به گزارش اکوایران، ۲۵ رهبر مذهبی ملی روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواستند تا بازگشت سریع به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)  را پیگیری کند.

این بیانیه توسط کمیته دوستان در قانونگذاری ملی (FCNL) رهبری شد و توسط ائتلاف گسترده‌ای از رهبران مذهبی و سران سازمان های مذهبی، از جمله رهبران پروتستان، کاتولیک، انجیلی، و یهودی، و همچنین روسای جامعه ملی، چندین فرقه مسیحی و رئیس شورای ملی کلیساها به امضا رسید.

جسارت صلح‌جویی

در این بیانیه آمده است: ما عمیقاً از گزارش‌های خبری اخیر که حاکی از آن است که مذاکرات بین ایران و ایالات متحده در مورد بازگشت به برجام در آستانه فروپاشی است و خطر جنگ و اشاعه هسته‌ای را افزایش می‌دهد، نگران هستیم. ما قویاً از دولت بایدن می‌خواهیم که بر سر میز مذاکره باقی بماند و شجاعت اقدام برای صلح را داشته باشد.»

مذاکره و سازش، نه تهدید و ارعاب

این بیانیه بر مزایای توافق هسته‌ای ایران به‌عنوان ابزاری برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، به‌عنوان وسیله‌ای برای جلوگیری از جنگ، و به‌عنوان اقدامی اخلاقی برای پایان دادن به رنج بشردوستانه ناشی از تحریم‌های گسترده تأکید می‌کند. آن‌ها همچنین از پرزیدنت بایدن و دولتش می‌خواهند که «پیشرفت، مستلزم مذاکره و سازش است، نه تهدید و ارعاب».

 بریجت مویکس، دبیر کل FCNL، گفت: «دولت بایدن باید فورا اقدام کند و از این فرصت برای جلوگیری از جنگ با ایران استفاده کند. کوئیکرها (گروهی که به جهت تاریخی متعلق به چندین فرقه مسیحی ذیل پروتستانتیسم هستند و رسماً به عنوان «جامعهٔ مذهبی دوستان» شناخته می‌شوند.)، افراد با ایمان و حامیان صلح در سراسر کشور از رئیس جمهور بایدن می خواهند که به مسیر دیپلماسی و پیوستن مجدد به توافق هسته ای ایران متعهد شود».

bridget smiling at annual meeting

خاخام جیل جاکوبز، مدیر عامل انجمن «صدای حقوق بشر خاخام» مدعی شد: «سنت یهودی به ما دستور می دهد که قبل از اعلان جنگ، پیشنهاد صلح بدهیم. با خروج از توافق با ایران، ایالات متحده به ایران کمک کرد تا به آستانه هسته‌ای نزدیک‌تر شود که برای امنیت اسرائیل خطرناک است. اگرچه راه حلی دائمی نیست، اما احیای توافق هسته‌ای ایران بهترین شروع برای تضمین حفاظت از جان انسان هاست.»

کشیش دکتر مای الیز کانن، مدیر اجرایی کلیساها برای صلح خاورمیانه (CMEP) گفت: «دولت ایالات متحده باید تلاش های دیپلماتیک را در اولویت قرار دهد تا اطمینان حاصل شود که درگیری ها به شیوه ای مسالمت‌آمیز و جامع حل و فصل می شوند. جنگ با ایران به طور نامتناسبی بر افرادی که در حال حاضر آسیب‌پذیر هستند تأثیر می‌گذارد، و تبعات مخرب و بی‌ثبات‌کننده‌ای در سراسر خاورمیانه دارد».

cannon

اولویت صلح

کشیش ایمی رومان، مدیر ارشد انجمن کلیسای انجیلی لوتری در آمریکا (ELCA) گفت: «اولویت خدا برای صلح بسیار مهم است و از خویشتنداری خردمندانه و همکاری صحیح استفاده می کند که به امکانات صلح از طریق ابزارهای غیرخشونت‌آمیز برای همه مردم اهمیت می دهد. به عنوان یک عضو جامعه کلیسایی، ELCA اولویت بالایی برای حل و فصل غیرخشونت‌آمیز و صلح‌آمیز درگیری‌ها جهت رفاه جهان ما و به عنوان بازتابی از قصد خدا برای زندگی ما تعیین می‌کند». 

کشیش رومان افزود: «برقراری مجدد برجام گامی مثبت و به جلو در ایجاد امنیت و آرامش بیشتر جهان ما خواهد بود. ما همچنین از پرزیدنت بایدن می‌خواهیم تا از طریق لغو تحریم‌های اقتصادی که به مردم ایران در زندگی روزمره آسیب می‌زند، برای گسترش این رفاه اقدام کند».

گره کور احیای برجام