شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#اتمی#بوشهر

لاوروف: پروژه نیروگاه اتمی بوشهر در حال تکمیل شدن است/ برجام باید با فرمت سال 2015 احیا شود

کدخبر: 503718
وزیر امور خارجه روسیه گفت: می‌خواستم اعلام کنم که پروژه نیروگاه اتمی بوشهر در حال تکمیل شدن است و تجهیز آن با وام فدراسیون روسیه در حال انجام است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان گفت: لازم است ابتدا از میهمان نوازی ایران و همکارم آقای امیرعبداللهیان تشکر کنم. روز گذشته مذاکرات خوبی با آقای رئیسی داشتم. هدف ما این است که همکاری را تعمیق بشنویم.  ما در خصوص اینکه روابط فیمابین به سطح بالایی رسیده اتفاق نظر داریم. چشم انداز خوبی برای توسعه روابط وجود دارد. بر موضوع توافق جامع کار می‌کنیم و ما نظراتمان را به تهران مخابره کرده‌ایم. این سند جدید و بسیار مهم باید آینده شراکت راهبردی ما را تعیین کند. 

وی ادامه داد: توجه بسیار خاصی به مساله تجارت و اقتصاد داشتیم و وظیفه ما توسعه روابط در شرایط کنونی تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده است. علی‌رغم تمام این خط تحریم آمیز حجم تجارت ما به ۴ میلیارد دلار رسید. در چهارچوب مذاکرات‌مان حوزه‌های عملیاتی افزایش سطح روابط را بررسی کردیم. 

وی افزود: می‌خواستم اعلام کنم که پروژه نیروگاه اتمی بوشهر در حال تکمیل شدن است و تجهیز آن با وام فدراسیون روسیه در حال انجام است. هفته قبل در چهارچوب فروم سنت‌پطرزبورگ حوزه همکاری کاری میان دو کشور را مورد بررسی قرار دادیم. دو کشور حمایت سیاست و دیپلماتیک سیاسی را ادامه می‌دهند. 

وزیر امور خارجه روسیه گفت: نباید اجازه دهیم آمریکا و اقمار آنها اصول بین‌الملل و اساس منشور سازمان ملل و برابری حاکمیت کشورها را عوض کنند. ما و ایران تحریم‌های یکجانبه برخلاف منشور توسط آمریکا را محکوم می‌کنیم. از پروسه رسمی ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای استقبال می‌کنیم. در سمرقند قرار است یک تفاهمنامه‌ای امضا شود که پروسه حقوقی این مسئله را بیان می‌کند. مطمئنیم ایران نقش مهمی را در تحکیم این سازمان ایفا می‌کند. 

وی ادامه داد: اطمینان دارم زمانی که آمریکا از برجام خواهد شد بار دیگر حقوق بین‌الملل را نقش کرده است. باید تلاش کنیم برجام با فرمت سال ۲۰۱۵ بدون هیچ حذف و اضافه احیا شود. 

لاوروف در پاسخ به این سوال که با توجه به نقش سازنده ایران و روسیه در مذاکرات وین اما شاهد کارشکنی آمریکا هستیم نظر شما در خصوص نقش آمریکا چیست، گفت: آمریکا نه تنها در خصوص برجام بلکه در موضوعات مختلف تنها به ملاحظات خودش توجه می‌کند و براساس مسائل داخلی خود تصمیم می‌گیرد. آنچه آمریکا در حال حاضر انجام می‌دهد تائید تصور رهبری جهان است. این تلاش آمریکا که اعتبار خودش را بالاتر از همه مسائل قرار دهد ریسک دار است.

وی ادامه داد: یک سال قبل خواستند ما را متهم وقفه در مذاکرات اعلام کنند که این درست نیست و همه به این مساله اذعان دارند. ما سال گذشته تائید کردیم که آماده احیای برجام هستیم. ترمز این مذاکرات آمریکا است. ما مجددا به دوستانمان در ایران اعلام کردیم که از موضع تهران در قبال احیای برجام حمایت می‌کنیم. 

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به این سوال که موضع روسیه تا چه میزان در قبال سوریه به ایران نزدیک است، گفت: در خصوص حل و فصل مساله سوریه باید تاکید کنم که لازم است همه کشورها قطعنامه ۲۲۵۴ را به طور کامل انجام دهند که بر حاکمیت سوریه و احترام به تمامیت ارضی این کشور تاکید دارد. به اسرائیل تاکید کرده‌ایم که باید به این قطعنامه عمل کنند. حمله اخیر به فرودگاه دمشق باعث از کار افتادن این فرودگاه شد و نمی‌توانیم در این شرایط کمک‌های بشردوستانه ارسال کنیم. بصورت کتبی از اسرائیل خواسته‌ایم که نقض این قطعنامه را متوقف کند.

لاوروف در پاسخ به سوالی در خصوص ارتباط امنیت غذایی با بحران اوکراین گفت: همین جا عرض می‌کنم که هیچ ارتباطی میان انجام عملیات ویژه روسیه در اوکراین و بحران امنیت قضایی وجود ندارد و این را همه کشورها و نهادها می‌دانند. عواقب این بحران چند سال قبل آغاز شده است. تلاشی که ترکیه و دبیرکل سازمان ملل امروز انجام می‌دهند موفقیت آمیز بود اگر اوکراین مساله مین زدایی دریای سیاه را انجام می‌داد و همه متخصصان به این مساله اذعان دارند.