شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#دولت سیزدهم#انرژی#مازندران#امنیت ملی

بازخوانی چالش های زیر ساختی انرژی آب و برق مازندران

بازخوانی چالش های زیر ساختی انرژی آب و برق مازندران

ساری- ایرنا- چالش های زیر ساختی تامین آب کشاورزی و شرب و انرژی برق با توجه به اهمیت امنیت ملی تولیدات کشاورزی و حضور میلیون ها مسافر در مازندران بار دیگر با رویکرد همکاری همگانی مردم و صرفه‌جویی در کنار اهتمام ویژه دولت سیزدهم برای گذر از این مشکلات و رسیدن به توسعه مطلوب بازخوانی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،بررسی و بازخوانی آخرین وضعیت از چالش ها و مشکلات زیر ساختی آب و برق مازندران این بار در قالب رزمایش سراسری صرفه جویی در مصرف آب و برق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز چهارشنبه همزمان با  استان های مختلف کشور در ساری نیز با حضور استاندار و فرمانده سپاه کربلا ، مدیران دستگاه های اجرایی  به ویژه مسوولان و کارشناسان آب و برق استان برگزار شد.

در این رزمایش مسوولان آب و برق مازندران گزارشی از آخرین وضعیت زیر ساختی و مصرفی این انرژی ها را به صورت آماری ارایه کردند و تاکید شده است که دولت سیزدهم برای رسیدن به هدف مهم تامین برق و آب مشترکان خانگی و اصناف ،صرفه جویی را از دستگاه های دولتی شروع کرد تا برنامه کاهش ۳۵ درصدی مصرف این انرژی ها در کشور فراهم ، عملیاتی و محقق شود.

بازخوانی چالش های زیر ساختی انرژی آب و برق مازندران

بحران لب شوری چاه های آب شرب  

مدیر عامل آب و فاضلاب استان مازندران در این رزمایش به مشکلات آب شرب استان اشاره کرد و گفت: اکنون استحصال آب از چاه های عمیق به مرحله خطر لب شور شدن آب ررسیده است و از طرفی کدر شدن آب شرب در زمان بارندگی نیز مشکل جدی است ، باید به سمت به طرح های تامین آب شرب از منابع آب های سطحی برویم.

بهزاد برارزاده با اظهار این که دیگر امکان حفر چاه عمیق برای تامین آب شرب در دشت های استان وجود ندارد ، افزود : به طور یقین از فریدونکنار تا گلوگاه با تلخی و شوری آب مواجه می شویم.

وی گفت : همچنین بر اساس بررسی های صورت گرفته از نکا تا گلوگاه در اسنان مازندران تمامی چاه های عمیق لب شور و لب تلخ شده است ، از طرفی در تمامی نقاط استان یعنی از بهشهر تا رامسر شاهد گسترش و نفوذ آهن و منگز در آب های زیر زمینی هستیم و برای رفع این مشکل اکنون ۶۶ پکیچ تصفیه آب در تاسیسات آب رسانی مازندران وجود دارد .

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مازندران تاکید کرد : باید از آب پشت سد های سد انحرافی رامسر ، دو هزار و سه هزار تنکابن تا سد گلورد در شرق استان با ایجاد تاسیسات جدید و لوله گذاری ها بهره بگیریم.

وی ادامه داد: اکنون سد گلورد آب دارد ولی مردم شرق استان مازندران تشنه هستند ، با فقر تاسیسات و امکانات زیر ساختی برای ارایه خدمات به مردم بومی مواجه هستیم ، این در حالی است که  شاهد حضور میلیون ها مسافر نیز در استان هستیم.

برارزاده با اظهار این که نامه ای در باره کسری زیرساخت ها با امضاء استاندار تنظیم و برای وزارت نیرو  و مدیریت بحران وزارت کشور ارسال شده است ، گفت : اکنون از ۲ هزار و ۹۲۲ روستای مازندران  یک هزارو ۶۸۰ روستا تحت پوشش آب و فاضلاب هستند و یک هزارو ۲۴۲ روستا همچنان از خدمت رسانی لوله گذاری و مخزن محروم هستند.

وی به چالش های ناشی از کاهش بارش ها در مازندران اشاره کرد و افزود : طبق آمار رسمی از ۵۰ سال گذشته ، ۱۹ درصد کاهش بارندگی در استان رخ داده است که ضرورت صرف جویی را بیش از پیش جدی می کند.

او با اعلام این که منابع آبی مازندران سه هزار و ۳۷۶ میلیون مترمعکب است که ۱۱ درصد آن برای شرب و بقیه برای مصارف کشاورزی و صنعت است ، ادامه داد : استفاده مکانیزه و صحیح مصرف آب را باید در استان همگام با توسعه زیر ساخت ها جدی بگیریم.

برارزاده توضیح داد: در شرایط فعلی نیاز آب شرب در پیک مصرف در مازندران  ۱۵هزار لیتر در ثانیه است که ظرفیت استحصال در حداکثر مصرف ۱۳ هزارو ۹۴۰ لیتر در ثانیه امکان تولید وجود دارد که از  چاه و آب های سطحی تامین می شود. 

وی افزود : میزان مخزن ذخیره ۵۸۳ هزار متر مکعب است که ۴۶۰ هزار  متر مکعب کم داریم و امسال با همکاری سپاه کربلا و طرح شیهد سلیمانی حدود ۱۰۰ هزار متر مکعب مخزن ذخیره در دست اجرا داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران مصرف سرانه آب شهری مازندران را  ۱۹۹ لیتر در شبانه روز اعلام کرد و گفت : نرم استاندارد مصرف ۱۵۰ لیتر است و اگر بتوانیم به رقم ۱۶۰ لیتر در ثانیه برسانیم امسال  از چالش عبور می کنیم .

وی به رشد جمیعت ،تغییر اقلیم و آلودگی منابع آب های زیر زمینی و تعرفه کم نیز اشاره کرد و افزود : بررسی ها نشان می دهد که هدر رفت ناشی از فرسودگی خطوط لوله آب در استان زیاد است چون از ۲۱ هزار  کیلومتر خطوط  پنج هزارو ۳۰۰ کیلومتر فرسوده است و ترمیم آن هم به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتیار نیاز دارد. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران مشکلات تامین آب را عامل آسیب دیدگی حوزه گردشگری استان به عنوان میزبان ملی دانست و گفت: از سوی دیگر تامین برق اضطراری برای تاسیسات آبی مازندران نیز بسیار جدی است که با چالش مواجه هستیم یعنی اکنون دغدغه این است که فقط ۱۵۰ دیزل برق اضطراری وجود دارد که به نسبت ۹۵۹ تاسیسات آبی بسیار ناچیز است.

وی افزود : امسال ۲۰ شهر  و ۲۱۳ روستای مازندران با  تنش آب شرب مواجه هستند که امیدواریم با صرفه جویی ها که با همکاری سپاه کربلا مازندران  در دستگاه های اجرایی شروع شده است  از این چالش ها عبور کنیم.

او ادامه داد : تاکید می کنم برای  صرفه جویی می توان از  شیرهای کاهنده استفاده کنیم ، متولیان مساجد و دستگاه های اجرایی به این موضوع توجه کنند، همچنین استفاده از فلاش تانک ها ، کنترل تاسیسات و نشت یابی شیر آلات و تاسیسات ، جدا سازی آب برای مصرف فضای سبز از آب شرب در همه مناطق مازندران نیز ضروری است. 

بازخوانی چالش های زیر ساختی انرژی آب و برق مازندران

 مشترکان خانگی هماند دستگاه های اجرایی برای جلوگیری از خاموشی همکاری کنند

مدیرعامل این شرکت توزیع برق مازندران نیز در این رزمایش با اعلام این که برنامه های اجرایی این شرکت در مقوله صرفه جویی آغاز شده است ، گفت : طبق دستورالعمل وزارت نیرو علاوه بر پیگیری مدیریت مصرف برق در ادارات، بانک‌ها، صنایع، کشاورزی، خانگی، مرغداری، مجتمع‌های تجاری، پلاژهای ساحلی، تابلوهای تبلیغاتی و رمزارزها، تغییر ساعت کاری ادارات، پیاده‌سازی بستر فناوری اینترنتی اشیاء ، استفاده از ظرفیت نیروگاه‌های تولید پراکنده و اقدامات مربوط به فرهنگسازی، اطلاع‌رسانی و آگاهسازی مردم در زمینه مصرف بهینه برق در دستور کار قرار دارد.

سید کاظم حسینی کارنامی با اظهار این که شرکت توزیع برق مازندران حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک دارد که از این تعداد ۷۵ درصد خانگی، ۶ درصد کشاورزی و کمتر از یک درصد هم مشترکان صنعتی هستند، ادامه داد: تمام تلاش همکاران ما در بخش‌های مختلف بر این است که هیچ خاموشی به بخش خانگی و تجاری اعمال نشود ، اما تحقق این هدف مستلزم این است که مشترکان محترم مدیریت مصرف برق را در روزهای گرم سال بویژه در ساعات ۱۲ تا ۱۷ و ۲۰ تا ۲۳ رعایت کنند.

مازندران دو شرکت توزیع نیروی برق یکی به مرکزیت ساری مرکز استان و دیگری به مرکزیت شهرستان نوشهر دارد که شرکت برق منطقه ساری حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک و شرکت برق منطقه نوشهر با زیر پوشش داشتن ۹ شهرستان غربی این استان حدود ۶۵۰ هزار مشترک دارد. طبق آمارهای شرکت توزیع برق منطقه‌ای غرب مازندران ۵۱ درصد از حدود ۶۵۰ هزار مشترک برق خانگی در این منطقه را خوش‌نشین‌ها تشکیل می‌دهند که به دلیل حضورشان در ویلاهای شخصی و شهرک‌ها در زمان تعطیلات و پیک مصرف و همچنین بی‌توجهی به مصرف بهینه و صرفه‌جویی در زمان پرباری معمولا نقش زیادی در افزایش مصرف برق غرب مازندران هنگام پیک مصرف دارند.

بازخوانی چالش های زیر ساختی انرژی آب و برق مازندران

مدیریت انرژی در دولت سیزدهم بی نظیر است

 نماینده عالی دولت در مازندران نیز در این همایش از اختصاص پنج هزار میلیارد تومان در قالب فاینانس برای توسعه زیر ساخت های برق استان خبر داد و تاکید کرد : متاسفانه تامین آب شرب مازندران هم با مشکل بسیاری جدی مواجه است.

سید محمد حسینی پور با اشاره به برگزاری رزمایش مشترک صرفه جویی آب و برق با مشارکت سپاه کربلای مازندران ، گفت : وقتی سپاه به موضوع انرژی ورود می کند  یعنی این که وضعیت وخیم است و همه باید همکاری کنند .

استاندار مازندران راه حل برون رفت از وضعیت کنونی را همکاری همگانی مردم و صرفه جویی دانست و افزود : استفاده از انرژی در دنیا بر اساس معیار و شاخص است و مدیریت بر انرژی‌ها نیز محکم و قاطع انجام می شود و لازم است ما هم به صورت جدی این موارد توجه کنیم.

حسینی پور مصرف متعادل و صرفه جویی را از آموزه های دین مبین اسلام برشمرد و تاکید کرد : انتظار این است که در جامعه اسلامی همه به این آموزه ها توجه کنند.

وی با اظهار این که سیاست دولت سیزدهم تحمیل خاموشی به مشترکان خانگی نیست ، گفت : مدیریت انرژی در این دولت بی نظیر است و بر اساس همین سیاست و مدیریت هم عدم اعمال خاموشی برای مشترکان خانگی و اصناف اعمال نشده است.

استاندار مازندران یکی از ویژگی های سیاست گذاری های دولت سیزدهم را شروع سختگیری از خودش دانست و توضیح داد  : دولت در رسیدن به هدف مهمش که تامین برق و آب مشترکان خانگی و اصناف است ، ابتدا صرفه جویی را از دستگاه های دولتی شروع کرد و زمینه کاهش ۳۵ درصدی مصرف این انرژی ها را فراهم نموده است.

 وی افزود : اکنون کاهش دادن میزان استفاده از سامانه های سرمایشی در ادارات و صرفه جویی به صورت جدی مورد توجه و رصد د ستگاه های نظارتی است و این فرهنگ باید در منازل نیز نهادینه شود که سیاست قاطع وزارت نیرو در تشویق کم مصرف ها و تنبیه پرمصرف ها در همین چارچوب دنبال می شود.

نماینده عالی دولت در مازندران با اظهار این که کشور ما در مصرف درست و بهینه انرژی نسبت به کشورهای پیشرفته ، بسیار عقب است ، گفت : صرفه جویی در مصرف آب را هم باید جدی بگیریم چون مازندران به صورت جدی با مشکل تامین آب شرب مواجه است.

حسینی پور افزود : اکنون مراکز تولیدی مازندران را تعطیل می کنیم تا بخش خانگی و اصناف دچار خاموشی نشوند ولی باید بدانیم که این آسیب  تاخیر در تولید در نهایت به مردم می رسد در حالی شهروندان می توانند  با صرفه جویی در مصرف انرژی در منازل به بخش تولید کمک جدی کنند .

استاندار مازندران به گردشگر پذیر بودن استان و ورود میلیون ها مسافر و گردشگر در فصل گرم سال اشاره کرد و گفت :  تلاش کردیم تا سهمیه مازندران در برخورداری از انرژی آب و برق از سوی وزارت نیرو برای جبران جمعیت شناور ناشی از گردشگری پذیری  استان اضافه شود که چنین نیز خواهد شد.

بازخوانی چالش های زیر ساختی انرژی آب و برق مازندران

تضمین کاهش ۳۰ درصد مصرف انرژی آب و برق در مجموعه سپاه کربلا مازندران 

فرمانده سپاه کربلا مازندران نیز در این همایش با بیان این این بار نیز سپاه پاسداران برای رسیدن به کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب و برق پیش قدم شده است ، گفت: کمترین ساعت خاموشی را امسال در تابستان خواهیم داشت.

سردار سیاوش مسلمی افزود : نارضایتی مردم از خاموشی را باید به صفر برسانیم و اولین گام در صرفه جویی را مجموعه سپاه و دستگاه های اجرایی در استان  برداشته اند ،سپاه کربلا علاوه رعایت صرفه جویی در مجموعه اداری ، این فرهنگ را در بین خانواده بزرگ سپاه و بسیج ترویج می کند.