شهر خبر

وضعیت خریدهای هیجانی در بازار | مرغ زیر سقف مصوب؛ گوشت رو به بالا | خداحافظی با برنج زیر ۴۰ هزار تومان

با حذف ارز ترجیحی و هدفمندسازی یارانه‌ها از اردیبهشت قیمت بیشتر کالاهای اساسی بالا رفته و تقاضا را در بازار دچار تغییراتی کرده است. فروشنده‌ها از پایان خریدهای هیجانی و انبوه می‌گویند و معتقدند تغییرات قیمت کالاها باعث شده مردم خرید و مصرف خود را مدیریت کنند.

فروشگاه شهروند

به گزارش همشهری آنلاین،‌ به‌گفته فروشنده‌ها بعد از افزایش قیمت اقلام پرمصرفی‌ مثل لبنیات و روغن، قابل پیش‌بینی بود که خریدها به میزان قبل نباشد و شاهد کاهش تقاضا باشیم اما این اتفاق در عمل به‌صورت پرهیز جدی از ریخت‌وپاش در خریدها و انتخاب اقلام به‌صرفه‌تر خود را نشان داده است؛ به این شکل که در فروشگاه‌ها دیگر شاهد «اسراف» در خریدها نیستیم و مردم «به قدر نیاز» خرید می‌کنند تا بتوانند از پس تامین مایحتاج خود برآیند.

خداحافظی بازار با برنج زیر ۴۰هزار تومان

به‌گفته دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران، برنج خارجی از ۲۷تا ۳۷هزار تومان در هر کیلو در سطح عمده‌فروشی عرضه می‌شود که با احتساب سود حداقلی خرده‌فروشی یعنی ۱۰درصد، قیمت برای مصرف‌کننده بین ۳۰تا ۴۰هزار تومان خواهد بود. قاسم‌علی حسنی در گفت‌وگو با همشهری قیمت برنج ایرانی را نیز در بنکداری‌ها بین کیلویی ۶۰تا ۱۱۰هزار تومان عنوان کرد و افزود: بنکداران، برنج را با سود ۳درصد عرضه می‌کنند. این گفته حسنی به این معناست که قیمت فروش برنج در استان‌های تولیدکننده به حداقل ۵۸و حداکثر ۱۰۶هزار تومان رسیده است.

بعد از تعیین نرخ مصوب از سوی دولت برای برنج که اسفند سال گذشته به‌دنبال اوج‌ گرفتن قیمت در بازار اتفاق افتاد، گفته شد عرضه برنج در بازار کاهش یافته و تولیدکنندگان و واسطه‌ها حاضر نیستند برنج را با نرخ تعیین شده به فروش برسانند. این کمبود هم‌اکنون برطرف شده اما سیر صعودی قیمت‌ حفظ شده است.

در خواربارفروشی‌ها قیمت بعضی ارقام کیفی مثل گیلان کشت دوم کیلویی ۱۳۴هزار تومان، هاشمی درجه یک کیلویی ۱۲۲هزار تومان، صدری و طارم محلی کیلویی ۱۰۵هزار تومان و برنج نیم‌دانه بالای کیلویی ۵۰هزار تومان گزارش شده است. قیمت بیشتر ارقام وارداتی نیز در خرده‌فروشی‌ها به بیش از ۴۰هزار تومان رسیده و با افزایش قیمت‌های جهانی و رشد هزینه واردات، به‌نظر می‌رسد بازار برنج رسما با قیمت‌های زیر ۴۰هزار تومان خداحافظی کرده است.

روغن بی‌خریدار شد

بعد از چند ماه پرچالش، سرانجام بازار روغن از حاشیه‌ها فاصله گرفته است؛ خبری از کمبود نیست و به‌نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان هم با قیمت‌های جدید کنار آمده‌اند. پایش‌های میدانی نشان می‌دهد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه فراوان است و خریدار برای این کالا کم شده است.

روغن ازجمله اقلامی بود که با اصلاح نرخ ارز از سوی دولت در اردیبهشت ماه دستخوش افزایش قیمت شد و هر بطری ۸۰۰گرمی آن به بیش از ۶۰هزار تومان رسید. بخشی از بحران کمبود روغن در ماه‌های پایانی سال گذشته و ابتدایی امسال به خریدهای هیجانی مصرف‌کنندگان نسبت داده شد که با توزیع گسترده و اشباع بازار این عامل برطرف شده است.

شکر؛ ۵۰درصد سود خرده فروشی

شکر نیز ازجمله کالاهایی است که در دو ماه گذشته افزایش قیمت داشته است. درحالی‌که دولت قیمت شکر را در کارخانه کیلویی ۱۸هزار تومان اعلام کرده، مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد قیمت شکر فله در بیشتر خرده‌فروشی‌ها از کیلویی ۲۵هزار تومان گذشته و بسته‌های ۹۰۰گرمی شکر نیز در سوپرمارکت‌ها تا ۳۲هزار تومان به فروش می‌رسد این در حالی است که براساس گفته‌های بنکداران، قیمت عمده‌فروشی این کالا بیش از کیلویی ۲۱هزار تومان نیست و شکر ۳۲هزار تومانی به‌معنای سود ۵۰درصدی خرده‌فروشی‌هاست.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در این زمینه گفت: دولت قیمت شکر را در کارخانه کیلویی ۱۸هزار تومان اعلام کرده و با احتساب هزینه‌های حمل و انبارداری، قیمت در بنکداری‌ها بین۲۰.۵۰۰تا ۲۱هزار تومان در نوسان است. قند هم در خرده‌فروشی‌ها کیلویی ۳۰تا ۳۵هزار تومان به فروش می‌رسد.

مرغ؛ زیر سقف مصوب؛ گوشت رو به بالا

قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم از سوی دولت ۶۰هزار تومان تعیین شده و این محصول با وجود افزایش قیمت در هفته‌های اخیر هنوز به قیمت مصوب تعیین شده نرسیده است. با توجه به افزایش تولید، قیمت مرغ گرم در خرده فروشی‌های سطح شهر تهران در هفته‌های گذشته ۴۶ تا ۴۸ هزار تومان بود اما در روزهای اخیر به کیلویی ۵۵ هزار تومان رسیده است. با وجود افزایش قیمت، گفته می‌شود کمبودی در بازار نیست و همچنان تولید بیش از تقاضاست. گوشت گوساله هم در هفته‌ گذشته اندکی کاهش قیمت داشت اما نرخ گوشت گوسفندی در بازار طی یک ماه گذشته رشد داشته است. قیمت شقه گوسفندی از کیلویی ۱۷۵هزار تومان به ۱۹۰هزار تومان در هفته گذشته رسید اما فعالان بازار با استناد به رشد هزینه نگهداری دام و افزایش کشتار، از احتمال کاهش قیمت گوشت می‌گویند.

مشکل تن ماهی و رب همچنان پابرجاست

تا پیش از تعیین تکلیف قیمت روغن در یک‌ماه و نیم پیش، تن ماهی و رب جزو کالاهای تحمیلی بودند که از سوی شرکت‌های تولیدکننده روغن به عمده‌فروشی‌ها داده می‌شد، اما این روزها نه‌تنها این اتفاق نمی‌افتد بلکه‌ توزیع عادی این محصولات هم با مشکل مواجه شده و شرکت‌های معروف تولیدکننده، به‌دلیل نارضایتی از قیمت‌های کنونی از توزیع این دو محصول تعزیراتی در بازار امتناع می‌کنند. قیمت کنونی قوطی‌های ۸۰۰گرمی رب گوجه بین ۳۵تا ۴۵هزار تومان است که قیمت‌های بالای ۴۰هزار تومان مربوط به برندهای شناخته شده است. گرچه کمبود رب و تن ماهی به اندازه‌ای نیست که شرایطی بحرانی ایجاد کند اما مشاهدات میدانی حاکی از نبود برندهای مطرح این دو محصول در فروشگاه‌ها است و مصرف‌کنندگان ناچارند تولیدات شرکت‌های کمتر شناخته شده را خریداری کنند. برای تن ماهی هم شرایط مشابه رب است؛ در فروشگاه‌های حقیقی و مجازی از نام‌های معروف کمتر نشانی هست و قیمت برخی از کم نام و نشان‌ها هم به ۴۰هزار تومان رسیده است.

این در حالی است که به‌گفته دبیر سندیکای صنایع کنسرو، سازمان حمایت سقف ۳۵هزار تومان را برای کنسرو تن ماهی ساده ۱۸۰گرمی تعیین کرده و قیمت بیش از این برای کنسروهای بدون افزودنی‌ مجاز نیست. سندیکای صنایع کنسرو از اردیبهشت ماه با استناد به آنالیز قیمت تولید، تقاضای افزایش قیمت این دو محصول را به سازمان حمایت ارائه کرده اما این درخواست فعلا بی‌پاسخ مانده است.