شهر خبر

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

نجیب میقاتی راه دشوار خود را ادامه می‌دهد؟

میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، دیشب نجیب میقاتی را مجدداً مامور تشکیل کابینه کرد.

اعتمادآنلاین|

سیدعماد حسینی- میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، دیشب نجیب میقاتی را مجدداً مامور تشکیل کابینه کرد. این اعلام در حالی صورت گرفت که تا چند ساعت قبل‌تر نواف سلام همچنان یکی از نامزدهای قدرتمند محسوب می‌شد و نیروهای مخالف حزب‌الله و جریان مقاومت بر نخست‌وزیری وی پافشاری می‌کردند.

به اعتقاد کارشناسان، نتایج یارکشی‌های سیاسی انجام شده دومین ضربه را به ساختار آنها وارد کرد تا بعد از ناتوانی در تغییر رئیس پارلمان، نخست‌وزیر نیز همان گزینه سابق باقی بماند.

کارشناسان امور لبنان در اولین واکنش نسبت به این اعلام تاکید کردند، این امر بیانگر شکسته شدن تمام تخم‌مرغ‌‌هایی است که جریان‌ها و شخصیت‌های لبنانی، حین و بعد از انتخابات، در سبد مخالفان مقاومت قرار داده بودند.

با این وجود، نجیب میقاتی راه همواری همانند نبیه بری در ریاست مجلس لبنان نخواهد داشت و او برای ریاست کابینه این کشور راهی پرسنگلاخ، مملو از سیم خاردار و حتی مین و تله‌های انفجاری را باید پشت سر بگذارد.

با وجود آنکه میقاتی بیشترین مسیر طی شده خود را به سوی تجدید نخست‌وزیری مدیون حمایت ائتلاف شیعی (امل حزب‌الله) است، اما او در مصاحبه‌‌های سابقش بر عدم محدود شدن به یک چارچوب خاص تاکید و قول داد هیچ سیاستی را در دولتش به سیاست دیگری ترجیح نخواهد داد.

به بیانی دیگر، او از همان ابتدا تلاش کرد تا این‌گونه اعلام کند که در نخست‌وزیری‌اش خود را وامدار هیچ طرفی نخواهد دانست.

این امر را می‌توان در مواضع اخیر میقاتی در قبال سوری‌های مقیم کشورش نیز لمس کرد.

به اعتقاد کارشناسان، تهدید میقاتی به اخراج پناهجویان سوری ساکن لبنان بیش از آنکه تهدیدی مستقیم علیه سوریه باشد، چراغ سبزی است که به عربستان سعودی برای فشار بر دمشق می‌دهد تا شاید از این طریق بتواند نظر ریاض را برای همراهی جهت خروج از بحران اقتصادی‌ای که لبنان با آن دست به گریبان است جلب کرده و در دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول موفق شود.

اینکه این اقدام یا میزان پاسخ مثبت قطب‌های سیاسی لبنان به درخواست میقاتی جهت پذیرش مسئولیت تاریخی در شرایط بغرنج کنونی و نجات کشور چقدر راهگشا خواهد بود را زمان مشخص خواهد کرد، اما مشخص است که در صورت موفقیت میقاتی در تشکیل کابینه، او همان میقاتی پیش از انتخابات نخواهد بود و چهره جدیدی از او را خواهیم دید.