شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#برجام#مردم ایران

بیانیه حزب اتحاد ملت درباره مذاکرات هسته ای

تاخیر در احیای برجام مایه رنج روزافزون مردم ایران است

حزب اتحاد ملت پیرامون مذاکرات و فرجام پرونده هسته‌ای ایران در بیانیه ای تاکید کرده است که تداوم وضعیت فعلی و گذشت زمان به نفع ایران نیست و تاخیر در احیای برجام رنج روزافزون مردم ایران را به دنبال دارد.

اعتمادآنلاین|
حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در بیانیه‌ای پیرامون وضعیت پرونده هسته‌ای ایران خواستار تسریع در روند احیای برجام شد و ادامه روند موجود را موجب تداوم و افزایش خسارات و فشار فزاینده بر اقتصاد کشور و معیشت و رنج روز افزون مردم اعلام کرد. 

بیانیه حزب اتحاد ملت با این هشدار به پایان می‌رسد:« اگر فرصت احیاء برجام از دست برود، معلوم نیست که بتوان در آینده با تداوم این رویکرد در سیاست خارجی، با مشابه این توافق و یا چند برجام دیگر از این تحریم های ظالمانه عبور کرد؟ »

به گزارش روابط عمومی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است:

حدود دو دهه است که اخبار موضوع هسته‌ای، به بخشی دائمی از دغدغه و زندگی ما ایرانیان تبدیل شده است. توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک در سال 94 که بیشتر به صورت خلاصه و با عنوان برجام شناخته می‌شود، نویدبخش پایان منازعه ایران و قدرت‌های بزرگ جهان بر سر برنامه هسته‌ای بود. 

اما خروج یکجانبه ایالات متحده به وسیله ترامپ از این توافق در ماه‌های آغازین سال 97، بازهم پرونده هسته‌ای ایران را به موضوع روز بدل کرد. آثار خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها رفته رفته، به صورت جدی به خصوص در حوزه اقتصاد نمایان شد. 

هر چند بسیاری از مسئولان، مدام از مرتبط نبودن وضعیت نابسامان فعلی اقتصادی کشور و رنج روزافزون مردم با تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا سخن می‌گویند، اما آیا وقتی بیانیه سیاسی و غیرالزام آور شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بازار ارز را متلاطم می‌کند، می توان تاثیر تحریم‌ها را بر اقتصاد کشور و معیشت مردم انکار کرد؟

طبیعی است در شرایطی که کشور تحت فشار شدید خارجی قرار دارد، مسئولان، درمقام بیان، اثرات تحریم‌ها را کمتر از حد واقعی آن نشان دهند، اما این مسئله نباید منجر به کتمان حقیقت و کم‌کاری برای حل ریشه‌ای مشکلات کنونی شود. در زمان زمامداری ترامپ و با توجه به روحیه قلدرمآبانه و غیر قابل پیش‌بینی او، شاید بتوان ادعا کرد امکان احیای برجام وجود نداشت و ایران به ناچار مجبور به کاهش تعهدات برجامی خود شد، ولی با شکست ترامپ در انتخابات سال 2020 و قرار گرفتن جو بایدن در کرسی ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، امیدها برای حل عزتمندانه مسئله افزایش یافت.

با این حال جریانی به دلایل رقابت‌های سیاسی داخلی و برای آنکه مبادا دولت دوازدهم، دوره خود را با توفیقی در این زمینه به پایان برساند، از هر اقدامی در راستای سنگ‌اندازی در مسیر احیای برجام فروگذار نکردند. برای هشدارهای مدوام دلسوزان در آن مقطع -که وضعیت همیشه ثابت نخواهد ماند و گذر زمان، به نفع ما نیست- نیز گوش شنوایی وجود نداشت. 

به همین دلیل، توافقی که در دسترس به نظر می‌رسید، به سرانجام نرسید و مذاکرات نیز برای چندین ماه متوقف شد. با تشکیل دولت جدید و تیم مذاکره کننده جدید که از حمایت تمامی حاکمیت برخوردار بود، مذاکرات از سر گرفته شد. با این حال با گذشت ماه‌ها، و تاکید دائمی همه طرف‌ها بر در دسترس بودن توافق، متاسفانه تا به امروز این مهم، تحقق نیافته است و چشم انداز روشنی نیز برای آن دیده نمی شود. باید توجه داشت که در سیاست خارجی و تعاملات بین‌المللی، حیثیتی کردن موضوعات، خطایی اساسی است و می تواند بانیان آن را در بن بست قرار دهد. 

تجربه‌های پیشین به خوبی موید این موضوع است؛ در حقیقت، اصل و اساس، باید منافع ملی و ایجاد بستری برای زیست عزت‌مندانه شهروندان باشد و مسائل دیگر، در خدمت این هدف به کار گرفته شوند. نه آنکه با اصل قرار دادن مسائل دیگر، منافع ملی را در معرض خطر قرار داد. 

ناگفته پیداست که تداوم وضعیت فعلی، به هیچ‌وجه به نفع ایران نیست. در چنین شرایطی و با علم به وضعیت بین‌المللی و محدودیت‌ها و مشکلات پیش رو، فرصت احیای برجام روز به روز کمتر خواهد شد و گذشت زمان با توجه به فرصت محدود به نفع ایران نخواهد بود.

بنابر آنچه گفته شد؛ حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، اعتقاد دارد که باید مسئولان امر با دیپلماسی کارآمد و باورمند به ضرورت احیای برجام و استفاده از دیپلمات های توانمند و مجرب هرچه سریع تر شرایط بازگشت به این توافق را فراهم سازند که تاخیر در این امر باعث تداوم و افزایش خسارات و فشار فزاینده بر اقتصاد کشور و معیشت و رنج روز افزون مردم خواهد شد. به راستی آیا یکی از مهم ترین وظایف حکومت برآمده از انقلاب کاهش رنج مردم نبود؟