شهرخبر

اختصاصی| آیا مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج ضرورت دارد؟

اختصاصی| آیا مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج ضرورت دارد؟

یک متخصص ژنتیک با اشاره به ضرورت مشاوره ژنتیک در برخی زوج‌ها پیش از ازدواج عنوان کرد: اگر در خانواده هریک از زوجین، مشکلات یا بیماری‌هایی وجود داشته باشد باید مورد مشاوره ژنتیک قرار بگیرند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر فرهود در مورد مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج گفت: مشاوره ژنتیک هم مانند مشاوره‌های روانشناسی و اجتماعی در مواردی ضرورت دارد. زوج‌هایی که قصد ازدواج دارند اعم از خویشاوندی یا غیر خویشاوندی، اگر در خانواده هریک از آن‌ها مشکلات یا بیماری‌هایی وجود داشته باشد باید مورد این مشاوره قرار بگیرند.

وی افزود: فرض کنید در خانواده ای علت مرگ اعضای آن تنوع دارد و دلایل مختلفی مثل خودکشی، بیماری قلبی، سرطان و سقوط از ساختمان باعث فوت اعضا شده است. چون دلایل فوت تنوع دارد پس معنی دار نیست. اما اگر خانواده یکی از طرفین ازدواج، به عنوان مثال شش نفر خودکشی کرده‌اند یا هشت نفر مبتلا به بیماری سرطان شده‌اند، این‌جا معنی‌دار می‌شود. چرا که در خانواده، چند نفر به یک بیماری معین مبتلا شده‌اند. در نتیجه راه‌کارهایی برای آن بیماری توصیه می‌شود و حتی آزمایش‌های مختلف انجام می‌شود. 

این متخصص ژنتیک در ادامه گفت: امروزه امکانات آزمایشگاهی خیلی زیادی داریم که ده سال پیش نداشتیم. مثلا اگر در یک خانواده ای سرطان مدام تکرار ‌شود با روش پیشرفته‌ای خیلی خوب مشخص می‌شود که آیا افراد این ژن بخصوص را دارند و آیا می‌توانند ازدواج کنند یا خیر. حتی اگر این ژن را دارند و ازدواج هم کردند می‌توانند مشخص کنند که چه بر سر جنین می‌آید. یعنی تشخیص پیش از تولد بدهند.

وی در پایان گفت: به دلایل ذکرشده، بر اثر توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی انجام مشاوره ژنتیک ارزان‌ترین، در دسترس‌ترین و موثرترین امکان برای پیشگیری از تولد کودکانی با مشکلات ژنتیکی است.