شهرخبر

اهمیت ازدواج و ترویج فرزندآوری در نسل نخبگان

اهمیت ازدواج و ترویج فرزندآوری در نسل نخبگان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه بحث حفاظت از جمعیت و جوانی آن یک موضوع جهانی است، گفت: هر کشوری باید براساس باورهای محلی و مذهبی، شرایط اقلیمی این مساله را مدیریت کند؛ یک نسخه واحد برای این مساله نداریم و تنها می‌توان از تجارب کشورهای دیگر در این راستا به صورت تفکیکی و اقتباسی استفاده کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علیرضا زالی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست قرارگاه جوانی جمعیت و افتتاح باشگاه فرهنگی و خانواده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که با حضور جمعی از اساتید در تالار بهشتی این دانشگاه برگزار شد، گفت: امروز یک بحث مفصلی توسط پژوهشگران راجع به برنامه‌های تطبیقی جهانی در زمینه سیاست‌های فرزندآوری، جوانی جمعیت و کاهش خطر بروز جمعیت به سمت سالخوردگی انجام شد.

پایداری، ثبات و استحکام خانواده با باشگاه فرهنگی خانواده در معاونت فرهنگی دانشگاه

وی در ادامه عنوان کرد: در این راستا مقرر شد برنامه‌های موفق جهانی که اثربخشی آن‌ها در دراز مدت به طور مستند ثابت شده، به صورت مستقل در کشور انجام شود. همچنین در حاشیه جلسه امروز باشگاه فرهنگی خانواده به عنوان یک ظرفیت نهادی جدید برای پایداری، ثبات و استحکام خانواده در معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور جمعی از اساتید و هیئت رئیسه دانشگاه افتتاح گردید.

زالی در ادامه، افزود: با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نزدیک به ۱۴ هزار دانشجو، ۱۵۰۰ نفر عضو هیئت علمی، ۱۷ هزار و ۶۰۰ نفر کارمند که نزدیک به ۱۰ هزار نفر آن‌ها از بین خانم‌ها هستند و جمعیتی بالغ بر ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر تحت پوشش دارویی و حمایت‌های درمانی دانشگاه دارد، باشگاه فرهنگی دانشجویی می‌تواند اقدام موثری در حوزه اهداف جمعیتی دانشگاه انجام دهد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه باشگاه فرهنگی خانواده با توجه به سند جامع توسعه خانواده محور در عرصه دانشگاهی افتتاح شده است، توضیح داد: یکی از اهداف اصلی این حوزه در رابطه با قانون جوانی جمعیت و حمایت خانواده خواهد بود. این هدف بر اساس ترویج ازدواج سالم و آسان به خصوص ازدواج های آگاهانه، ازدواج های پایدار، ازدواج‌های به موقع و به هنگام در حوزه است.

اهمیت ازدواج و ترویج فرزندآوری در نسل نخبگان

زالی با اشاره به اینکه در باشگاه فرهنگی تجمیع و اجراسازی برنامه ها و شیوه نامه‌های عملیاتی قابل اندازه گیری را خواهیم داشت، افزود: در بحث جوانی جمعیت و به خصوص سیاست‌های ترویجی فرزندآوری و ازدواج در نسل نخبگان از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه بخش عمده‌ای از هیئت علمی، کارمندان، اساتید دانشگاه و نیز دانشجویان به جمعیت نخبه کشور تعلق دارند. بنابراین سرمایه گذاری در این گروه خاص منجر به افزایش کیفیت فرزندآوری در کشور خواهد شد. لذا باشگاه فرهنگی خانواده با همین نگاه با حضور جمعی از اعضای هیئت علمی و بزرگان افتتاح شد.

وی با بیان اینکه فرصت سیاست تک روی (جمعیتی) بسیار محدودی فراسوی کشور است و اگر این پنجره مسدود شود دچار یک فاجعه خواهیم شد، گفت: لازم است تا در این خصوص اقدامات و مداخله هایی عادلانه مبتنی بر شواهد، اما صریح، کارا، اثربخش و در عین حال در یک بازه زمانی مشخص انجام شود. خیلی از کشورها تجربه یک سده تلاش در راستای افزایش جمعی دارند که ما می‌توانیم با استفاده از تجارب آن‌ها به موفقیت‌های بیشتری دست یابیم.

دانشجویان متاهل، توفیقات تحصیلی بیشتری دارند

وی در راستای ارائه تسهیلات و حمایت از دانشجویان متاهل، ابراز کرد: در دانشگاه هر ساله طرحی تحت عنوان شاخه نبات برگزار می‌شود، که امسال شاهد ازدواج ۸۰ نفر از دانشجویان بودیم.

زالی با بیان اینکه شاخه نبات یک طرح مدونی با همکاری تشکل‌های دانشجویی است که بسیاری از کارهای اجرایی آن توسط خود دانشجویان انجام می‌شود، تصریح کرد: این طرح از تجارب موفقی بوده است. تجارب ما در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که ازدواج‌های دانشجویی (حوزه برنامه شاخه نبات)، معمولا ازدواج‌های پایدارتری بوده و حتی اخیرا نیز نتایج تحقیقات ما ثابت می‌کند که این زوجین توفیقات تحصیلی بالاتری هم کسب کردند.

تخصیص ۳۰۰ میلیارد بودجه دانشگاه برای ارائه تسهیلات خوابگاه متاهلین

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا از تسهیلات(بودجه) امسال دانشگاه در حوزه جمعیت استفاده کنیم، توضیح داد: دانشگاه براساس مصوبه ۳۰۰ میلیارد بودجه در زمینه خوابگاه متاهلی متعهد به ارائه خدمات شده است. امیدواریم که دانشگاه بتواند از ظرفیت بودجه قانون جوانی جمعیت سریع­تر بهره لازم را ببرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی در حوزه ازدواج دانشجویی بحث اسکان و مسکن زوجین است، گفت: سعی بر آن است که بتوانیم این مساله را برطرف کنیم. امیدواریم با کمک بانک مرکزی و سازمان‌های ذی ربط بتوان در قالب تسهیلات، خرید و ...با توجه به اینکه خوابگاه‌های دانشجویی نسبت به سرانه جمعیت دانشجویان بسیار اندک است، خدمات مناسبی را به دانشجویان مخصوصا دانشجویان متاهل ارائه دهیم.