شهر خبر

باخت اول ساپینتو به کاشف آزمون و دستیار مورینیو

باخت اول ساپینتو به کاشف آزمون و دستیار مورینیو

تهران- ایرنا- آمار موفقیت مربیان جدید تراکتور، استقلال و سپاهان اصفهان نشان از آن دارد که درصد امتیازگیری جانشین فرهاد مجیدی در اردوگاه آبی‌پوشان بسیار پایین‌تر از بردی‌ف و مورایس است.

به گزارش ایرنا، لیگ برتر در فصل بیست و دوم فوتبال ایران میزبان سه مربی خارجی است که با کارنامه متفاوت گام در ایران گذاشته و به دنبال پیاده کردن تاکتیک خود در این لیگ هستند. این مربیان در حالی به دنبال عنوان و شهرت در لیگ ایران هستند که پیش از آنان مربیان بزرگی مانند رولاند کخ، آندره‌آ استراماچونی، برانکو ایوانکویچ، گابریل کالدرون، مصطفی دنیزلی، جان توشاک و .... در ایران حضور داشته و عناوین مختلفی راکسب کردند.

حضور ۲ مربی پرتغالی و یک مربی روسی برای نخستین در لیگ ایران موجب شد تا نگاهی به کارنامه آنان در فصول گذشته داشته باشیم. 

ژوزه مورایس سایه مورینیو

یکی از مربیان که با هزینه گزاف و با عنوان دستیاری خوزه مورینیوی نامدار گام به لیگ ایران گذاشته ژوزه مورایس است که در فصل بیست و دوم جانشین محرم نویدکیا در سپاهان شد. این مربی در باشگاه‌های پورتو، رئال‌مادرید، چلسی و اینتر دستیار اول ژوزه مورینیو بود.

مورایس ابتدا گزینه نیمکت استقلال بود اما مسوولان سپاهان موفق شدند وی را برای حضور در این تیم راضی کنند. امضای قرارداد با این مربی موجب شدتا زرد پوشان دیدار زاینده‌رود نخستین برتری خود را در فصل نقل و انتقالات بر استقلال تجربه کنند. آنان پیش از استخدام مورایس در جریان تمدید قرارداد سجاد شهباززاده ناکام ماندند و وی راهی استقلال شد.

مورایس یکی از شناخته‌شده‌ترین مربیان فوتبالی است که گام در لیگ ایران می‌گذارد. وی پیش از حضور در سپاهان ۲۱۸ بازی را در کسوت سرمربیگری تجربه کرده و موفق به کسب ۳۷۵ امتیاز شده است. وی متوسط ۱.۷۴ امتیاز را در هر بازی کسب کرده و پنج عنوان قهرمانی را نیز با تیم‌های مختلف به دست آورده است.

این مربی پرتغالی سابقه حضور مربیگری در منطقه غرب آسیا را دارد. به‌عنوان سرمربی در تیم‌های فوتبال الفیصلی، الهلال و الشباب در لیگ عربستان حضور داشته است.

باخت اول ساپینتو به کاشف آزمون و دستیار مورینیو

قربان بردی‌ف آشنا برای فوتبال ایران

قربان بکیویچ بردی‌ف نام آشنایی در فوتبال ترکمنستان به شمار می‌رود و عمده شهرت وی در فوتبال ایران به خاطر نقش وی در انتقال سردار آزمون و سعید عزت‌اللهی به لیگ فوتبال روسیه است. بردی‌ف توانسته ۲ عنوان قهرمانی لیگ روسیه را از آن خود کند. وی این عناوین را با تیم روبین کازان کسب کرد. این مربی ترکمنستانی همچنین با تیم روستوف به عنوان نایب قهرمانی لیگ روسیه رسید.

 قربان بردی‌ف تا پیش از حضور در تبریز ۹۴۳ بار به‌عنوان سرمربی در تیم‌های مختلف حضور داشته که نتیجه آن کسب ۹ عنوان قهرمانی در لیگ‌های مختلف بود. متوسط کسب امتیاز این مربی نامدار ۱.۶۶ امتیاز در هر بازی است و وی پس از مورایس در جایگاه دوم مربیان جدید لیگ فوتبال ایران قرار دارد.

وی که سابقه سه بار حضور در لیگ قهرمانان اروپا را نیز در کارنامه دارد پیش از عقد قرارداد با تراکتور هدایت تیم غیرات قزاقستان را برعهده داشت. روبین‌کازان، روستوف و غیرات قزاقستان مهمترین تیم‌های به‌شمار می‌روند که این مربی مسلمان در نیمکت آنان حضور داشته است.

باخت اول ساپینتو به کاشف آزمون و دستیار مورینیو

ریکاردو ساپینتو؛ مرد تصمیمات احساسی

رونمایی مصطفی آجورلو از سرمربی تیم و وعده های وی در نشست خبری امضای قرارداد موجب شد تا امید به تکرار قهرمانی از سوی ریکاردو ساپینتو در اردوگاه استقلال افزایش پیدا کند. امیدی که بعد از وداع فرهاد مجیدی تبدیل به یاس شده بود و هواداران نیز مدیران باشگاه را به خاطر عملکرد در فصل نقل و انتقالات مورد شماتت قرار دادند.

حال با وجود این وعده‌ها سوالی که ذهن مخاطبان را درگیر کرده آن است که آیا ساپینتو فرشته نجات استقلال خواهد شد و نقش برانکوی پرسپولیسی‌ها را در اردوگاه آبی بازی می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال لازم است نگاهی به عملکرد این مربی در لیگ‌های برتر فوتبال جهان داشته باشیم. وی تا کنون ۲۸۷ بار به عنوان مربی در لیگ‌های دیگر حضور داشته و حاصل آن نیز کسب یک عنوان قهرمانی بوده است.

ساپینتو در دوران حرفه‌ای مربیگری خود موفق به ثبت ۱.۵۴ امتیاز شده است و این آمار در برابر مربیانی مانند مورایس و قربان بردیف پایین است. تیم فوتبال اسپورتینگ لیسبون مهمترین تیمی است که مربی کنونی استقلال در نیمکت آن حضور داشته است. وی با این تیم در ۳۰ بازی ۱۵ برد ۷ مساوی و هشت باخت کسب کرد. یکی از خصیصه‌های معروف ساپینتو تصمیمات احساسی است. وی در برخی از تیم‌ها به یکباره استعفا داده است.

البته این ویژگی برای استقلالی‌ها غریبه نیست و وی می‌تواند کپی جدیدی از فرهاد مجیدی باشد.

باخت اول ساپینتو به کاشف آزمون و دستیار مورینیو