شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سازمان ملل

عامل شهادت شیرین ابوعاقله معرفی شد / سازمان ملل تایید کرد

کدخبر: 503889
اقتصادنیوز: کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که ابوعاقله هنگام پوشش خبری حمله نظامیان اسرائیلی به اردوگاه آوارگان جنین در کرانه باختری بر اثر شلیک گلوله نظامیان اسرائیلی کشته شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سازمان ملل متحد روز جمعه تایید کرد که «شیرین ابوعاقله»خبرنگار و روزنامه نگار فلسطینی در ۲۱ اردیبهشت گذشته با تیراندازی نظامیان اسرائیلی به شهادت رسیده است.

فرانس ۲۴ گزارش داد، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که ابوعاقله هنگام پوشش خبری حمله نظامیان اسرائیلی به اردوگاه آوارگان جنین در کرانه باختری بر اثر شلیک گلوله نظامیان اسرائیلی کشته شد.
پیش از این نیز چند رسانه و نشریه آمریکایی از جمله واشنگتن پست، سی ان ان و نیویورک تایمز با افشای اسنادی اسرائیل را عامل و مسئول کشته شدن ابوعاقله معرفی و اعلام کردند که این خبرنگار فلسطینی - آمریکایی با شلیک نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده است و روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارنوت نیز امروز جمعه اعلام کرد شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تحقیقاتی را با محوریت مسئولیت اسرائیل در قتل شیرین ابوعاقله منتشر خواهد کرد.
کشته شدن ابوعاقله ۵۱ ساله با شهروندی دوگانه فلسطینی - آمریکایی که به مدت ۲۰ سال، گزارشگری درگیری ها و رویدادهای سرزمین های اشغالی و بخصوص کرانه باختری را بر عهده داشته، آتش خشم و اعتراض جهانی را برانگیخت.
فلسطینیان نیز از این حادثه برای تجسم عینی خطرات و درد و رنج های زندگی زیر اشغال اسرائیل بهره برده اند، زیرا کشته شدن فلسطینیان به ندرت توجه و تحقیق بین المللی را برانگیخته و نظامیان متهم به ارتکاب جنایت علیه فلسطینیان در کرانه باختری به ندرت محکوم شده اند.
در همین حال، دیروز پنجشنبه گروهی متشکل از ۲۴ سناتور آمریکایی از جو بایدن رئیس جمهور این کشور خواستند تا واشنگتن مستقیما در تحقیقات شهادت شیرین ابوعاقله روزنامه نگار الجزیره شرکت کند.
قانونگذاران آمریکایی که همگی دمکرات و دو سناتور مستقل هستند، خواستار «تحقیقات کامل و شفاف تحت نظارت آمریکا» در مورد شهادت شیرین ابوعاقله، یک خبرنگار فلسطینی-آمریکایی شدند.
قانونگذاران به رهبری سناتور کریس ون هولن در نامه‌ای به بایدن نوشتند: واضح است که هیچ یک از دو طرف برای انجام تحقیقات معتبر و مستقل به دیگری اعتماد ندارند. ما معتقدیم تنها راه رسیدن به این هدف، دخالت مستقیم آمریکا است.
یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز گفت که واشنگتن در حال انجام تحقیقات رسمی نیست، اما از هر دو طرف خواسته است تا شواهد را در این زمینه به اشتراک بگذارند.
هفته گذشته ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری تلفنی با خبرنگاران در خصوص تحقیقات درباره شهادت شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره به دست نظامیان صهیونیستی نیز گفت که واشنگتن درخواست خود را برای انجام تحقیقات "کامل و شفاف" درباره قتل شیرین ابوعاقله، روزنامه نگار آمریکایی - فلسطینی تکرار می‌کند و هرگونه تحقیق باید شامل پاسخگویی باشد.
بسیاری از کشورها، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی در واکنش به کشته شدن ابوعاقله، با محکوم کردن این جنایت صهیونیست‌ها، خواستار پاسخگویی رژیم صهیونیستی در قبال این وحشیگری و انجام تحقیقات در این باره شده‌اند.
از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تحقیقات درباره جنایت قتل  ابوعاقله را لغو و اعلام کرد که هیچ قصدی برای گشودن پرونده تحقیقات درباره کشته شدن این روزنامه نگار ندارد.