شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خودرو#استیضاح وزیر

استیضاح وزیر صمت؛ بر محور خودرو یا انتصابات رانتی؟

در پی گزارش برخی رسانه ها مبنی بر اینکه بعضی از نمایندگان و افراد صاحب نفوذ، در نظر داشته اند که تعدادی از افراد مورد نظر خود را در سمت مدیرعاملی معارفه کنند و فاطمی امین با آنها مخالفت کرده است، نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی با قرائت نامه ای از رئیس مجلس خواست که ادعای پیشنهاد معامله شخصی دو نفر از استیضاح کنندگان وزیر صمت را شفاف سازی کند و به اطلاع مردم و نمایندگان مجلس برساند. با این حال رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است که استیضاح وزیر صمت با دو محور اصلی خودرو و معدن مورد بررسی قرار گرفته است.

اردشیر مطهری، عضو کمیسیون اجتماعی طی نامه ای خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته است که در روزهای اخیر برخی خبرگزاری های معتبر اعلام کرده اند که دو نفر از استیضاح کنندگان وزیر صمت، درخواست معامله شخصی و انتصاب افراد خود در برخی شرکت های وابسته وزارت صمت را داشته اند. من در مقام قضاوت نیستم که ماجرا چه بوده است، اما از جنابعالی درخواست دارم در جهت صیانت از جایگاه مجلس شورای اسلامی موضوع را شفاف و به اطلاع مردم و نمایندگان برسانید. چنانچه اثبات شود این اتفاق رخ داده است، درخواست برخورد قانونی جدی و قاطع با عوامل آن را دارم.

 

قبل از این، روزنامه ایران در رابطه با موضوع گفته بود که بعضی از نمایندگان مجلس و تعدادی از افراد صاحب قدرت و ثروت، اشخاصی را برای پست‌های مدیرعاملی به وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی کرده و تصمیم داشته اند که افراد مورد نظر آنها معارفه شود؛ اما فاطمی امین به این خواسته‌ها جواب رد داده است. این امر منجر شده که این روزها موضوع استیضاح وزیر صمت در دستور کار مجلس قرار بگیرد. 

تاکنون درباره شکل‌گیری استیضاح سیدرضا فاطمی امین، چند روایت مطرح شده که یکی از این موضوعات که برخی بسیار راجع به آن سخن می گویند، تسویه حساب شخصی بعضی از گروه‌ها است که درصدد تأثیرگذاری بر نمایندگان مجلس هستند.

با این حال امروز، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد که ساعاتی پیش در نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس، طرح استیضاح وزیر صمت که قبلاً به کمیسیون ارجاع شده، با دو محور اصلی خودرو و به خصوص موضوعات مرتبط با قیمت و همچنین موضوع معدن و اکتشاف در این حوزه مورد بررسی قرار گرفته است. در این نشست، نمایندگان مشکلات را با ارائه اعداد و آمار بیان کرده و وزیر نیز پاسخ های خود را ارائه کرده است.

مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرده است که اگر نمایندگان قانع شده باشند تا در روز آینده، نتیجه در خصوص اینکه آیا استیضاح انجام خواهد شد یا اینکه وزیر توانسته است استیضاح کنندگان را قانع کند، اعلام خواهیم کرد.

از پاییز سال گذشته، انتقادات زیادی به وزیر صمت در رابطه با خلف وعده در رابطه با وعده ها از سوی نمایندگان مجلس انجام شد که فاطمی امین در مصاحبه های گوناگون متقابلاً با به کارگیری واژه برنامه به جای وعده، از محقق شدن برخی از فرامین ریاست جمهوری و حرکت در مسیر تحقق سایر دستورات سخن گفته است. حال که طرح استیضاح به مرحله بررسی رسیده است، به نظر می رسد که تعدادی از نمایندگان مجلس از سخنان وزیر قانع شده و برخی هنوز قانع نشده اند. در صورتی که تعداد امضاها به کمتر از ده نفر برسد، استیضاح بایگانی شده و در غیر اینصورت اعلام وصول خواهد شد. با این حال به نظر می رسد مهمترین نکته در این میان آن است که آیا چالش ها و مشکلات فراگیر حوزه خودرو، استیضاح را تا به اینجا رسانده است یا پشت پرده ای در طرح استیضاح وجود دارد که صحت و سقم آن نیاز به بررسی و اعلام عمومی دارد.