شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#معاون اول#پزشکی قانونی#قوه قضاییه

رییس سازمان پزشکی قانونی:

درخواست سالانه ۱۲ هزار سقط جنین درمانی در پزشکی قانونی / ۵۷۰ تصادف ساختگی شناسایی کردیم

رییس سازمان پزشکی قانونی گفت:‌ سازمان پزشکی قانونی با همکاری معاون اول قوه قضاییه حتی یک پرونده معطلی در موضوع سقط جنین ندارد و خواهشی که من از مردم دارم این است که توجه داشته باشند موضوع سقط جنین درمانی با جنایی متفاوت است‌.

درخواست سالانه ۱۲ هزار سقط جنین درمانی در پزشکی قانونی / ۵۷۰ تصادف ساختگی شناسایی کردیم

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، عباس مسجدی آرانی در نشست خبری پیش از ظهر امروز که در محل سازمان مرکزی پزشکی قانونی کشور برگزار شد، به تشریح اقدامات و طرح‌های اخیر انجام شده در این سازمان پرداخت و گفت: امسال شعار «تحول دستگاه قضا و خدمت به مردم» به عنوان شعار هفته قوه‌قضائیه انتخاب شده که باید سرلوحه کار همه قرار بگیرد. در شرایط فعلی کشور بنای ما امیدآفرینی است چرا که دشمن با دسیسه‌های مختلفی، نقص‌های کوچک را بزرگ نشان می‌دهد تا امید را از دل مردم خالی کند.

وی با بیان اینکه امروز پزشکی قانونی مورد اطمینان مردم است، گفت: پاسخگو بودن در قبال مردم باعث شده که این سازمان از جایگاه خوبی در میان مردم برخوردار باشد. دیپلماسی علمی از جمله اهدافی است که پزشکی قانونی دنبال می‌کند و برنامه سازمان این است که بعد بین‌المللی خود را تقویت کنیم. توجه و استفاده بیشتر از ظرفیت و توان شرکت‌های دانش بنیان هم از دیگر اهداف ماست.

مسجدی آرانی با تاکید بر ضرورت تحقق سند تحول قضائی گفت: بحث تعالی بر سند تحول قضائی اضافه شده است؛ این سند باید محقق شود و برنامه‌ریزی ما هم در این راستا انجام می‌شود. سند تحول قضایی ما را جرأت‌مند کرد تا بتوانیم در مسیر علمی خود حرکت کنیم.

وی ادامه داد: لازم است از فناوری‌های نوین هم در پزشکی قانونی استفاده کنیم، انتظار ما از دولت و مجلس این است که در حوزه سخت افزار کمک بیشتری به پزشکی قانونی کنند. آنچه که برای پزشکی قانونی مهم است، تغییر نگرش و فکر است. تحقق قانون جوانی جمعیت هم از دیگر برنامه‌های سازمان پزشکی قانونی است.

سالانه ۱۲ هزار پرونده سقط جنین درمانی داریم

مسجدی آرانی به موضوع سقط جنین نیز اشاره کرد و گفت: سازمان پزشکی قانونی با همکاری معاون اول قوه قضاییه حتی یک پرونده معطلی نیز در موضوع سقط جنین ندارد و خواهشی که من از مردم دارم این است که توجه داشته باشند موضوع سقط جنین درمانی با جنایی متفاوت است‌ ما سالانه ۱۲ هزار پرونده سقط جنین درمانی داریم که سقط جنین جنایی نیز در کنار آن به عنوان مسئله مهمی مطرح است. تلاش می‌کنیم تا این آسیب حوزه سلامت کمتر شود.

وی ادامه داد: مردم حتما افراد را دقیقا شناسایی کنند و پزشک‌نماها را هم بشناسند. برخی از پرونده‌ها درباره اقدام فوق تخصصی افراد غیرحرفه‌ای است. اگر مردم توجه کنند سلامتشان مورد تهدید قرار نخواهد گرفت. سازمان پزشکی قانونی هیچ خدمتی را به‌جز در مراکز رسمی خود ارائه نمی‌کند.

رییس سازمان پزشکی قانونی تصریح کرد:‌ رعایت اخلاق حرفه‌ای توسط پزشکان و برخورد صحیح با مردم مورد انتظار است. در حوزه قضایی ما انتظار داریم بتوانیم مجازات‌ها را نیز جایگزین کنیم. در مواری که سلامتی مردم در خطر است انتظار برخورد محکم قضایی داریم.

مسجدی آرانی به مشکلات و چالش‌های این سازمان نیز اشاره کرد و گفت: بخشی از مشکلات ما در سال جدید با همکاری سازمان مدیریت و از محل فروش میعانات گازی رفع خواهد شد و تجهیزات تهیه می‌شوند. تیم‌های بحران ما نیز در حوادثی مانند سانچی، پلاسکو، هواپیمای اوکراینی و ... بسیار فعال بودند. کار بسیار خوبی که در یک و نیم سال گذشته انجام شد نرم افزار جامع تخصصی بود که در حوزه معاینات و آزمایشگاه و کمیسیون تاثیر بسزایی دارد.

رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: تلاش ما این است که از ظرفیت برنامه توسعه هفتم استفاده کنیم تا در ۱۵۰ محلی که تجهیزات و دفاتر پزشکی قانونی وجود ندارد شرایط را بهبود ببخشیم.

تلاش پزشکی قانونی برای تعیین تکلیف ۸۰ هزار فرزند دو تابعیتی

وی درباره تعیین هویت فرزندان دورگه و تابعیتی نیز گفت: در تعیین هویت فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی تلاش می‌کنیم تا ۸۰ هزار نفری که این شرایط را دارند تعیین تکلیف شوند. همچنین ارتقا بانک ژنتیکی بر اساس برنامه توسعه پنجم در دستور کار قرار دارد. تلاش ما به گونه‌ای است که بتوانیم کار را پیش ببریم و تاکنون ۱۴۰ هزار نمونه مربوط به مجرمان سابقه‌دار و خطرناک تهیه شده و ۳۰ هزار پروفایل استخراج شده است. ما تنها کشوری هستیم که پس از آمریکا نرم افزار بانک ژنتیک را طراحی کردیم.

مسجدی افزود: تعامل ما با وزارت بهداشت صد درصدی است. ارتقا سطح علمی پزشکان ما بسیار مهم است. علم پزشکی قانونی مهارتی است و فرد باید در حوزه حضور داشته باشد تا مهارت پیدا کند. ما تلاش می‌کنیم تا از دستاوردهای بشری در این حوزه محروم نباشیم.

وی اظهار کرد: تشکیل شورای راهبری دانش‌بنیان برای تولید قطعات مورد نیاز ما انجام شده است. همچین در زمینه فرآوری بافت با توجه به ظرفیت وجود متریال این حوزه و دانش فنی در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با ستاد احرایی فرمان حضرت امام و یکی از دانشگاه‌ها تفاهمنامه‌ای برای تولید پودر استخوان امضا کردیم و به کمک بخش خصوصی ۴۰ درصد بازار کشور را تامین می‌کنیم.

رییس سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: ایجاد دانشکده پزشکی قانونی و ایجاد دپارتمان روانپزشکی موضوع بسیار مهمی است. ما با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در دهه فجر دپارتمان را راه اندازی کردیم. همچنین با توجه به افزایش ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی توافقی با وزارتخانه برای اختصاص بخشی از این ظرفیت به پزشکی قانونی انجام دادیم تا شهرهای محروم بتوانند از این خدمت استفاده کنند.

وی با بیان اینکه بحث هوش مصنوعی و نوبت‌دهی الکترونیک نیز در دستورکار پزشکی قانونی قرار دارد، گفت: کار دیگری که تا پایان سال اتفاق خواهد افتاد همایش طب و غذا است. ما در پزشکی قانونی در سه راه فقه، پزشکی و حقوق قرار داریم که باید هر سه را در نظر بگیریم. یکی از دستاوردهای این همایش نخبه پروری است.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور اضافه کرد: چالش‌های ما در حوزه پزشکی قانونی که برخی از آن‌ها مزمن شده، شامل کمبود نیروی انسانی، بودجه و زیرساخت‌هاست. ما ۱۲۵ پروژه در کشور تالیف کردیم اما بودجه کافی برای آن نداریم. موصوع بعدی تعیین ضریب سختی کار برای همکاران ماست. موضوع پرونده شخصیت نیز بسیار مهم است اما بودجه‌ای به آن اختصاص نیافته است. امیدواریم در بودجه ۱۴۰۲ این مساله برطرف شود.  

مسجدی آرانی افزود:‌ با توجه به وضعیت معیشتی، همکاران ما نیازمند توجه بیشتری هستند. همچنین چالش بعدی ما ناشناخته بودن توانایی‌های علمی پزشکی قانونی است. تعیین علت فوت تنها پنج درصد از پرونده‌های ماست. البته کار فنی خوب پزشکی قانونی و انعکاس خوب آن باعث ایجاد اعتماد میان مردم شده است.

شناسایی ۵۷۰ تصادف ساختگی از سوی پزشکی قانونی

وی درباره پتانسیل بالای سازمان گفت: فلسفه تشکیل پزشکی قانونی اظهار نظر کارشناسی بر اساس علم است. خلاقیت و عقلانیت در سازمان ما موج می‌زند چرا که همکاران ما پزشک هستند و جزو نخبه‌های کشور شناخته می‌شوند. ما در سال گذشته ۵۷۰ پرونده تصادف ساختگی داشتیم و آن‌ها را تشخیص دادیم. همچنین بی‌طرفی نیز بسیار برای ما اهمیت دارد. ما نمی‌خواهیم وارد فضای سوءگیری شویم. عدالت‌محور بودن و اخلاق مدار بودن بسیار مهم است.

رییس سازمان پزشکی قانونی افزود: حفظ کرامت مردم بسیار جدی است و خدمت به مردم نعمتی الهی است. ما وظیفه داریم از این فرصت به نحو صحیح استفاده کنیم. ژنتیک قانونی بیش از ۳۵ سال است که در حال خدمت است و ما پنجمین کشوری هستیم که کیت ژنتیک را تولید کردیم و به تازگی نیز کیت ۱۸ تولید شد. کیت‌های مربوط به مواد و صحنه جرم نیز تهیه شدند.

مسجدی اظهار کرد: همچنین دستگاه موژنایزر که در اختیار دو کشور در دنیا بود تولید شد. ما از شرکت‌های دانش بنیان هم دعوت می‌کنیم تا در همه حوزه‌ها به ما مراجعه کنند و از همکاری با آن‌ها استقبال می‌کنیم. ما ظرف پنج سال آینده از نظر تجهیزات و مواد باید خودکفا شویم.

مسجدی درباره ظرفیت‌های پزشکی قانونی در حوادث گفت: در هواپیمای اوکراینی به عنوان یک الگو از ظهر روز حادثه انتقال اجساد را شروع کرده و کار خود را آغاز کردیم. حتی تیمی از اوکراین برای بازدید به آزمایشگاه‌های ما آمدند و از سطح کار ما متعجب شده بودند. در روز چهارم کل ۱۱ نفر فوتی تیم پروازی شناسایی شدند و پس از یک هفته کل فوتی‌ها تحویل داده شدند. تنها در دو مورد اختلاف نظری با کانادایی‌ها وجود داشت که برطرف شد. از این ۱۷۸ نفر حتی یک نفر نیز قابل شناسایی نبود که نشان‌دهنده کار بی‌نظیر همکاران ماست. در بحران‌های دیگر نیز همین شرایط وجود دارد.

کمبود جسد در دانشگاه‌ها نداریم

وی درباره اهدا جسد به دانشگاه‌ها ادامه داد:  درباره جسد سختگیری‌هایی در سازمان وجود دارد چرا که جسد مومن برای ما ارزش بالایی دارد. ما در دانشگاه‌هایی که احساس می‌کنیم به جسد نیاز دارند با آن‌ها همکاری می‌کنیم اما اگر بدانیم که از جسد به عنوان زینت استفاده می‌شود مخالفت می‌کنیم. در کل کمبود جسد در دانشگاه‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به ظرفیت همکاری‌های مشترک سازمان پزشکی قانونی خاطرنشان کرد: تفاهمنامه‌ای با مجمع خیرین سلامت داشتیم و چند پروژه افتتاح شد. در حوزه‌هایی که بودجه نداریم می‌توانیم از کمک خیران استفاده کنیم. کار دیگری که در سال گذشته انجام شد استقرار مدیریت کیفی در آزمایشگاه‌های سازمان است. در حوزه ژنتیک نیز اطلاعات با پلیس به اشتراک گذاشته می‌شود. همچنین آموزش اخلاق پزشکی نیز بر اساس نیازهای امروز سازمان در احتیار همکاران قرار می‌گیرد.