شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#عربستان سعودی#عفو بین‌الملل

سازمان عفو بین‌الملل: تخریب محله‌های جده نقض حقوق بشری است

سازمان عفو بین‌الملل: تخریب محله‌های جده نقض حقوق بشری است

سازمان عفو بین‌الملل طرح عربستان سعودی برای تخریب محله‌های جده را نقض حقوق بشری دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که تخریب مداوم ده‌ها محله در شهر جده عربستان برای بازسازی و توسعه ، استانداردهای حقوق بشر را به دلیل تخلیه اجباری و عدم پرداخت غرامت به ساکنان خارجی  نقض می‌کند.

به گزارش الخلیج الجدید، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای  تاکید کرد: بیش از نیم میلیون نفر از ساکنان جده تحت تاثیر تخریب بیش از 60 محله جده قرار گرفتند که  این اقدام از اکتبر گذشته آغاز شده و به طور متناوب ادامه دارد.

این سازمان  حقوق بشری در  ادامه افزود: ارزش غرامت تنها پس از تخریب ساختمان‌ها تعیین می‌شود و این طرح‌ها شامل شهروندان غیر سعودی نمی‌شود که 47 درصد از جمعیت مکان‌های مربوطه در جده را  تشکیل می‌دهند.

در ادامه این بیانیه آمده است: اسناد رسمی عربستان نشان می‌دهد که به ساکنان  یک محله 24 ساعت و به برخی محله‌ها بین یک تا شش هفته مهلت داده می‌شود تا منزل خود را ترک کنند.

«دیانا سمعان» سرپرست معاون خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو ​​بین‌الملل از ریاض خواست تا بدون تبعیض به همه کسانی که خسارت  دیده‌اند، غرامت بدهد و اطمینان حاصل کند که هیچکس پس از تخریب آواره نمی‌شود.

دولت عربستان تاکنون به این درخواست پاسخ نداده است.

سمعان گفت:  «پشت تصویر درخشانی که عربستان سعودی سعی دارد به جهان ارائه دهد، داستان‌های شنیع سوء استفاده و تخلفات نهفته است. جهان را نمی‌توان با یک نمایش تبلیغاتی دروغین فریب داد».

تخریب مناطق مسکونی جده بخشی از طرح دولت برای جایگزین کردن پروژ‌ه‌های بزرگ است. حداقل 10 محله تاکنون به طور کامل نابود شده‌اند و عملیات تخریب در 10 محله دیگر همچنان ادامه دارد.

 

این طرح حدود 60 منطقه را هدف قرار می‌دهد که عمدتاً در بخش جنوبی شهر هستند وپیش بینی می‌شود ماه‌ها ادامه یابد.

ساکنان جده اعلام کردند که تخریب مناطق مسکونی توسط مقامات سعودی آن‌ها را غافلگیر کرد؛ چرا که آن‌ها زمان بسیار کمی برای ترک محله خود و جابه‌جایی دارند.

تخریب مناطق مسکونی جده بحران مسکن در عربستان را تشدید کرده و قیمت اجاره در سطح شهر به شدت افزایش یافته است به گونه‌ای که ساکنان جده اعلام کردند که اجاره بها مسکن در عرض چند روز دو برابر شده و بسیاری از آنها توان پرداخت آن را ندارند.

تخریب جده در حالی صورت گرفت که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی یک پروژه سرمایه گذاری جدید برای ساخت چهار بنای مهم جهانی «خانه اپرا، موزه، استادیوم ورزشی و حوضچه‌های اقیانوسی و مزارع مرجانی» را علاوه بر ده پروژه توریستی ویژه را در چارچوب اجرای برنامه‌های چشم انداز 2030 در این شهر آغاز کرده است.

به نظر می‌رسد دولت سعودی مصمم به ادامه کمپین تخریب محله‌های اعلام شده بدون توجه به وضعیت نارضایتی‌ها است. پروژه‌ای در مرکز جده با حمایت شاهزاده محمد بن سلمان جایگزین این محله‌ها می‌شود و وی با بودجه تقریبی 500 میلیاردی این پروژه را پیروزی بر زاغه‌ها می‌داند.

انتهای پیام/