شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قم#تهران

عکسی از قدیمی‌ترین سد قوسی جهان در قم

در قدیم برای انتقال آب آن از لوله های سفالی استفاده می شده است و اکنون این لوله ها در موزه ی آب تهران نگهداری می شود.در حال حاضر این سد با ۲۶ متر طول و ۵۵ متر عرض ظرفیت ۴۵۰ هزار متر مکعب آب را دارد که در بارندگی های اخیر تمام ظرفیت آن پر شده است و همچنان پابرجا مانده است.

عکسی از قدیمی‌ترین سد قوسی جهان در قم

به گزارش سلام نو، سد کبار قم یکی از قدیمی ترین سدهای قوسی جهان می باشد که بر رودخانه کبار ساخته شده است. این سد تاریخی در دشت کبار، ۲۴ کیلومتری شهر قم در مسیر جاده قم به کاشان قرار دارد و از توابع بخش کهک محسوب می شود.         

سدکبار قم

 قدمت این سد تاریخی به ۷۰۰ سال می رسد که برخی آن را به پیش از دوران صفوی تخمین زده اند. معماری منحصر به فرد آن دلیل پابرجا ماندن آن بعد از گذر سالیان دراز می باشد چراکه این سد به صورت قوسی و در میانه ی دو کوه بنا شده است و مصالح آن از ملات سنگ و ساروج می باشد که در بقای آن بی تاثیر نبوده است. در قدیم برای انتقال آب آن از لوله های سفالی استفاده می شده است و اکنون این لوله ها در موزه ی آب تهران نگهداری می شود.

جاذبه های طبیعی استان قم

در حال حاضر این سد با ۲۶ متر طول و ۵۵ متر عرض ظرفیت ۴۵۰ هزار متر مکعب آب را دارد که در بارندگی های اخیر تمام ظرفیت آن پر شده است و همچنان پابرجا مانده است.

شما می توانید علاوه بر گشت و گذار در دشت زیبای کبار و دیدن این دریاچه پر از آب از کاروانسرای تاریخی پاسنگان و چهار طاقی که در نزدیکی سد می باشد دیدن فرمایید.

 منبع: گردشگری ۷۲۴