شهرخبر

ماکرون استعفای نخست‌وزیر فرانسه را رد کرد

مکرون

کاخ الیزه اعلام کرد رئیس‌جمهور فرانسه پیشنهاد «الیزابت بورن» نخست‌وزیر این کشور برای استعفا در پی نتایج انتخابات پارلمانی را رد کرد.

به گزارش مشرق ، کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور این کشور درخواست استعفای نخست‌وزیر را رد کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، الیزه اعلام کرد ماکرون به دنبال «راه‌حل‌های سازنده» در گفت‌وگو با مخالفان است.

در پی از دست رفتن اکثریت پارلمانی ائتلاف ماکرون، تعدادی از رهبران احزاب سیاسی فرانسه خواستار استعفای «الیزابت بورن» نخست‌وزیر این کشور شدند.

به نوشته «یورو نیوز»، ماکرون امروز سه‌شنبه (۲۱ ژوئن) با رقبای خود گفت‌وگو خواهد کرد تا به توافقی برای تشکیل یک دولت کارآمد دست یابد. ماکرون در نتیجه دور دوم انتخابات که روز یکشنبه برگزار شد اکثریت پارلمانی را از دست داد و احتمالاً به حمایت یک یا چند حزب کوچکتر نیاز دارد تا اصلاحات کلیدی خود را از طریق مجلس ملی انجام دهد.

طبق این گزارش، شش تن از مخالفان سیاسی ماکرون یکی پس از دیگری روز سه‌شنبه وارد کاخ الیزه خواهند شد، از جمله «مارین لوپن» رهبر راست افراطی. قرار است مذاکرات بیشتری در روز چهارشنبه انجام شود، اما تاکنون «ژان لوک ملانشون» رئیس دومین بلوک بزرگ در مجلس ملی متشکل از احزاب چپ افراطی، سوسیالیست و سبز هنوز قرار نیست که با معاون خود حاضر شود، گرچه ایده دیدار با ماکرون را رد نکرده است.

در پایان دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه، نامزدهای ماکرون ۲۴۵ کرسی به دست آوردند که بیش از تعداد ۱۳۱ کرسی کسب شده توسط ائتلاف Nupes  تحت هدایت ملانشون بود و حزب راست افراطی «جبهه ملی» لوپن هم با ۸۹ کرسی به یک موفقیت تاریخی دست یافت.

به طور سنتی، رای‌دهندگان فرانسوی پس از انتخاب رئیس‌جمهور از فرصت انتخابات پارلمانی که چند هفته بعد از آن برگزار می‌شود استفاده می‌کنند تا به رئیس‌جمهور جدید اکثریت پارلمانی برای پیشبرد برنامه‌اش را بدهند. بدون اکثریت مطلق ۲۸۹ کرسی، ماکرون برای پیشبرد اصلاحات مهم خود مانند افزایش سن بازنشستگی، کاهش مالیات‌ها و اصلاح مزایا به حمایت سایر احزاب نیاز خواهد داشت.

بر اساس تحلیل‌ها، با توجه به عدم دستیابی احزاب همپیمان ماکرون به اکثریت پارلمان، دوره‌ای از عدم اطمینان ایجاد می‌شود که می‌تواند با میزانی از تقسیم قدرت در میان احزاب که در دهه‌های گذشته در فرانسه سابقه نداشته همراه یا منجر به فلج طولانی‌مدت و تکرار انتخابات پارلمانی در آینده شود.

منبع: فارس