شهرخبر

جمشید پژویان؛ صاحب‌نظر در حوزه یارانه و محرک شورای رقابت

عباس معمارنژاد*
جمشید پژویان؛ صاحب‌نظر در حوزه یارانه و محرک شورای رقابت

تهران- ایرنا- «جمشید پژویان» اقتصاددان که سابقه تدریس در دانشگاه‌های علامه طباطبائی، الزهرا(س) و دانشگاه آزاد اسلامی را دارد از چهره‌های شاخصی بود که بر اثر کرونا در دوم تیرماه ۱۳۹۹ درگذشت.

اداره کل پژوهش ایرنا در تلاش است تا در سلسله مطالبی یاد استادان و پژوهشگران ایران اسلامی را که طی سال‌های اخیر که بر اثر بیماری کرونا از دنیا رفتند، زنده کند.

پیش از این و در گزارش‌هایی با عناوین «جمشید پژویان؛ ۴۰ سال تلاش برای اصلاح ساختار اقتصادی» و «به یاد جمشید پژویان؛ معلم و سیاست‌گذار» تلاش شد تا معرفی و توصیفی اجمالی از «جمشید پژویان» صورت گیرد.


دکتر عباس معمارنژاد استاد دانشگاه در رشته اقتصاد مطلب ذیل را در مورد دکتر پژویان تحریر کرده است:

جمشید پژویان؛ صاحب‌نظر در حوزه یارانه و محرک شورای رقابت

به مناسبت سالگرد رحلت استاد بزرگوار جناب آقای دکتر جمشید پژویان بر آن شدم تا یادداشتی تنظیم کنم. بنده در سه جایگاه متفاوت با ایشان آشنایی داشتم، در دانشگاه به عنوان دانشجو، در دانشگاه به عنوان همکار و در شورای رقابت به عنوان معاون ایشان. در جایگاه دانشجویی ایشان را استادی مبرز به ویژه در حوزه اقتصاد بنگاه، اقتصاد خرد و بخش عمومی می­‌شناختیم.

بسیار منضبط، مسلط به علم روز و مشتاق در انتقال دانش به دانشجویان و در عین حال متواضع. یک روز از ایشان پرسیدم چرا کتابی در زمینه اقتصاد خرد نمی­‌نویسند. فرمودند هنوز به جایی نرسیدم تا کتاب بنویسم. البته ایشان متواضعانه برای جلد اول کتاب اقتصاد خرد پیشرفته اینجانب مقدمه‌ای وزین نگارش کردند.

در جایگاه همکاری به عنوان استاد دانشگاه، ایشان همکاری دلسوز و مهربان چه با همکاران و چه با دانشجویان یافتم که بسیار به شان و جایگاه گروه علمی در دانشکده اهمیت داده و از دخالت سایرین در کارهای علمی گروه اقتصاد بسیار برآشفته شده و اعتراض می­‌کردند. گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات مدیون زحمات ایشان بوده و هست.

 ایشان را شاید بتوانم بنیانگذار شورای رقابت در کشور دانست که قصد داشتند برای مقابله با انحصار و سلطه بنگاه‌ها بر اقتصاد ساختاری شکل گیرد.

اینجا بود که ایشان علم و عمل را با هم در نظر گرفتند. در دوره ایشان با توجه به اقتدار ذاتی خودشان شورای رقابت فعال بود اما بعدها اثر گذاری این شورا کاهش یافت.  ایشان در خصوص یارانه‌ها نیز نظرات صائب و راهکارهای منطقی ارائه می‌داشتند. خداوند ایشان را رحمت کند.

*عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات