متر قد، به عنوان فوتبالیست حرفه‌ای در تیم‌هایی چون تولوز، موناکو، منچستر یونایتد، المپیک مارسی،‌ اف.سی. نانت و تیم ملی فوتبال فرانسه بازی کرده است. پدر وی نیز یک بازیکن موفق راگبی بود که یک بازی ملی هم برای فرانسه انجام داده بود.

پس از این که وی در تابستان سال ۲۰۰۶ نتوانست تیم جدیدی برای خود پیدا کند، در اکتبر آن سال کناره‌گیری‌اش از فوتبال را اعلام کرد،‌ اما تنها دو ماه بعد در تصمیمش تجدید نظر کرده و قراردادی با باشگاه نانت به امضاء رساند. در آنجا هم در آوریل سال ۲۰۰۷ پس از این که درپی یک شکست در بازی‌های لیگ فرانسه، از سوی هوادارانی  مورد حمله قرار گرفته و مورد ضرب و شتم قرار گرفت، از فوتبال خداحافظی کرد. بارتز تنها یک روز بعد از آن به همراه خانواده‌اش آن شهر را ترک کرد.

سلام دروازه‌بان خاص به ۵۱ سالگی؛ مردی که سیگار می‌کشید و راننده شد+ فیلم

بارتز اولین بازی ملی خود را در سال ۱۹۹۴ انجام داد. اما تازه در مسابقات جام ملت‌های اروپا در سال ۱۹۹۶ بود که به دروازه‌بان ثابت تیم ملی تبدیل شد. وی پس از پیتر شیلتون، دومین گلری است که در ۱۰ بازی جام جهانی هیچ گلی دریافت نکرده است. او در بازی نیمه‌نهایی جام‌جهانی ۲۰۰۶ در بازی مقابل پرتغال به رکورد شیلتون رسید، اما در فینال این رقابت‌ها، مارکو ماتراتزی، بازیکن ایتالیا با گلی که به تساوی ۱ بر ۱ انجامید، مانع از برجای گذاشتن رکورد توسط بارتز شد.

فابین بارتز در کنار دینو زوف و سپ مایر، یکی از فقط سه دروازه‌بانی است که هم قهرمان اروپا و هم جهان شده‌اند. به علاوه او یکی از معدود گلرهایی است که دوبار فینال جام جهانی را تجربه کرده است. وی همچنین به همراه تیم ملی فرانسه در فینال جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۰۰ و نیز فینال جام کنفدراسیون‌ها در سال ۲۰۰۳ حضور داشته است.

افتخارات ورزشی

قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا با مارسی: ۱۹۹۳
قهرمان باشگاه‌های فرانسه با موناکو: ۱۹۹۷، ۲۰۰۰
قهرمان جهان: ۱۹۹۸
قهرمان اروپا: ۲۰۰۰
برترین دروازه‌بان سال جهان: ۲۰۰۰
قهرمان جام کنفدراسیون‌ها: ۲۰۰۳
قهرمان لیگ برتر انگلیس با منچستر یونایتد: ۲۰۰۱، ۲۰۰۳
نایب قهرمان جهان: ۲۰۰۶
شماره ۱ لیست برترین گلرهای فرانسه از سوی مجله فرانس فوتبال: اکتبر ۲۰۰۶
شوالیه لژیون افتخاری فرانسه

سلام دروازه‌بان خاص به ۵۱ سالگی؛ مردی که سیگار می‌کشید و راننده شد+ فیلم

بارتز اکنون در ۵۱ سالگی فعالیتی در مربیگری فوتبال ندارد و ترجیح داد در سطوح مدیریتی مشغول به کار باشد. با این وجود شغل بارتز از زمان بازنشستگی به دنیایی دور از فوتبال ختم شده است. او یک راننده حرفه‌ای در مسابقه اتومبیلرانی و مالک یک تیم است. در سال ۲۰۰۸ وقتی در مسابقات پورشه کاررا فرانسه شرکت می‌کرد اتومبیلرانی را بصورت حرفه‌ای آغاز کرد. اوج شغلی او در سال ۲۰۱۳ زمانی بود که قهرمان GT فرانسه شد. بارتز همچنین یک تیم مسابقه ای با الیویه پانیس ستاره سابق فرمول ۱ فرانسوی که در سال ۱۹۹۶ برنده جایزه بزرگ موناکو شد، تشکیل داد.

سلام دروازه‌بان خاص به ۵۱ سالگی؛ مردی که سیگار می‌کشید و راننده شد+ فیلم

پانیس راننده سابق F۱ درباره بارتز به Omnisport گفت: من چیزهای زیادی از او آموخته‌ام و واقعاً خوشحالم که با فابین کار می‌کنم. او یک راننده خارق العاده است و دیدن آنچه که به دست آورده شگفت آور است.

سلام دروازه‌بان خاص به ۵۱ سالگی؛ مردی که سیگار می‌کشید و راننده شد+ فیلم

سنگربان ملی‌پوش تیم‌های مارسی و منچستریونایتد از آن دست سیگاری‌های حرفه‌ای بود که نظیرش کمتر در دنیای فوتبال پیدا شده است. نقل شده یک بار پس از بازی تیم‌های منچستریونایتد و ساوتهمپتون در سال۲۰۰۳، گوردون استراچان، سرمربی اسکاتلندی ساوتهمپتون که تیمش بازی را واگذار کرده بود با ناراحتی وارد دفترش در ورزشگاه شد و با کمال تعجب ته‌سیگار و خاکستری را دید که نشان می‌داد کسی در دفتر «سیگارممنوع‌اش» دخانیات مصرف کرده است. این شخص کسی نبود جز فابیان بارتز سنگربان یونایتد که پس از مصدومیت در نیمه دوم تعویض شد و یک راست آمده بود در دفتر مربی ساوتهمپتون و آنجا ضمن دود کردن سیگار بازی را تماشا کرده بود!

سلام دروازه‌بان خاص به ۵۱ سالگی؛ مردی که سیگار می‌کشید و راننده شد+ فیلم

دوران فوتبالی بارتز مطمئناً موفقیت آمیز بوده است. او در سال ۱۹۹۳ با مارسی قهرمان لیگ ۱ فرانسه شد و با موناکو به قهرمانی در چمپیونزلیگ رسید و در طول سه فصل ۱۳۹ بار برای منچستریونایتد بازی کرد. با این حال بارتز در خلق لحظات عجیب و غریب استعداد زیادی داشت. او بارها از دروازه اش خارج می شد و حتی فرگوسن یک بار به شوخی گفت که او ممکن است در پست دیگری، بهتر از دروازه‌بانی کار کند.

سیوهای برتر فابین بارتز به بهانه سالروز تولد دروازه‌بان اسبق تیم ملی فرانسه را در ادامه نظاره‌گر خواهیم بود: