شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#زلزله#افغانستان

ببینید | فغان در افغانستان؛ این بار زلزله انتحاری زد!

غم از افغانستان سایه‌اش را برنمی‌چیند؛ در کشوری که سال‌هاست مردانش با اسلحه می‌خوابند و زنانش با صدای گلوله برمی‌خیزند، این بار، زلزله انتحاری زد! بامداد اولین روز تابستان قرن جدید، مردمانی که در ساعت ۱،۵ صبح در خانه‌هایی ساخته شده از سنگ و خشت در خواب بودند، به تیر زمین‌لرزه‌ای ویرانگر گرفتار شدند.

فغان در افغانستان؛ این بار زلزله انتحاری زد!

به گزارش همشهری‌آنلاین، این زمین‌لرزه در محدوده ۴۴ کیلومتری شهر خوست واقع در ولایت پکتیکا در شرق افغانستان و در خط مرزی با پاکستان رخ داد؛ در منطقه‌ای صعب‌العبور. زلزله‌ای که تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری از محل وقوع احساس شد و حدود ۱۲۰میلیون نفر در کشورهای افغانستان، پاکستان و هندوستان لرزش‌های آن را احساس کردند.

افغانستان کشوری کوهستانی و زلزله‌خیز است و مرگبارترین زمین‌لرزه‌های آن هم در منطقه کوهستانی هندوکش که در مرز با پاکستان قرار دارد، رخ داده است. زمین‌لرزه‌ بامداد چهارشنبه با قدرت ۶.۱ ریشتر، قوی‌ترین زمین‌لرزه ۳۰ سال اخیر افغانستان نبود، اما با بیش از ۱۵۰۰ کشته، پرتلفات‌ترین آنها محسوب می‌شود. 

سال ۲۰۱۵، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷،۵ ریشتر که یکی از قوی‌ترین زلزله های تاریخ افغانستان محسوب می‌شود، تنها ۳۹۹ کشته در افغانستان، پاکستان و هند بر جای گذاشت. 

ولایت پکتیکا، حدود ۷۷۵ هزار نفر جمعیت دارد؛ در هر خانه خشت و سنگی، حداقل ۷ نفر زندگی می‌کنند و بر اساس برآوردها، برای امداد به زلزله‌زدگان خوست، حداقل ۱۵ میلیون دلار کمک لازم است. 

ایران اولین کشوری بود که در کمتر از ۲۴ ساعت، اقدام به امدادرسانی به این زلزله‌زدگان کرد و اولین محموله‌های امدادی هلال‌احمر، با دو هواپیمای «سی ۱۳۰» ارتش در فرودگاه خوست به زمین نشست. این دو هواپیما شامل ۸۰۰ تخته موکت و ۴۰۰ چادر امدادی بودند و همزمان، یک محموله دیگر شامل ۶۰۰ دستگاه چادر امدادی، ۱۲۰۰ تخته موکت و ۱۰۰۰ بسته معیشتی از راه زمینی عازم افغانستان شد.

جامعه جهانی، افغانستان را بعد از ۲۰ سال اشغال توسط امریکا، یکباره رها کرد؛ شاید رعشه‌های زمین و ناقوس مرگ در این سرزمین، که هنوز جنگ در آن جاری است، برای یادآوری زندگی باشد!