شهر خبر

«پرسونه»سنتی پسندیده که در حال فراموشی است

«پرسونه»سنتی پسندیده که در حال فراموشی است

متاسفانه با فراموشی این سنت حسنه که از نیاکان ما بجای مانده است به سمت بی توجهی به همنوعان و افراد کم بضاعت حرکت می کنیم.

 خبرگزاری برنا لرستان - گروه فرهنگی : یکی از سنت های خوب ما لرستانی ها  کمک و یاری رساندن به همنوعان و علی الخصوص اقوام، دوستان و همسایگان بوده که این یاری رساندن در مراسمات شادی و شیون  مرسوم بوده حتی گاها پا را فراتر نهاده  و در بحث جمع آوری محصولات کشاورزی (گل درو)  نیز لرستانی ها مدد کار هم بوده اند.اما آنچه می خواهم در این یادداشت به آن بپردازم  سنت حسنه پرسونه می باشد.

پرسونه به مبلغ  نقدی و یا کالایی از قبیل روغن ،برنج و گوشت که خویشان سببی و نسبی و همچنین همسایگان و دوستان خانواده معزا به عنوان کمک در تامین مخارج عزا به خانواده متوفی اهدا می گردد گفته می شود که متاسفانه این سنت در لرستان در حال فراموشی است.

عده ای خواسته یا ناخواسته با اعلام اینکه پرسونه پذیرفته نمی شود(یعنی خانواده متوفی از لحاظ مالی مشکلی ندارد )باعث گردیده اند تا خانواده های کم بضاعت نیز حداقل در جهت حفظ حرمت و آبروداری  از گرفتن پرسونه امتناع ورزند و آنان نیز به رسم غلط  نگرفتن و ندادن پرسونه بپیوندند.

در حالیکه ما باید در مصیبت ها و تنگناها در کنار هم باشیم  متاسفانه با فراموشی این سنت حسنه که از نیاکان ما بجای مانده است  به سمت بی توجهی به همنوعان و افراد کم بضاعت حرکت می کنیم.

در پایان امیدوارم اهالی فرهنگ و رسانه ، سخنرانان مراسمات ، فعالین فرهنگی و اجتماعی همگان در احیای این سنت حسنه در بین آحاد مردم و لرستانیهای عزیز اهتمام ویژه ای داشته باشند.

 انتهای پیام