شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#سرمایه گذاری#میلیارد دلاری#چین

بایدن خبر داد:

سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری آمریکا برای مقابه با چین

سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری آمریکا برای مقابه با چین

با هدف مقابله با برنامه کمربند و جاده چین، «جو بایدن» از سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری در قالب یک برنامه جهانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «جو بایدن»؛ رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس گروه هفت از راه اندازی مجدد ابتکار زیرساخت جهانی برای مقابله با نفوذ روزافزون چین خبر داد.

بایدن در سخنان خود در نشست جی ۷ متعهد شد که طی پنج سال آینده ۲۰۰ میلیارد دلار برای مقابله با طرح «یک کمربند-یک جاده چین» هزینه می‌کند که این مبلغ یک سوم از ۶۰۰ میلیارد دلاری که قرار است توسط کشورهای گروه ۷ برای مقابله با چین هزینه شود.

این ابتکار به نام مشارکت برای زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری جهانی نامگذاری و به‌عنوان «جهان بهتر بسازید» در اجلاس سران گروه ۷ سال گذشته اعلام شد و در اجلاس امسال گروه هفت، بایدن اظهار داشت که این سرمایه گذاری ها کمک‌های جهانی یا خیریه نیست، بلکه این سرمایه‌گذاری برای همه، از جمله مردم آمریکا سود خواهد داشت و اقتصادهای ما را تقویت خواهد کرد.

در حالی که بایدن در طول سخنان خود به نام چین اشاره نکرد، این برنامه تا حد زیادی به عنوان مقابله با ابتکار کمربند و جاده چین در نظر گرفته می‌شود که در سال ۲۰۱۳ راه اندازی شد.

چین در سال ۲۰۲۱، ۵۹.۵ میلیارد دلار در طرح کمربند و جاده با هدف یک بازار بزرگ متحد و ایجاد زیرساخت در کشورهای در حال توسعه سرمایه گذاری کرد. در حالی که سرمایه گذاری‌های چین در ابتدا بر روی کشورهای نزدیک به جاده تاریخی ابریشم و سایر کشورهای آسیای جنوبی و آسیای جنوب شرقی متمرکز بود، اکنون این سرمایه گذاری ها شامل پروژه‌هایی در آفریقا و آمریکای جنوبی هم می‌شود.

منتقدان غربی چین می‌گویند طرح «کمربند و جاده» برای افزایش نفوذ چین در سطح جهانی طراحی شده است.