شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس

بودجه‌ای که حرمت‌ها را شکست/ رفتارهایی که فرسنگ ها از مرام و منش پهلوانی دور بود

بودجه‌ای که حرمت‌ها را شکست/ رفتارهایی که فرسنگ ها از مرام و منش پهلوانی دور بود

تخصیص بودجه ورزش از سوی مجلس به چند فدراسیون ورزشی باعث شد تا تنش‌ها بین اهالی ورزش بیش از گذشته شود.

به گزارش مشرق، " بچه‌اید اینطور صحبت می‌کنید؟ آتش به اختیارم، زیر بار حرف زور نمی‌روم، از صبح جلسه داشتم و خسته‌ام، اجازه حرف زدن پیدا نکنم مجمع را ترک می‌کنم، بچه جنوب شهرم و ..." بخشی از مکالمات روز گذشته بین علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی و محمد پولادگر معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش بود.

تمام 3 ساعت جلسه مجمع فدراسیون کشتی عصر روز شنبه فقط به تنش، توهین، بی‌احترامی و ... ختم شد و تنها چیزی که در آن دیده نمی‌شد این بود که اصلا این مجمع برای چه تشکیل شده است؟ از همان ابتدای شروع مجمع عمومی فدراسیون کشتی هم دبیر و هم پولادگر با موضعی که از قبل داشتند و به خاطر درگیری لفظی که بین‌شان به دلیل بودجه پیش آمده در نشست شرکت کردند و در چهره‌های دو طرف هیچ نشانی از صلح و سازش دیده نمی‌شد. کاملا مشخص بود باز هم این 2 مدیر ورزشی کنار هم نشسته‌اند تا این مقابل هزاران چشم که آنلاین و حضوری آنها را می‌بینند برای هم خط و نشان بکشند و جدل کنند، کاری که نتیجه آن قهر معاون وزیر بود و مجمعی بدون پایان.

* شروع ماجرا از تقسیم‌بندی بودجه مجلس برای فدراسیون‌ها

ماجرای دعوای علیرضا دبیر با وزارت ورزش از تقسیم بودجه از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس به برخی از فدراسیون‌های ورزشی استارت خورد. مجلس اعتبار 350 میلیونی را برای فدراسیون‌های ورزشی در نظر گرفت که از این بودجه 70 میلیارد برای کشتی بود و بقیه فدراسیون‌ها اعتباراتی 10 و 5 میلیاردی داشتند. وقتی که روز چهارشنبه دبیر راهی وزارت شد تا درباره برنامه‌ها و بودجه صحبت کند پولادگر اعلام کرد بودجه 4.5 میلیاردی که برای فدراسیون واریز شده از محل اعتبارات 70 میلیاردی بود که مجلس در نظر گرفته و همین شد آتش اختلاف بین کشتی و وزارت ورزش. درگیری لفظی بین دبیر و پولادگر به قدری زیاد بود که علاوه بر انعکاس آن در رسانه‌های داخلی، خارجی‌ها هم آن را پوشش دادند.

در این بین روسای فدراسیون‌ها هم بیکار ننشسته بودند و چند وقت پیش در نامه‌ای اعتراض آمیز به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گلایه‌هایی از بودجه مجلس داشتند. تاکید روسای فدراسیون‌ها این بود تخصیص بودجه برچه منطق و شاخصی توزیع شده که یک فدراسیون المپیکی مانند شمشیربازی و تیراندازی بودجه‌ای ندارد و در مقابل برای کشتی 70 میلیارد در نظر گرفته شده است؟ اگرچه حدود 20 رئیس فدراسیون این نامه را امضا کردند اما مجلس هیچ پاسخی به این اعتراضات نداد.

* ادامه کشمکش در بین چشم‌های مخاطبان و پایان اخلاق و احترام

درگیری‌های دبیر و پولادگر نه تنها روز چهارشنبه به پایان نرسید بلکه در مجمع عمومی روز شنبه با شدت بیشتری دنبال شد به طوری که با این اتفاقات تلخی که رقم خورد احترامات از بین رفت و حرمت‌ها شکسته شد. دبیر و پولادگر سالها به عنوان مدیر ورزشی خدمت کرده‌اند و الگوی اخلاق و فرهنگ برای ورزشکاران سراسر کشور بودند اما توهین و بی‌احترامی‌هایی که روز گذشته در مجمع دیده شد روایت متفاوتی از چهره‌ 2 مدیر ورزشی بود، روایتی که نشان می‌داد این مدیران و قهرمانان که روزی مردم برایشان با افتخار دست می‌زدند در زمان عصبانیت رفتارهایی دارند که به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

الفاظی که دبیر با جمله "بچه جنوب شهرم" به کار برد توجیهی برای رفتارهایی بود که هیچ کلمه‌ای نمی‌توان برای توصیف آن به کار برد و در مقابل معاون وزیر هم نشان داد اصلا سعه صدر ندارد و نمی‌تواند مقابل انتقادات با صبر پاسخگو باشد به همین دلیل بود که "قهر" را انتخاب و مجمع را ترک کرد.

* ورود حاشیه‌ساز مجلس به ورزش؛ کمکی که باعث دشمنی شد

اگرچه برکسی پوشیده نیست که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تلاش هستند تا به ورزش کمک کنند و ملی‌پوشان کشورمان بدون دغدغه در میادین حضور داشته باشند اما به نظر می‌رسد ورود پارلمان نشینان این بار به جای صلح باعث دشمنی بین اهالی ورزش شده است. به گفته محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال آنچه الان در کشتی اتفاق افتاده نتیجه کار بی منطق نمایندگان مجلس در توزیع بودجه بوده است.

الان با این اتفاقات چند دستگی به خوبی در بین روسای فدراسیون‌ها مشهود است. اگرچه هزینه‌های سرسام‌آور برای اعزام‌های بین‌المللی بر کسی پوشیده نیست و هر مقدار بودجه در اختیار ورزش قرار بگیرد باز هم کم است اما به نظر می‌رسد ایجاد ساز و کار مناسبتر و شاید اختصاص این بودجه به وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک می‌تواند در کاهش تنش‌ها موثر باشد چرا که مدیران وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک می‌توانند با تخصیص بودجه از فدراسیون‌ها در قبال خرج‌هایی که دارند پاسخ بخواهند؛ البته به هیچ وجه نباید منکر افتخارآفرینی ورزش کشتی شد که واقعا از نظر مدال آوری در حال حاضر یک سر و گردن بالاتر از سایر فدراسیون ها قرار دارد.

منبع: فارس