شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#محیط زیست#طبیعی

"ایران" ۶ ماه دیگر شانس تلاش برای جفت‌گیری مجدد را دارد

"ایران" 6 ماه دیگر شانس تلاش برای جفت‌گیری مجدد را دارد

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست گفت: بعد از این زایمان توصیه می‌شود که تا ۵,۶ ماه یوزپلنگ جفت‌گیری نداشته باشد و حتی اگر آمادگی برای جفت‌گیری در یوز وجود داشته, باید صبر کنیم تا دوره زادآوری آن به طور کامل طی شود.

حسن اکبری؛ معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست درباره آخرین طرحهای این سازمان برای احیای جمعیت یوزپلنگ ایرانی اظهار کرد: برنامه‌های حفاظت از یوزپلنگ از گذشته در سازمان وجود داشته اما مجدداً برنامه‌ عملی را با مشورت متخصصین و در نظر گرفتن برنامه‌های گذشته و تجاربی که به دست آمده, تعریف کرده‌ایم که در این برنامه اقدامات و فعالیت‌های عملی برای احیای جمعیت یوز از جمله تأمین تجهیزات حفاظتی, تقویت محیط‌بانان و همیاران آن‌ها, ایمن‌سازی جاده‌ها, پایش و ... در آن دیده شده است.

وی ادامه داد: موضوع تکثیر یوز در اسارت نیز از جمله اقداماتی است که در این برنامه به منظور پشتوانه‌ای برای حفظ ژنوم گونه یوز دیده شده است و با توجه به اینکه وضع یوز خوب نیست باید بالاجبار از این روش نیز استفاده کنیم. من بارها تأکید کرده‌ام که نباید انتظار داشته باشیم که اگر یوزی در شرایط اسارت تکثیر شد, توانایی زیست در طبیعت را داشته باشد و بتواند جمعیت یوزهای موجود در طبیعت ما را تقویت کند. حیوانی که در اسارت بزرگ شده بسیاری از رفتارهای مربوط به زندگی در طبیعت را یاد نمی‌گیرد که شکار نیز از جمله این موارد است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت: شرایط حاکم بر طبیعت ما از جمله تأثیر تغییر اقلیم, کاهش طعمه‌های یوز و افزایش تعارضات گونه با انسان از جمله جاده, معادن و افزایش سگ‌های گله در قلمرو یوز, بازگشت یوزهای در اسارت به طبیعت را دشوار کرده است. یک از دلایلی که یوزپلنگ در طبیعت ما به این آمار رسیده است, این است که زمانی که یوز پای خود را از مناطق حفاظت‌شده بیرون می‌گذارد با تعارضاتی رو به رو می‌شود که از نظر تکاملی راهکاری برای آن‌ها ندارد.

اکبری درباره آخرین وضعیت "ایران" یوزپلنگ ماده مرکز تکثیر یوز توران توضیح داد: حال ایران خوب است و به شرایط قبلی خود بازگشته است. به توصیه دامپزشک اهل آفریقا جنوبی که ایران را معاینه کرد, به دلیل اینکه ایران کمی چاق شده است تغییراتی را در رژیم غذایی آن ایجاد کرده‌ایم. دکتر کالدِول نگران بود که این چربی اضافه توانایی باروری آن‌ را پایین بیاورد.

وی ادامه داد: طبیعتاً بعد از این زایمان توصیه می‌شود که تا 5,6 ماه یوزپلنگ جفت‌گیری مجدد نداشته باشد و حتی اگر آمادگی برای جفت‌گیری در یوز وجود داشته باشد و دوره فحلی نیز برسد, باید صبر کنیم تا دوره زادآوری آن به طور کامل طی شود و بعد از آن شانس مجدد جفت‌گیری به یوز داده شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست درباره تأمین بودجه طرح احیای جمعیت یوزپلنگ ایرانی گفت: با وجود اینکه پیگیری بودجه هر بخش با معاونت بودجه سازمان است اما شخصاً چندین‌بار به سازمان برنامه و بودجه مراجعه کرده‌ام و برنامه احیای یوز را برای آن‌ها تشریح کرده‌ام اما سازمان برنامه و بودجه معتقد است که بودجه 1401 بسته شده است و ما باید از همان بودجه‌ای که برای بخش تنوع زیستی سازمان در نظر گرفته شده, نقدینگی لازم برای احیای یوز را تأمین کنیم.

اکبری عدم تأمین بودجه برای احیای جمعیت یوز و سایر گونه‌های در حال انقراض حیات وحش کشور را نوعی خیانت دانست و بیان کرد: این بودجه برای حفظ گونه‌‌های متنوع کشور ما کافی نیست و اگر ما بخواهیم از مقدار بودجه تأمین شده بخش اضافه تری را برای احیای یوز اختصاص دهیم, حفاظت از سایر گونه‌ها در سراسر کشور با مشکل رو به رو خواهد شد.

وی اظهار کرد: در این مورد رایزنی‌هایی با صندوق ملی محیط زیست داشته‌ایم و در این مورد قول‌هایی به ما داده‌اند. همچنین به مکاتبات خود با سازمان برنامه و بودجه هم ادامه می‌دهیم اما حقیقت این است که به کمک سازمان برنامه و بودجه خوش‌بین نیستیم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در رابطه با کمک‌های مالی مؤسسات بین‌المللی توضیح داد: با نمایندگان UNDP(برنامه عمران سازمان ملل) و مؤسسه "Cat Specialist Group" جلسات متعددی در این مورد داشته‌ایم و با وجود اینکه این گروه‌ها در حوزه‌های فنی و راهبردی برای کمک ابراز تمایل کرده‌اند, در حوزه مالی هنوز چراغ سبزی را آنان دریافت نکرده‌ایم. ضمن اینکه ما به دلایل تحریم‌های بین‌المللی برای تأمین منابع مالی با مؤسسات خارجی با مشکل مواجه هستیم.

اکبری یادآور شد: ما پیگیری منابع بین‌المللی هستیم اما روی آن حسابی باز نکرده‌ایم و در حال حاضر، روی منابع اعتباری خود سازمان و کمک‌های صندوق ملی محیط زیست حساب کرده‌ایم.

انتهای پیام/