شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#بازار سرمایه#پایان سال#سود

پیش‌بینی تداوم روند صعودی بورس تا پایان سال ۱۴۰۱

پیش‌بینی تداوم روند صعودی بورس تا پایان سال ۱۴۰۱

تهران- ایرنا- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: وضعیت فعلی بازار سهام کل ریسک چندانی ندارد و به نظر می‌رسد تا پایان سال روند صعودی خواهد داشت و به سود منطقی به سرمایه گذاران خواهد داد.

«امین دامچه» امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، در مورد روند معاملات بورس در فصل بهار، اظهار کرد: روند بازار سهام در فصل بهار ۱۴۰۱ نوسانی بود اما در خردادماه با افزایش ریسک‌ها، باعث حرکت نقدینگی به سمت دارایی‌های دیگر مانند سکه و دلار شد.

وی اظهار داشت: از ابتدای خردادماه حدود ۸ هزار میلیارد تومان از بازار سهام خارج شد و ارزش معاملات خرد که به هفت هزار میلیارد تومان در روز رسیده بود، به حدود سه تا چهار هزار میلیارد تومان رسید.

دامچه خاطرنشان کرد: اکنون بازار بورس نسبت به چند وقت گذشته در شرایط رکودی به سر می‌برد البته از رشد بازارهای موازی و تورم کاملاً عقب افتاده‌ است که کُند شدن روند مذاکرات برجامی در آن اثر گذار بود.

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رشد قیمت ارز، گفت: در هفته گذشته اعلام شد، صادرکنندگان می‌توانند اسکناس حاصل از صادرات را در بازار آزاد عرضه کنند که این موضوع سبب کاهش اختلاف قیمت نیما و آزاد شد. این اقدام اگر بابت کل ارز حاصله توسط صادرکنندگان اجرایی شود، عملکرد مناسبی را برای بورس و کنترل قیمت ارز به همراه دارد.

وی با بیان اینکه تورم انتظاری در اقتصاد کشور افراد را مجاب به خرید دارایی کرده است و تقریباً همه بازارهای موازی بورس با رشد مواجه شدند، ادامه داد: بورس در سال گذشته کاملاً از تورم عقب‌ماند و در مقطع فعلی نیز با رشد خاصی مواجه نشده است.

دامچه تاکید کرد: قیمت کامودیتی‌ها، ریسک‌های فروش به خصوص صادرات محورها، مشکلات برق در تابستان و گاز در زمستان از جمله مسایلی هستند که روند معاملات این بازار را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند.

فعال بازار سرمایه ادامه داد: جنگ روسیه و اوکراین و همچنین افزایش تورم جهانی سبب بالا ماندن قیمت کامودیتی‌ها شده است، اما افزایش نرخ بهره در کشورها می‌تواند مانع رشد قیمت‌ها شود.

وی در مورد پیش‌بینی روند معاملات بورس، گفت: جایگاه فعلی شاخص بورس کل ریسک چندانی را ندارد و به نظر می‌رسد تا پایان سال روند صعودی خواهد داشت و به سود منطقی به سرمایه گذاران خواهد داد.

دامچه در توصیه به سهامداران، بیان کرد: به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود از ظرفیت‌ها و ابزارهای جدیدی ایجاد شده استفاده کنند، به طور مثال با فرض صعودی بودن بازار، صندوق‌های سرمایه گذاری اهرم می‌تواند گزینه جذابی برای سرمایه‌گذاری باشد.