شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#صدور مجوز

مهر گزارش می دهد؛

ماجرای صدور مجوز انجام کولونوسکوپی در مطب ها

ماجرای صدور مجوز انجام کولونوسکوپی در مطب ها

موضوع انجام کولونوسکوپی در مطب ها که در گذشته با حاشیه هایی همراه بود، همچنان محل گلایه و اعتراض برخی از پزشکان است.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی روده بزرگ به وسیله دستگاه کولونوسکوپ را کولونوسکوپی می‌گویند.

انجام کولونوسکوپی در تمامی افراد سالم که به سن ۵۰ سالگی می رسند، به عنوان غربالگری سرطان روده بزرگ، که اگر نتیجه آن خوب بود هر ۱۰ سال تکرار می‌شود و اگر مشکلی وجود داشت (وجود پولیپ که زمینه ساز سرطان روده بزرگ است) این فاصله کمتر می‌شود. بنابراین این خدمت، خدمتی فراگیر برای افراد سالم بالای ۵۰ سال است.

در صورتی که در خانواده فرد سابقه وجود سرطان روده بزرگ وجود داشته باشد این سن به ۴۰ سالگی و حتی در مواردی به پایین‌تر از آن هم در افرادی که مشکلی هم ندارند کاهش می‌یابد. بنابراین جمعیت زیادی از کشور نیاز به دسترسی راحت به این خدمت دارند.

شاید، همین موضوع باعث شده بود که برخی مطب‌ها برای انجام کولونوسکوپی، صف آرایی کنند و به نوعی مطب خود را اختصاصاً فقط به کولونوسکوپی اختصاص بدهند.

در سال ۹۷، مصوبه‌ای مربوط به خدمات مورد تأیید بیمه‌ها در ذیل معاونت درمان وزارت بهداشت تصویب می‌شود که هزینه خدمت کولونوسکوپی در مطب از تعهد بیمه خارج می‌شود.
پیرو این سناریو، انجام کولونوسکوپی در مطب ممنوع می‌شود و اعلام می‌گردد کولونوسکوپی قابل انجام فقط در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها مجاز است.

ماجرای صدور مجوز انجام کولونوسکوپی در مطب ها

ماجرای صدور مجوز انجام کولونوسکوپی در مطب ها

بعد از این تصمیم، انجام دهنده‌های کولونوسکوپی متوجه تعارض می‌شوند و همین اقدام غیر کارشناسی باعث تشویش اذهان پزشکان گوارش می‌شود.

پزشکانی که دستگاه کولونوسکوپی را به صورت اقساطی خریده‌اند، چه می‌شود؟ پزشکانی که روی درآمد این خدمت برنامه ریزی کرده‌اند، چه می‌شود؟ آیا در همه نقاط کشور کلینیک و یا بیمارستان انجام دهنده این خدمت وجود دارد، بیماران چه می‌شوند؟ آیا در همین تهران، بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها می‌توانند جوابگوی این خدمت باشند؟

از همین رو، وزارت بهداشت در خرداد ۹۸ با قائل شدن شرایطی، انجام کولونوسکوپی در مطب را مجاز اعلام می‌کند.

اما، مشکلات از همین جا شروع می‌شود، به طوری که بعضی بیمه‌ها و بعضی از معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به نامه اردیبهشت ۹۸ استناد می‌کنند و هنوز کولونوسکوپی را ممنوع می‌دانند.

بعضی از دانشگاه‌ها هم سلیقه‌ای عمل می‌کنند و باعث می‌شود صدور مجوزها نیز سلیقه‌ای شود. به طوری که در پایتخت، مجوز انجام کولونوسکوپی فقط برای چند کلینیک خاص صادر شده که گفته می‌شود ردپای یک مسئول سابق در وزارت بهداشت دیده می‌شود.

این در حالی است که در بعضی کشورها خدمت کولونوسکوپی به عنوان غربالگری برای بیمه شدگان رایگان است، به این علت که پیشگیری از درمان مهم‌تر است. در حالی که ما در حال سخت‌تر کردن دسترسی به این خدمت برای بیماران هستیم.