شهر خبر

۱۶ سال از بزرگ‌ترین گافِ داوری گذشت؛ سه کارت زرد برای شماره سه و سقوط پُل

۱۶ سال از بزرگ‌ترین گافِ داوری گذشت؛ سه کارت زرد برای شماره سه و سقوط پُل

تهران- ایرنا- ۱۶ سال پیش در چنین روزی داور مشهور انگلیسی به اشتباه سه کارت را به مدافع کرواسی داد و سپس او را از زمین اخراج کرد.

حساس‌ترین بازی هفته سوم گروه ششم رقابت‌های جام جهانی ۲۰۰۶ باید بین کرواسی و استرالیا به انجام می‌رسید. رویارویی شاگردان زلاتکو کرانچار و گاس هیدینک در شهر اشتوتگارت و با حضور ۵۲ هزار نفر؛ قضاوت این دیدار حساس به عهده گراهام پُل داور مشهور انگلیسی بود.

این بازی حساس به نوعی مشخص‌کننده دومین تیم صعودکننده از این گروه پس از برزیل بود. دیداری جذاب و مهیج که چهار گل داشت. داریو سرنا در دقیقه ۲ کروات‌ها را پیش انداخت اما کریگ مور در دقیقه ۳۸ نتیجه را به تساوی کشاند. نیکو کواچ در دقیقه یازدهم نیمه دوم بازهم نماینده اروپا را پیش انداخت اما این پایان ماجرا نبود و بهترین بازیکن زمین یعنی هری کیول در دقیقه ۷۹، کانگروها را به یک امتیاز ارزشمند این مسابقه رساند تا نماینده اقیانوسیه اولین صعود خود به دور حذفی را جشن بگیرد و کرواسی با سرمربی نام‌آشنا و حالا فقید خود بدون برد از گردونه مسابقات حذف شود.

اما مهمترین این اتفاق این بازی متوجه داور آن بود. گراهام پل بعد از قضاوت در جام جهانی ۲۰۰۲ و همچنین یورو ۲۰۰۰ و فینال جام یوفای سال ۲۰۰۵، در آلمان تنها نماینده داوری انگلیس و یکی از قضات پرامید بود. او پیش از این مسابقه ۲ بازی کره جنوبی- توگو و اوکراین- عربستان سعودی را سوت زده بود اما این بازی به مایه شرمساری کارنامه داوری‌اش تبدیل شد.

۱۶ سال از بزرگ‌ترین گافِ داوری گذشت؛ سه کارت زرد برای شماره سه و سقوط پُل

هر ۲ تیم بازی خشنی را به نمایش گذاشتند. داریو شیمیچ در دقیقه ۸۵ از کرواسی و برت امرتون در دقیقه ۸۷ از استرالیا بعد از دریافت کارت زرد دوم از زمین مسابقه اخراج شدند ولی یک بازیکن دیگر هم می‌توانست در دقیقه ۹۰ به همین دلیل از زمین بیرون برود اما اینطور نشد.

صحبت از یوسیپ سیمونیچ است. مدافع بلندبالای کروات‌ها که در دقیقه ۶۱ کارت زرد اولش را گرفت. او در دقیقه ۹۰ با دو سه خطای متوالی کارت زرد دوم را هم از قاضی انگلیسی دریافت کرد اما پل در یک لحظه او را با شماره سه استرالیا یعنی کریگ مور اشتباه گرفت و سیمونیچ را اخراج نکرد. جالب است که سیمونیچِ از کوره در رفته در دقیقه ۹۳ با پل بگومگو کرد و همین اعتراض به دریافت سومین کارت زرد او منجر شد. سرانجام گراهام تصمیم گرفت تا این بازیکن را هم اخراج کند اما پس از گرفتن سه اخطار.

۱۶ سال از بزرگ‌ترین گافِ داوری گذشت؛ سه کارت زرد برای شماره سه و سقوط پُل

بعد از پایان مسابقه و سروصدای زیادی که به پا شد گراهام پل در مصاحبه‌ای به اشتباهش اقرار و خودش از داوری بین‌المللی کناره‌گیری کرد.

او در این‌باره گفت: اشتباه قانونی انجام دادم. هیچ عذر و بهانه‌ای نیست و خودم باید تاوانش را بدهم. زمانش رسیده تا شخص دیگری در مسابقات بین‌المللی جانشین من برای فوتبال انگلیس باشد.

پُل از فیفا خواست تا اجازه خروجش از آلمان و پیوستن به خانواده‌اش را بدهد. اتفاقی که رخ داد و پل دیگر در جام جهانی داوری نکرد. او ۱۵۴۴ بازی را سوت زد و جزو بهترین داوران فوتبال انگلیس در تاریخ بود اما این اشتباه برای همیشه در یاد و خاطره همگان باقی ماند و حالا پس از ۱۶ سال همچنان درباره‌اش صحبت می‌شود.