حمایت کاخ سفید از عادی سازی روابط تل‌آویو با کشورهای عرب منطقه

این مقام ارشد کاخ سفید روز شنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه یکی از اهداف سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به منطقه غرب آسیا در تیرماه جاری، عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل است، نقشه راه چیست؟ گفت: نباید زود نتیجه گیری کنیم اما ایالات متحده اعلام کرده است که از عادی سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عرب در منطقه حمایت می کند.

کربی افزود: البته اینها گفتگوهایی است که بر عهده عربستان و اسرائیل است. با این حال ما کاملا از توافق ابراهیمی (سازش) و تلاش های عادی سازی روابط حمایت می کنیم.

 کاخ سفید ۲۴ خرداد ماه سفر رئیس جمهوری آمریکا به سرزمین های اشغالی، کرانه باختری و عربستان را تایید و تاریخ آن را ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه(۲۲ تا ۲۵ تیرماه ) اعلام کرد؛ سفری که پیش از اعلام رسمی،موجی از انتقادات را همراه داشته و نشانه استیصال دولت بایدن ارزیابی شده است.

رسانه آمریکایی آکسیوس دوم تیرماه به نقل از چهار منبع آمریکایی اعلام کرد؛ کاخ سفید در حال آماده سازی "نقشه راه برای عادی سازی" روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی پیش از سفر ماه آینده جو بایدن به خاورمیانه است.

تارنمای آمریکایی- صهیونیستی آکسیوس در گزارشی با اشاره به سفر منطقه‌ای پیش روی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و اهمیت آن، نوشت که بایدن می‌خواهد نشان دهد به پیشرفت روابط میان رژیم صهیونیستی و جهان عرب همانند دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ کمک می‌کند.

این رسانه آمریکایی– اسرائیلی  به نقل از این منابع که آنها را معرفی نکرده است، افزود: کاخ سفید هفته گذشته جلسه ای با کارشناسان اتاق های فکر آمریکا درباره سفر بایدن به منطقه برگزار کرد و موضوع "نقشه راه برای عادی سازی" را بدون توضیح بیشتر مطرح کرد.

به گفته این منابع، کاخ سفید در این نشست گفت که توافقی قبل از سفر بایدن وجود نخواهد داشت؛ اما آنها در حال کار بر روی این نقشه راه هستند و رئیس جمهوری آمریکا در این سفر با رهبران رژیم اسرائیل و عربستان در این خصوص گفت وگو خواهد کرد.

آکسیوس به نقل از یک منبع دیگر نوشت، کاخ سفید فکر می کند که هر نقشه راه برای عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان زمان می‌برد و یک فرآیند طولانی مدت خواهد بود. منبع دیگری گفت که  این استراتژی  یک رویکرد گام به گام خواهد بود.

 از آغاز تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی که برپایه اشغالگری، قتل، کشتار و تجاوزگری علیه ملت های منطقه بویژه ملت های عرب شکل گرفته است، این رژیم تلاش کرده تا به هر نحوی که شده خود را بخشی از منطقه جا بزند، اما همواره این راهبرد صهیونیستها با مقاومت کشورها و ملت های مسلمان نقش بر آب شده و آنها در طول این سالها به مبارزه با این رژیم ادامه داده اند.

بر اساس گزارش های سازمان ملل، رژیم صهیونیستی تنها در  سال ۲۰۲۱ میلادی، ۳۴۱ فلسطینی را به شهادت رسانده و ۱۷ هزار و ۸۹۳ نفر دیگر را  زخمی کرده است. این رژیم در طول سالهای اشغالگری خود به طور سیستماتیک کودکان فلسطینی را نیز به شهادت رسانده است؛ به گونه ای که فقط در سال ۲۰۲۱ میلادی ، ۸۶ کودک فلسطینی به شهادت رسیده اند که بالاترین تعداد از سال ۲۰۱۴ میلادی به شمار می رود.

حمایت کاخ سفید از عادی سازی روابط تل‌آویو با کشورهای عرب منطقه

در یک رویکرد سازشکارانه، قرارداد سازش میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی در ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۲۰ (۲۵ شهریور ۱۳۹۹) به صورت رسمی در حضور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری پیشین آمریکا امضا شد و این دو کشور کوچک عرب حاشیه خلیج فارس رابطه چندین ساله غیرعلنی خود را با صهیونیست ها آشکار و رسمی کردند و سپس دو کشور مغرب و سودان به آن ملحق شدند.

از توافق نامه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی موسوم به «توافق ابراهیم»، در کشورهای عربی و اسلامی به عنوان «توافق شرم» یاد می‌شود.