شهرخبر

این مشترکان برق پاداش می‌گیرند

سخنگوی صنعت برق گفت: با توجه به کاهش بی‌سابقه مصرف برق در خرداد، ۷.۵ تا ۸ میلیون مشترک مشمول پاداش مدیریت مصرف می‌شوند.

این مشترکان برق پاداش می‌گیرند

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، در میز اقتصاد امروز، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق، شهرام حیدریان مدیرکل اقتصاد و تعرفه آبفای کشور و محمدعلی اکبری دبیر ستاد اطلاع رسانی مدیریت تقاضای برق وزارت نیرو، به بررسی میزان آب و برق مصرفی کشور، تعرفه‌های آن‌ها و راهکار گذراندن تابستان بدون قطعی آب و خاموشی پرداختند و به سوالات زیر پاسخ دادند.

رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفت: اوج مصرف برق، ۶۴ هزار مگاوات است که نسبت به پارسال، ۴.۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. پارسال ۲۵ درصد مشترکان خانگی بیش از الگو و ۷۵ درصد کمتر از آن مصرف می‌کردند. آمار خرداد امسال، نشان می‌دهد که با همراهی مشترکان بخش خانگی، ۲۰ درصد بیش از الگو و ۸۰ درصد کمتر از آن مصرف داشته اند و ۷.۵ تا ۸ میلیون مشترک مشمول پاداش مدیریت مصرف می‌شود.

براساس مصوبه هیئت وزیران، برای مشترکان پرمصرف، تعرفه یارانه‌ای محاسبه نمی‌شود. دولت در حوزه مصرف، کار را از خود شروع کرد. از زمان اجرای مصوبه الزامی شدن کاهش مصرف برق ادارات، ۳۵۰ مگاوات تولید از طریق مولدهای اضطراری در ساعات اوج مصرف، صرفه جویی داشتیم.

برای دستگاه‌های اجرایی، هزار مگاوات و در مجموع بخش خانگی و دستگاه‌های اجرایی، تا ۴ هزار مگاوات صرفه جویی پیش بینی کردیم.

کدام مشترکان برق پاداش می‌گیرند؟

آیا تعرفه آب نسبت به پارسال تغییر داشته است؟

حیدریان مدیرکل اقتصاد و تعرفه آبفای کشور گفت: از سال ۹۷ ساختار تعرفه‌ها برمبنای مشترکان خوش مصرف و بد مصرف طبقه بندی شد؛ اگر مشترکی الگوی مصرف را رعایت کند، تعرفه اش نسبت به پارسال تغییری نخواهد داشت، اما اگر یک مترمکعب هم از الگوی مصرف بالاتر بیاید، همان یک متر با تعرفه جدید محاسبه می‌شود و قیمت مصرف زیر الگو، ثابت است. مشترکان پر مصرف هم با تعرفه کاملا متفاوت نسبت به پارسال روبرو می‌شوند.

شرایط تامین آب و برق کشور چگونه است؟

اکبری دبیر ستاد اطلاع رسانی مدیریت تقاضای برق وزارت نیرو گفت: در فصل گرم سال ساعات پیک مصرف ۱۲ تا ۱۸ و همچنین ۱۹ تا ۲۳ است که در این ساعات به افراد توصیه می‌شود از کاربرد وسایل پرمصرف غیرضرور پرهیز کنند. میزان مصرف بالای برق در فصل گرم سال، ابتدا شامل کولر و سپس یخچال و فریزر، روشنایی، صوتی و تصویری و سایر لوازم برقی است.

۸۷ درصد برق در نیروگاه‌های حرارتی و ۱۳ درصد در نیروگاه‌های آبی و تجدید پذیر کشور تولید می‌شود. ۵۰ درصد برق تولید شده کشور را مشترکان خوش مصرف و ۵۰ درصد دیگر را مشترکان پرمصرف، استفاده می‌کنند. ۲۵ درصد مشترکان بدمصرف و ۵ درصد آن‌ها، بسیار پرمصرف هستند.

پارسال وضعیت ذخایر آب ۲۷.۳۰ میلیارد متر مکعب و امسال ۲۵.۹۳ میلیارد متر مکعب است که این امر کاهش ۵ درصدی ذخایر نسبت به مدت مشابه را نشان می‌دهد. سالانه ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌شود که استان تهران ۱۸ درصد آب تولید شده یعنی رقمی معادل یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون متر مکعب را به خود اختصاص می‌دهد.