شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#وام ودیعه مسکن#سود#جدید

وام اجاره مسکن | وام اجاره مسکن ۱۴۰۱ | وام اجاره مسکن در تهران | وام اجاره مسکن بانک ملت

خبر خوش برای مستاجران | کاهش سود وام ودیعه مسکن | واریز وام ۱۰۰‌ میلیونی بحساب مستاجران

قسط ماهانه وام ۱۰۰‌میلیون تومانی ودیعه مسکن با فرمول جدید محاسبه شد.

خبر خوش برای مستاجران | کاهش سود وام ودیعه مسکن | واریز وام ۱۰۰‌ میلیونی بحساب مستاجران

به گزارش سلام نو، در حالی که به تازگی مسوولان بخش مسکن از کاهش سود وام ودیعه مسکن خبر داده‌اند، برآوردها از کاهش مبلغ قسط ماهانه و مبلغ کل بازپرداخت این وام بعد از اعمال کاهش نرخ سود خبر می‌دهد. پرداخت وام ودیعه یا وام اجاره مسکن که از سال ۹۹ همزمان با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای حمایت از مستاجرها به عنوان یکی از مهم‌ترین اقشار آسیب‌پذیر جامعه به تصویب رسید، امسال در حالی برای سومین سال متوالی انجام خواهد شد که سقف این تسهیلات برای شهر تهران به ۱۰۰میلیون تومان، کلان‌شهرها ۷۰‌میلیون تومان و سایر شهرها ۴۰‌میلیون تومان افزایش یافت.

در ابتدا سود این تسهیلات، معادل نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار یعنی ۱۸‌درصد اعلام شد. اما به تازگی مسوولان بخش مسکن از اختصاص سود یارانه‌ای ۱۳‌درصدی برای این تسهیلات خبر داده‌اند.

به این ترتیب نرخ سود وام ودیعه مسکن در سه سقف ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰‌میلیون تومانی اعلام شده در سال ۱۴۰۱ با ۵ واحددرصد کاهش از ۱۸‌درصد به ۱۳‌درصد رسیده است.

کاهش نرخ سود تسهیلات دو پیام مهم را برای مستاجرها به همراه دارد. اولین پیام مهم این اقدام برای مستاجرهای دریافت‌کننده و متقاضی این وام، کاهش مبلغ قسط ماهانه به دنبال کاهش ۵ واحددرصدی سود تسهیلات ودیعه مسکن است. مبلغ قسط ماهانه وام ۱۰۰‌میلیونی ودیعه مسکن برای مستاجران تهرانی با نرخ سود ۱۸‌درصدی (نرخ سود قبلی) و دوره بازپرداخت ۵ ساله، معادل حدود ۲ میلیون و۵۴۰‌هزار تومان بود. این میزان با کاهش نرخ سود وام به ۱۳‌درصد هم‌اکنون حول و حوش ۲‌میلیون و ۲۷۵‌هزار تومان محاسبه می‌شود.

همچنین این کاهش سود در میزان رقم کل بازپرداخت وکل سود وام دریافتی نیز اثر دارد و منجر به کاهش آن می‌شود. در وام ۱۸‌درصدی، کل سودی که وام‌گیرنده‌ها باید به شبکه بانکی از بابت دریافت این وام پرداخت می‌کردند، برای دوره بازپرداخت ۵ ساله، در خصوص وام ۱۰۰‌میلیون تومانی، رقمی حول‌وحوش ۵۲‌میلیون و۳۰۰‌هزار تومان برآورد می‌شد که به این ترتیب وام‌گیرنده‌ها باید در کل به ازای دریافت وام ۱۰۰‌میلیون تومانی در انتهای دوره بازپرداخت، ۱۵۲‌میلیون و۳۰۰‌هزار تومان به شبکه بانکی بازمی‌گرداندند.

اما پس از کاهش نرخ سود تسهیلات و رسیدن آن به ۱۳‌درصد، رقم کل سود این تسهیلات به حول وحوش ۳۶‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان کاهش یافته است و اصل و سود وام دریافتی در نهایت به ۱۳۶‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان رسیده است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، ثبت‌نام از متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن در تهران، کلان‌شهرها وسایر شهرهای کشور از ۱۸ خرداد ماه سال‌جاری در سامانه نهضت ملی مسکن آغاز شده است.

سه گروه متقاضی فاقد مسکن می‌توانند برای دریافت این وام در سامانه ثبت‌نام کنند. زنان خودسرپرست، دختران مجرد با سن بیش از ۳۵ سال و همچنین افراد متاهل و سرپرست خانوار، مخاطب این وام هستند.

این افراد باید پس از ثبت اطلاعات خود و واجد شرایط شناخته شدن، کدرهگیری واحدی را که اجاره کرده‌اند در سامانه به ثبت برسانند تا برای دریافت وام خود و انجام تشریفات اداری این وام به شعبه بانک مورد نظر معرفی شوند. در واقع در اختیار داشتن قرارداد اجاره مسکن ثبت شده در سامانه رهگیری معاملات ملکی برخوردار از کد رهگیری برای دریافت این وام ضروری است و حتی اگر فرد متقاضی، برای دریافت این وام واجد شرایط شده باشد،اما کدرهگیری مربوط به اجاره‌نامه جدید در سال ۱۴۰۱ را در اختیار نداشته باشد وام به وی تعلق نخواهد گرفت. /  دنیای اقتصاد