شهر خبر

رشد ۷۱ درصدی دریافت وام ازدواج/ شعار امسال هفته ازدواج «آسان و آسمانی»

رشد 71 درصدی دریافت وام ازدواج/ شعار امسال هفته ازدواج «آسان و آسمانی»

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان گفت: ابتدای سال جاری ۲۱۰ هزار فقره وام ازدواج به ارزش ریالی ۲۸۵ هزار ۸۳۱ میلیارد ریال پرداخت شده است این درحالیست که در سال گذشته ۱۷۵ هزار فقره تسهیلات و ۱۴۹ هزار میلیارد پرداخت شده است که رشد بیش از ۷۱ درصدی را در این زمینه داشته ایم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مهدی متقی فر مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان صبح امروز ۷ تیرماه در نشست خبری هفته ازدواج اظهار کرد:  هفته ازدواج از ۱۰ تا ۱۶ تیر آغاز می شود. در اولین روز این هفته جشن وصال در تالار وحدت با حضور رییس جمهور برگزار می شود. شعار امسال این هفته " آسان و آسمانی" است و هدف اصای ما حذف تشریفات و فرهنگ سازی در این زمینه است. 

وی با اشاره به برپایی بیلبورد ها در این هفته در سطح شهر گفت: با همکاری شهرداری بیلبوردهایی در نظر گرفته شده است و برگزاری این هفته همزمان هم از جهت رسانه ای و شهری در حال شکل گیری است.

متقی فر باتاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۰ نرخ مثبت ازدواج را داشتیم بیان کرد: این امر به علت عدم تشریفات است همچنین برای تداوم این روند در استان هذ برنامه های متعددی در حال شکل گیری است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: برگزاری پویش، اهدا جهیزیه توسط مجمع خیرین، افتتاح مراکز تخصصی مشاوره، مشاوره رایگان بر اساس روال هرسال اتفاق خواهد افتاد 

وی با تاکید براینکه نرخ ازدواج در سال ۱۴۰۰ رشد مطلوبی داشته است عنوان کرد:  در سال ۱۳۹۹، حدود ۵۵۶ هزار، در سال ۱۴۰۰، ۵۶۸ هزار و ۵۳۰ که در مجموع ۲/۲ درصد رشد در امار ازدواج نسبت به سال ۹۹ اتفاق افتاده است.

متقی فر با اشاره به اینکه در روز جمعه جشن وصال چند برنامه محوری برگزار می‌شود گفت: تقدیر از موثرین حوزه ازدواج، سخنرانی رییس جمهور، وزیر ورزش و جوانان و معاون امور جوانان برنامه های است که در این روز خواهیم داشت. 

وی با تاکید براینکه قانون جوانی جمعیت شامل همه اقشار جامعه می شود خاطرنشان کرد: مجمع خیرین با صنف تالاردارها و ارایشگاه ها برای کاهش هزینه ها برای ازدواج جوانان ارتباط گرفتند در برخی استان ها علاوه براین تفاهم نامه هایی را امضا کردند تا بتوانند به زوجین خدمات با درصد پایین تر و تخفیف بیشتر ارائه دهند. 

متفی فر افزود: فرهنگسازی برای همه حوزه هاست و تمام تلاشمان این است تا به آنان ورود کنیم و خدمات عروسی و عقد را ساماندهی بیشتری کنیم همچنین مهم ترین امل برای پیشگیری از طلاق انتخاب آگاهانه است‌. 

وی با اشاره به اینکه۵۰۰ مرکز مشاوره ازدواج و خانواده فراهم است گفت: جوانان در مشاوره پیش از ازدواج ورود کنند. ما نیز سالانه حمایت کی‌کنیم که مشاوره رایگان را داشته باشیم. مشاوره پیش از ازدواج تاثیر مستقیمی بر کاهش طلاق دارد. 

متقی فر با اشاره به اینکه در بحث اموزش یکی از عوامل مهم آموزش است اظهار کرد: در سال ۵هزار کارگاه اموزشی پیش از ازدواج به کمک ادارات کل و سمن ها در سراسر کشور برگزار میکنیم که البته کیفیت این اموزش ها باید بالاتر رود چراکه روال عادی پاسخ گو نیست ما باید به فکر غالب های جدید باشیم و این امر نیازمند کمک دستگاه های مختلف از جمله صدا و سیماست.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه جدید گفت: در چند وقت اینده سامانه ای را تحت عنوان سامانه ملی آموزش و مشاوره ازدواج راه اندازی خواهیم کرد. 

متقی فر درباره صدور مجوز مراکز همسریابی گفت: بر اساس قانون جوانی و جمعیت با  همکاری سازمان تبلیغات مجوز مراکز همسریابی را صادر می کنیم و در تدوین باهم همکاری میکنیم. 

وی درباره اقدامات انجام شده در زمینه وام ازدواج گفت: این امر نیاز به جریان سازی اساسی دارد و این پیگیری ها باعث شده تا رشد قابل توجهی را در سال ۱۴۰۱ داشته باشیم. ابتدای سال جاری ۲۱۰ هزار فقره وام ازدواج به ارزش ریالی ۲۸۵ هزار ۸۳۱ میلیارد ریال پرداخت شده است. این درحالیست که درسال گذشته ۱۷۵ هزار فقره تسهیلات و ۱۴۹ هزار میلیارد پرداخت شده است که رشد بیش از ۷۱ درصدی را در این زمینه داشته ایم. 

متقی فر ضمانت وام اردواج را یکی از مشکلات مهم در این زمینه برشمرد و گفت: مشکلات متعددی وجود دارد که یکی از مهم ترین آن ضمانت وام ازدواج است و بانک مرکزی در این زمینه باید فکری کند علاوه بر این مشخص نبودن سقف زمانی یکی دیگر از مشکلات وام ازدواج است چرا مه این نا به سامانی باعث بهم خوردن زندگی جوانان خواهد شد. این ۲ مشکل را پیگیر هستیم و باید با کمک بانک مرکزی راهکاری اندیشیده شود. 

وی در پایان تصریح کرد: فرهنگسازی مشاوره یکی از مواردی است که به ان می پردازیم. قرار دادن میزهای مشاوره در اماکن عمومی را در تابستان در دستور کار داریم و این اقدام را در استان ها هم عملیاتی خواهیم کرد. 

انتهای پیام