شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#اتحادیه اروپا#ریاست جمهوری

در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «ایل مساجرو»؛

ترکیه عضویت در اتحادیه اروپا را یک هدف راهبردی می‌بیند

ترکیه عضویت در اتحادیه اروپا را یک هدف راهبردی می‌بیند

رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه امروز در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «ایل مساجرو» گفت: آنکارا عضویت در اتحادیه اروپا را یک هدف راهبردی می‌بیند.

به گزارش خبرگزاری مهر، فخرالدین آلتون رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه امروز دوشنبه در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «ایل مساجرو» پیش از سومین اجلاس سران ترکیه و ایتالیا که در ۵ جولای برگزار می شود، اعلام کرد: هدف ترکیه در هر شرایطی در طول جنگ روسیه و اوکراین، کمک به صلح عادلانه بود. بازیگرانی وجود دارند که از طولانی شدن این جنگ سود می‌ برند. آنها فکر می‌ کنند اگر جنگ ادامه پیدا کند، روسیه تضعیف خواهد شد. این کشورها تنها برای ادامه یافتن جنگ تلاش می‌ کنند. ترکیه هرگز یکی از این کشورها نبوده و نخواهد بود. هدف ترکیه در هر شرایطی کمک به برقراری صلح عادلانه است.

رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه در این خصوص ادامه داد: ترکیه از موقعیت ویژه ای برخوردار است و از ابتدای بحران اوکراین تا کنون تلاش کرده‌ ایم تا از آن برای صلح استفاده کنیم. آنکارا به مدت ۷۰ سال متحد ناتو بوده و سربازان ترکیه به نمایندگی از ناتو در بسیاری از مناطق از کوزوو تا افغانستان هستند. ترکیه عضویت در اتحادیه اروپا را یک هدف راهبردی می‌ بیند.

وی با اشاره به اینکه ترکیه قرن ها از بازیگران مطرح در غرب آسیا، قفقاز، آسیای مرکزی، دریای سیاه و شرق مدیترانه بوده است، اضافه کرد: پیشرفت‌ های چشمگیری در حوزه دفاعی داشته‌ ایم. در پی شروع جنگ در اوکراین با اجرای کنوانسیون مونترو عبور کشتی‌ های جنگی به دریای سیاه را متوقف و مقادیری کمک‌ های بشردوستانه برای مردم اوکراین ارسال کردیم.

فخرالدین آلتون در پاسخ به سوال اینکه آیا اتحادیه اروپا و ایالات متحده باید از دادن سلاح به اوکراین دست بردارند؟، گفت: این سوال را باید از نمایندگان اتحادیه اروپا و مقامات آمریکایی بپرسید. نکته مهم در اینجا این است که تلاش های جدی، صادقانه و واقع بینانه از شعارها و سرفصل‌ ها جلوتر باشد. کشورها نمی‌توانند سیاست‌ های خود را بر اساس آنچه در شبکه‌ های اجتماعی نوشته می‌ شود، تعیین کنند.

آلتون درباره مخالفت ترکیه با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو گفت: اگر این کشورها که سال ها بی‌ طرف مانده‌ اند، به عضویت ناتو درآیند، ما بر اساس ماده ۵ متعهد می‌ شویم که از آنها دفاع کنیم. بنابراین ما باید ببینیم که این کشورها ارزش‌ ها و اهداف ناتو را باور و اجرا کرده‌ اند و در عین حال قاطعانه به امنیت مردم ترکیه متعهد هستند یا نه.