به گزارش اکو ایران، در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی در سال جاری آغاز پرقدرتی داشت اما به مرور از حجم معاملات کاسته شده و در پنجمین مرحله از برگزاری بازار به کمترین میزان خود در سال جاری رسید.

به طور کلی از سال 99 تا کنون به کوشش بانک مرکزی بازار اولیه به صورت هفتگی برگزاری می شود تا در این بازار دولت اوراق بدهی خود را به مشتریان خود بفروشد. هرچه دولت در این بازار اوراق بیشتری را به فروش برساند در این صورت کسری کمتری داشته و در نهایت برداشت کمتری از تنخواه بانک مرکزی خواهد داشت. به همین علت برخی تحلیلگران معتقدند رشد این بازار می تواند از رشد تورم در کشور جلوگیری کند.

حجم هزارو 960 میلیاردی حراج پنجم

در آخرین مرحله بهاری بازار اولیه در سال جاری مجموعا هزار و 960 میلیارد تومان اوراق فروخته شد. در این بازار غالبا بانک ها و نهادهای تامین سرمایه مشتریان دولت بوده که در این هفته سهمی برابر را به ثبت رسانده اند.

آنچه باعث می شود خریداران ترغیب بیشتری برای مشارکت در بازار اولیه شوند نرخ سود و تاریخ سررسید اوراق است. به این معنا که هر چه تاریخ سررسید پایین تر باشد و نرخ سود بالاتر برای مشتریان به ترتیب سرعت و قدرت نقدشوندگی بالاتر بوده و مطلوبیتشان از مشارکت بیشتر خواهد شد. در همین رابطه آمارهای هفته پنجم نشان می دهد تاریخ سررسید برای مشتریان اهمیت بیشتری داشته است.

اوراق بدهی دولتی

ترغیب بیشتر مشتریان در خرید اوراق کوتاه مدت

در هفته پنجم ترکیب اوراق بدهی دولتی در بازار اراد 105 ، اراد 106 و اراد 107 بوده است. نرخ سود فروش اوراق در بازار به ترتیب 22 و 21.5 و 22 درصد به ثبت رسیده که نشان می دهد در این میان اراد 106 کمترین نرخ سود را داشته است.

در مقابل تفکیک تاریخ سررسید اوراق نشان می‌دهد اراد 106 با تاریخ سررسید 14 ماهه کمترین تاریخ را داشته و مابقی موعدی فراتر از دو سال را ثبت کرده است.

بررسی فروش هفته پنجم مشاهده می شود اوراق اراد 106 بیشترین فروش را داشته که برابر با هزار و 160 میلیارد تومان بوده و دو دسته دیگر سهمی 400 میلیارد تومانی در این مرحله داشته اند. این موضوع نشان می دهد برای مشتریان بازار تاریخ سررسید مجموعا از نرخ سود جذاب تر بوده است.

اوراق بدهی دولتی