شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق#کردستان#کردستان عراق#منابع

در نشست هیئت هماهنگی با «عزم» و اتحادیه میهنی کردستان عراق چه گذشت؟

در نشست هیئت هماهنگی با «عزم» و اتحادیه میهنی کردستان عراق چه گذشت؟

منابع عراقی از نشستی خبر دادند که میان هیئت هماهنگی شیعی با ائتلاف سنی عزم و حزب کُردی اتحادیه میهنی برگزار شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی، ائتلاف «عزم» و اتحادیه میهنی کردستان، نشستی برای بررسی تحولات سیاسی کشور و پرونده تشکیل دولت عراق برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری «واع»، در این نشست که در منزل طالبانی، برگزار شد، حاضران تحولات سیاسی کشور و تعیین تکلیف پرونده تشکیل دولت آتی در عراق را بررسی کردند.

بنابر آنچه در بیانیه دفتر رسانه‌ای ائتلاف عزم آمده است: در این نشست آخرین تحولات صحنه سیاسی کشور و تلاش برای تشدید تلاش‌ها با هدف تسریع در تشکیل دولت قوی و قادر بر عبور از همه چالش‌های کشور بررسی شد.

چارچوب هماهنگی، ائتلاف عزم و اتحادیه میهنی کردستان پیش از این در نیمه ماه ژوئن نیز در منزل نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون، نشستی را برگزار کرده بودند.

آنها در این نشست تسریع در تشکیل دولت را خواستار شده بودند.

تغییرات در ائتلاف‌های سیاسی عراقی

از سوی دیگر العالم الجدید در گزارشی آورده است: همزمان با سرعت گرفتن روند تشکیل دولت در عراق، ائتلاف‌های سیاسی هم دستخوش تغییراتی شده‌اند و اولین مورد را می‌توان خروج «احمد الجبوری» (ابو مازن) و نمایندگان حزبش «الجماهیر الوطنیه»» از ائتلاف السیاده و پیوستن آنها به ائتلاف «عزم»، برشمرد.

برخی تحلیلگران سیاسی هم دلیل این جدایی را به اطمینان ابو مازن از عدم دستیابی وی به پست‌های وزارتی در دولت آینده مرتبط دانستند و پیش‌بینی کردند که این چنددستگی و انشقاق در داخل ائتلاف تحت رهبری رئیس پارلمان روند افزایشی داشته باشد.

در همین حال «غاب الدعمی»، تحلیلگر سیاسی عراقی گفت که در مرحله پیش‌رو شاهد تضعیف قدرت سیاسی محمد الحلبوسی خواهیم بود و انصراف الحمد الجبوری و نمایندگان حزبش از ائتلاف السیاده، آغاز روند تضعیف رئیس پارلمان عراق و آغازی برای قدرت گرفت ائتلاف «عزم» خواهد بود.

وی افزود:  شخصیت‌ها و طرف‌های دیگری به زودی ائتلاف السیاده را ترک خواهند کرد و به ابومازن در ائتلاف عزم خواهند پیوست و این مساله به تضعیف بیشتر الحلبوسی منجر خواهد شد.

این تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد که دلیل خروج ابو مازن از ائتلاف السیاده مرتبط با تقسیم پست‌های وزارتی در دولت آینده است، به خصوص که رسیدن محمد الحلبوسی به ریاست پارلمان، باعث شد تا وی از اکثر سهمیه نمایندگان ائتلاف خود استفاده کند و بدین ترتیب سهمیه جریان اهل سنت از وزارتخانه‌ها در دولت آینده متعلق به ائتلاف عزم خواهد بود و این مساله باعث شده تا شخصیت‌ها و جریان‌های اهل سنت به سمت ائتلاف عزم تمایل پیدا کنند تا سهمیه‌ای از مناصب وزارتی داشته باشند.

«علی البیدر»، تحلیلگر سیاسی نیز گفت که فراکسیون‌های اهل سنت پارلمان و رهبران آنها هیچ اصول ثابتی ندارند و همواره به دنبال منافع خود هستند و خواستار افزایش نفوذ در قدرتند و از همین رو، شکاف و چنددستگی در ائتلاف‌های سیاسی اهل سنت رخ می‌دهد.

البیدر خاطرنشان کرد که کنار کشیدن جریان صدر از ائتلاف سه‌گانه (صدر، حزب دموکرات کردستان و السیاده) باعث خواهد شد تا دیگر جریان‌ها و شخصیت‌ها نیز از ائتلاف السیاده جدا شوند و به سمت ائتلاف‌های سیاسی جدید بروند.

این تحلیلگر سیاسی افزود که ابو مازن هم پس از آنکه احساس کرد که با بودن در ائتلاف السیاده سهمی از وزارتخانه‌ها در دولت بعدی نخواهد داشت، از ائتلاف السیاده جدا شد و به سمت ائتلاف عزم رفت و این موضوع شاید با صحبت‌های چارچوب هماهنگی با وی مرتبط باشد.

البیدر خاطرنشان کرد که دلیل انصراف ابو مازن از ائتلاف السیاده به عدم هماهنگی وی با تعدادی از طرف‌ها در ائتلاف السیاده نیز مرتبط بود که تلاش می‌کردند وی را از صحنه سیاسی کنار بزنند.

این کارشناس در ادامه گفت که خروج صدر از روند سیاسی نیز منجر به از هم گسیختگی اجماع سیاسی گذشته شده و این موضوع باعث خواهد شد تا صحنه سیاسی عراق شاهد ائتلاف‌های سیاسی جدید باشد و بنابراین با چند دسته شدن ائتلاف‌ها به خصوص ائتلاف‌های اهل سنت مواجه هستیم.

یادآور می‌شود که در ماه‌های اخیر بار دیگر اختلاف‌ها میان الحلبوسی و الخنجر بر سر برخی سهمیه‌های وزارتی و به خصوص وزارت دفاع که الخنجر خواهان آن است، به شدت بالا گرفته است.

انتهای پیام/