شهرخبر

کوچ شرکت‌های نفتی آمریکایی از اقلیم کردستان عراق

کوچ شرکت‌های نفتی آمریکایی از اقلیم کردستان عراق

منابع عراقی در حالی از کوچ شرکت‌های نفتی آمریکایی از اقلیم خبر می‌دهند که شرکت اماراتی «دانه گاز» بر تداوم فعالیت خود در اقلیم تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  منابع عراقی اعلام کردند که شرکت «دانه گاز» امارات بر تداوم فعالیت خود در اقلیم کردستان عراق تاکید کرده است.

این شرکت اماراتی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به فعالیت طبیعی خود در تولید گاز از میادین منطقه «قادر کرم » استان سلیمانیه ادامه می‌دهیم.

پیش از این منطقه میدان گازی در استان سلیمانیه عراق هدف حملات راکتی  قرار گرفته بود.

این در حالی است «مسرور بارزانی»، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق اخیرا از بین‌المللی سازی حملات راکتی به اقلیم خبر داده و اعلام کرده بود: « باید دوستان آمریکایی‌مان و همه سرمایه‌گذاران تسلیم ترس نشوند، طی روزهای آتی دوستان و شرکای بین‌المللی و شورای امنیت را به تجدید تلاش‌ها با اربیل و بغداد برای یافتن راهکارهایی به منظور حمایت از ما در برابر حملات تروریستی بیشتر تشویق خواهم کرد».

«شبل الزیدی»، دبیرکل گردان‌های امام علی اعلام کرده بود که حمله به میادین نفت و گاز در اقلیم کردستان عراق، اقدامی خرابکارانه با هدف ضربه زدن به زیرساخت‌های اقتصادی عراق است.

الزیدی در توئیتی نوشته بود: حمله به میادین نفتی و شرکت‌های طرف قرارداد با دولت مرکزی و فعال در عراق، اقدامی خرابکارنه به شمار می‌رود که زیرساخت‌های اقتصادی کشور را هدف گرفته است و این اقدامات از عراق این تصویر را نشان می‌دهد که کشوری غیرمناسب برای سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران است. به سادگی نباید از کنار این حملات گذشت و به محکوم کردن آن بسنده کرد بلکه باید عاملان آن را به عنوان خرابکاران و ضربه‌زنندگان به بیت‌المال مورد پیگیرد و بازخواست قرار داد.

در همین رابطه، «جعفر الحسینی»، سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق هم گروه‌های مرتبط با دستگاه اطلاعاتی ترکیه را عامل حملات به میادین نفت و گاز اقلیم کردستان دانسته و اعلام کرده بود: بر اساس اطلاعات امنیتی که به دستمان رسیده است، گروه‌های قانون‌شکن ساکن شهر «طوزخورماتو» که با دستگاه اطلاعاتی ترکیه در ارتباط هستند، عامل حمله راکتی به میادین نفت و گاز اقلیم کردستان‌ هستند.

وی از حشد شعبی خواسته بود تا عاملان این حملات را تحت تعقیب قرار داده و برای مجازات به دستگاه قضایی تحویل دهد.

برهم صالح رئیس جمهوری عراق هم گفته بود: حملاتی که میدان های نفت و گاز در اقلیم کردستان را هدف قرار دادند، در واقع ثبات کشور را هدف قرار دادند.

کوچ شرکت‌های نفتی آمریکایی از اقلیم

شرکت نفتی آمریکایی «شلمبرگر» اعلام کرد که در راستای اجرای حکم دادگاه فدرال عراق فعالیت خود در اقلیم کردستان عراق را متوقف می‌کند.

کشور عراق ,

در سند منتشرشده از دفتر خاورمیانه شرکت نفتی «شلمبرگر» تأکید شده است که این شرکت از سال 2010 که در عراق فعالیت دارد همواره به قوانین و دستورالعمل‌های حاکم در عراق و هر کشوری دیگری که در آن فعالیت دارد عمل کرده است.

در این سند آمده است: «شلمبرگر» تأکید می‌کند که به قانون دادگاه فدرال عراق درباره ابطال قانون نفت وگاز اقلیم کردستان عراق احترام می‌گذارد. در این راستا این شرکت در هیچ یک مناقصه‌های نفت و گاز اقلیم کردستان عراق شرکت نخواهد کرد.«شلمبرگر» برای حل مسائل مربوط به قراردادهایش در اقلیم کردستان همه اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

شرکت نفتی آمریکایی «بیکر هیوز» هم قبل از آن اعلام کرده بود که در احترام به حکم دادگاه فدرال عراق و دستورالعمل وزارت نفت این کشور، فعالیت‌های خود در اقلیم کردستان عراق را متوقف می‌کند.

در این راستا، «نبیل المرسومی»، کارشناس اقتصادی عراقی، تأکید می‌کند که از سال 2005 تاکنون 57 شرکت خارجی در بخش‌های نفت و گاز اقلیم کردستان قرارداد امضا کرده‌اند که تعداد اندکی از آنها شرکت‌های بزرگ جهانی هستند.

او گفت که با شدت گرفتن اختلافات میان بغداد و اربیل و پس از آنکه وزارت نفت عراق شرکت‌های نفتی فعال در اقلیم کردستان را در لیست سیاه خود قرار داده و اعلام کرده که با آنها قراردادی نخواهد بست، شرکت «بیکر هیوز» که از مهم‌ترین شرکت‌های نفتی در سطح جهان است از اقلیم کردستان خارج شده است.

وی افزود که این شرکت پروژه‌های بزرگی در میدان‌های گازی جنوب عراق دارد و 370 میلیون دلار در میدان‌های نفتی «الغراف» و «ناصریه» سرمایه‌گذاری کرده است.

المرسومی افزود که اقدام بیکر هیوز در تولید نفت اقلیم کردستان تأثیر مستقیم خواهد گذاشت ضمن اینکه احتمال خروج دیگر شرکت‌ها از جمله هالیبرتون و شلمبرگر نیز بالاست.

«سوران عمر»، عضو کمیسیون اقتصاد و صنایع مجلس عراق، نیز گفت که انتظار می‌رود شرکت‌های دیگری نیز به فعالیت خود در اقلیم کردستان پایان دهند.

او گفت که توقف فعالیت این شرکت‌ها تأثیر مستقیم بر درآمدهای اقلیم کردستان خواهد داشت چون 90 درصد درآمدهای اقلیم کردستان عراق از نفت تأمین می‌شود و توقف استخراج و فروش نفت به معنای قطع درآمدهای اقلیم کردستان خواهد بود.

وی افزود که تنها راه حل مشکل پیش آمده، تصویب قانون نفت و گاز در مجلس نمایندگان عراق است.

روز جمعه، «شاخوان عبدالله»، نایب رئیس مجلس عراق، از تفاهم حزب دموکرات با نیروهای چارچوب هماهنگی درباره «تصویب قانون جدید نفت و گاز در مجلس با همکاری اربیل و بغداد» خبر داد و گفت که تنظیم این قانون آغاز شده است.

پیش از این دادگاه فدرال عراق با صدور حکمی قانون نفت و گاز اقلیم کردستان را باطل دانست و حکومت ایالتی را ملزم کرد که همه قراردادها و درآمدهای نفتی و گازی خود را در اختیار دولت مرکزی عراق قرار دهد.

مقامات اقلیم کردستان عراق از این حکم انتقاد کرده و هنوز حاضر به پذیرش آن نشده‌اند، اما دولت مرکزی عراق اقدامات لازم برای اجرای آن را آغاز کرده و از شرکت های خارجی خواسته که از بستن قرادادهای نفتی و گازی با اقلیم کردستان خودداری کنند.

انتهای پیام/