به گزارش اکوایران ، در معاملات روز سه‌شنبه 31 خرداد ماه، شاخض کل بورس پایتخت از ابتدا نزولی بود و در نهایت در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 539 هزار و 630 واحد قرار گرفت که نسبت به روز دوشنبه 7 هزار و 617 واحد تنزل کرد. 

شاخص هم‌وزن نیز امروز روند نزولی داشت و در پایان معاملات با افت 3 هزار و 127 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 423 هزار و 456 واحد ایستاد. 

همچنین شاخص کل فرابورس  با 152 واحد کاهش به رقم 20 هزار و 833 واحد رسید. 

بورس

عرضه و تقاضا در پایان معاملات سه‌شنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 4  درصد کاهش یافت و 44 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 39 درصد افت کرد و در رقم 119 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد ثفارس (شرکت عمران و توسعه فارس) با صف‌ خرید 55 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ثفارس، نمادهای حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی) و فمراد (شرکت آلومراد) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد خچرخش (شرکت چرخشگر) تعلق داشت که ارزش آن 15 میلیارد تومان بود. پس از خچرخش، نمادهای وآذر، قلرست، مداران و تلیسه بیشترین صف فروش داشتند. 

غلبه سمت نزولی بازار 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 165 نماد رشد قیمت داشتند و 476 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 26 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 74 درصد بازار افت قیمت داشتند.  

خروج سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای ششمین روز متوالی منفی شد و 417 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام تاصیکو (شرکت تأمین سرمایه خلیج فارس) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 22 میلیارد تومان بود. پس از تاصیکو، نمادهای تفارس (شرکت تأمین سرمایه خلیج فارس) و خزامیا (شرکت زامیاد) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار

در بورس فملی بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشت و در فرابورس شگویا با افت 5 درصدی بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشت. رضا محتشمی‌پور، معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در نامه‌ای به مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، درخواست افزایش کف عرضه هشت گروه کالایی ملتهب را با رویکرد واردات و عرضه تلفیقی مطرح کرده است و همچنین خواستار پایش مستمر به منظور رعایت کف عرضه در بورس کالا شد.

پتروشیمی تندگویان نیز شامل این درخواست است و ملزم به عرضه ماهانه ۶۰ هزار تن  پت در بورس کالا شده است. این در حالی است که ظرفیت متوسط تولید این شرکت ۴۰ هزار تن بوده و این شرکت برای جبران آن مجبور به واردات خواهد بود.

امروز نمادهای «فملی»، «نوری» و «فولاد» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «حکشتی»، «بوعلی» و «کویر» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «شگویا»، «زاگرس» و «دماوند» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «دی»، «کوثر» و «فزر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سآبیک صدرنشین است و آسیاتک و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، ددانا و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

امروز قیمت سهام تمام نمادهای گروه عرضه برق کاهش یافت و نمادهای نیروگاهی قرمزترین گروه بازار بودند.

کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام افت کرد و به رقم 7 هزار و 713 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 753 میلیارد تومان بود که 23 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 20 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 674 میلیارد تومان رسید. 

 بیشترین ارزش معاملات 

در معاملات امروز نماد دی (بانک دی) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 189 میلیارد تومان بود. 

پس از دی، نماد حکشتی بیشترین ارزش معاملات را داشت و آسیاتک رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن وآذر و خگستر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام دی با تعداد 2 میلیارد و 140 میلیون و 595 هزار و 839 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خگستر تعلق داشت. نمادهای خودرو و خپارس نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بورس