امضا بایدن بر مصوبه کنگره برای کنترل سلاح

« جو بایدن » رئیس جمهور آمریکا روز شنبه بزرگ‌ترین لایحه کنترل سلاح در این کشور را امضا کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «فاکس نیوز»، در پی تیراندازی‌های کور هفته‌های اخیر در آمریکا با دهه‌ها کشته، کنگره آمریکا به‌صورت عجولانه لایحه‌ای را برای کنترل سلاح در این کشور تصویب کرد.

بایدن روز شنبه حین امضای این لایحه اذعان کرد که این قانون تمام آنچه وی امید داشت را براورده نمی‌کند اما جان بسیاری را نجات خواهد داد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: «بابت این تیراندازی‌هایی که هر روز در خیابان‌ها اتفاق می‌افتند چند بار شنیده‌اید که "کاری بکنید، محض رضای خدا کاری بکنید؟" امروز ما این کار را انجام دادیم».

امضا بایدن بر مصوبه کنگره برای کنترل سلاح

این لایحه پیش‌تر در مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۳۴ رأی موافق و ۱۹۳ رأی مخالف تصویب شده بود. در مجلس سنا نیز ۶۵ سناتور به آن رأی مثبت داده و ۳۳ سناتور با آن مخالفت کردند.

در اقدامی متضاد، دیوان عالی آمریکا اوایل روز پنجشنبه در حکمی که از سوی اکثریت محافظه‌کار آن مورد حمایت قرار گرفت، محدودیت‌های ایالت نیویورک برای حمل سلاح مخفی در خارج از خانه را لغو کرد. دیوان عالی استدلال کرد که این قانون که در سال ۱۹۱۳ تصویب شد، حق افراد را برای «نگهداری و حمل اسلحه» بر اساس متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده نقض می‌کند.

این اولین قانون مهم کنترل اسلحه است که در سه دهه گذشته در کشوری با بالاترین سرانه مالکیت سلاح در جهان و بیشترین تعداد تیراندازی‌های جمعی سالانه در میان کشورهای ثروتمند به تصویب رسیده است.

مهمترین محدودیتی که این قانون ایجاد می‌کند این است که بررسی‌ پیشینه را برای خریداران احتمالی اسلحه که در نوجوانی به خاطر خشونت خانگی یا جرایم مهم محکوم می‌شوند، تشدید می‌کند.