شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

سابقه بیماری‌های کلیوی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد

 سابقه بیماری‌های کلیوی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد

محققان آمریکایی در پژوهشی جدید نشان داده اند که سابقه بیماری های کلیوی ممکن است سلامت عروق خونی را در دوران بارداری دچار اختلال کرده و خطر پره اکلامپسی را افزایش دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، بر اساس نتایج یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه آگوستا در جورجیا بر روی موش ‌ها انجام شد، مشخص شده است که سابقه مشکلات کلیوی ممکن است افراد را در معرض خطر بیشتری برای اختلال در عملکرد عروق خونی قرار دهد. امری که می ‌تواند منجر به فشار خون بالا، زایمان زودرس و سایر پیامدهای نامطلوب شود. 

محققان گفته اند، شواهد پیش بالینی ما نشان می دهند که سابقه آسیب حاد کلیه باید به عنوان یک عامل خطر در مراقبت های تغذیه ای در دوران بارداری در نظر گرفته شود.

آسیب حاد کلیه (AKI) وضعیتی است که در آن کلیه به طور ناگهانی عملکرد خود را از دست می دهد. این مسئله می تواند به دلایل مختلف از جمله از دست دادن بیش از حد مایعات ناشی از اسهال یا استفراغ، سنگ کلیه، مصرف آنتی بیوتیک، درمان سرطان و نارسایی احتقانی قلب رخ دهد. عوارض دوران بارداری، از جمله خونریزی پس از زایمان نیز می توانند منجر به AKI شود.

در طول یک بارداری سالم، سیستم عروقی بدن، به منظور کنترل جریان خون افزایش یافته، سازگار می شود. رگ های خونی می توانند بیشتر گشاد شوند و فشار خون را کاهش دهند. اختلال عملکرد اندوتلیال یعنی اختلال در داخلی ترین لایه سلول هایی که رگ های خونی را پوشانده اند، به بروز فشار خون بالا در بارداری که با عنوان پره اکلامپسی نیز شناخته می شود، کمک می کند.

کلیه ها نیز در دوران بارداری برای کمک به فیلتر کردن حجم اضافی خون سازگار می شوند. اما در افرادی که باردار هستند و قبلا AKI یا سابقه بیماری کلیوی داشته اند، کلیه ها ممکن است نتوانند استرس اضافی را تحمل کنند. این ناتوانی در سازگاری ممکن است خطر پره اکلامپسی و زایمان زودرس را افزایش دهد.

محققان مدل های موش حامله پس از AKI، را مورد مطالعه قرار دادند. آن ها دریافتند که آسیب کلیه قبل از بارداری - حتی پس از بهبودی کامل - باعث سطوح بالاتر التهاب کلیه، اختلال در عملکرد اندوتلیال و اختلال در تنظیم سیستم رنین آنژیوتانسین که یک سیستم هورمونی که فشار خون را تنظیم می کند، می شود.

آن ها اظهار داشته اند، قابل توجه است که زنان قبل از باردار شدن و حتی در دوران بارداری، از عملکرد و همچنین سابقه عملکرد قبلی کلیه خود مطلع شوند. شواهد پیش بالینی ما نشان می دهد که سابقه AKI باید به عنوان یک عامل خطر در رژیم های مراقبتی دوران بارداری در نظر گرفته شود.

مجریان این مطالعه، نتایج تحقیقاتی خود را در کنفرانس انجمن فیزیولوژیک آمریکا (APS) و انجمن آمریکایی کنترل نفرولوژی، کنفرانس کنترل عملکرد کلیه در سلامت و بیماری در شارلوتسویل، ویرجینیا ارائه کرده اند.

منبع: سیناپرس