شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#معتادان

اعلام آمار ساماندهی معتادان متجاهر بر عهده شهرداری نیست/ تصویب ۲۹۲ مصوبه در قرارگاه اجتماعی

اعلام آمار ساماندهی معتادان متجاهر بر عهده شهرداری نیست/ تصویب ۲۹۲ مصوبه در قرارگاه اجتماعی

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: ۲۳ جلسه قرارگاه اجتماعی تشکیل و هر یکشنبه با ریاست شهرداری تهران برگزار شده است و این جلسات همواره منظم بوده، ۲۹۲ مصوبه داشتیم که به شهرداری و دستگاه‌های دیگر مربوط بوده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمدامین توکلی زاده معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در هفتاد و دومین جلسه شورای شهر تهران درخصوص تشریح جزئیات قرارگاه اجتماعی، اظهار کرد: در آستانه شروع کار مدیریت شهری یکی از مطالبات موضوع آسیب های اجتماعی شهر تهران بود.

وی گفت: متوجه شدیم که در سال‌های اخیر تعداد معتادان متجاهر از ۱۰ هزار تا به ۲۰ هزارتا رسیده و بحرانی تر شده است. همه ما با این مطالبه مواجه بودیم که چگونه این آسیب ها را کاهش دهیم، آسیب های اجتماعی را اولویت بندی کردیم و‌ موضوع معتادان متجاهر در اولویت قرار گرفت و در شورای اجتماعی کشور تقسیم کار میان دستگاه‌ها شد و در استانداری تهران نیز تقسیم‌ کاری انجام دادند و شهرداری تهران مسئولیت این امر در تهران را بر عهده گرفت.

توکلی بیان کرد: موضوع آسیب های اجتماعی مربوط به یک دستگاه نیست و مجموعه اقداماتی است که در دستگاه‌های مختلف چیده شده و تمامی دستگاه‌ها باید در کنار هم باشیم به همین منظور در قرارگاه احتماعی ما به سه ضلع توجه کردیم یکی از آن ظرفیت خود شهرداری بود‌ که در دوره آقای قالیباف زیرساخت‌های خوبی در این زمینه ساخته شده بود هرچند که در طول این سال‌ها فرسوده شدند اما داشته‌های شهرداری کم نیست، در خود شهرداری جلساتی را تشکیل دادیم و بخش‌های مختلف شهرداری را دور هم جمع کردیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران افزود: ضلع دوم این بود که تمامی دستگاه‌های مربوط به این موضوع را به دور هم جمع کردیم، ضلع سوم هم خود مردم هستند و سازمان‌های مردم نهاد را دعوت کردیم، همایش‌هایی را داشتیم و از تجربیات آن‌ها بهره مند شدیم.

وی ادامه داد: ۲۳ جلسه قرارگاه اجتماعی تشکیل و هر یکشنبه با ریاست شهرداری تهران برگزار شده است و این جلسات همواره منظم بوده، ۲۹۲ مصوبه داشتیم که به شهرداری و دستگاه‌های دیگر مربوط بوده است. کارگروه‌های تخصصی هم بعد از تشکیل قرارگاه راه اندازی شد، موضوع کودکان کار برای ما مهم که کارگروه آن با دبیری بهزیستی تشکیل شد، علاوه بر این کارگروه خانواده‌های معتادان با دبیری کمیته امداد راه اندازی شد.

توکلی با اشاره به اینکه آمار ساماندهی معتادان متجاهر را ستاد مبارزه با مواد مخدر برعهده دارد و متولی اعلام آمار نیستیم، گفت: در دوره های گذشته اقداماتی شده اما چند گره وجود داشت که مربوط به منع پذیرشی‌هاست که این گروه شامل، معتادان متجاهر دارای زخم باز، معتادان زیر ۱۸ سال (صغر سنی)، معتادان بالای ۶۵ سال (کبر سنی) و زنان هستند. درحال حاضر مرکز برای معتادان متجاهر دارای زخم باز راه اندازی شده. برای افراد زیر ۱۸ سال نیز یک مجموعه‌ای را تجهیز کردیم تا افرادی که صغر سنی دارند را پذیرش کنیم. کبر سنی‌ها و افرادی که بالای ۶۵ سال که در مراکز ماده ۱۶ پذیرش نمی‌شدند و بیشتر مهمان ما در گرمخانه بودند، به همین منظور گرمخانه خاوران برای این افراد اختصاص داده شد.

معاون‌ فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به دستگاه‌های حاضر در قرارگاه اجتماعی، تصریح کرد: استانداری تهران، فرمانداری تهران، قوه قضاییه، پلیس مبارزه با مواد مخدر، پلیس پیشگیری، ستاد مبارزه با مواد مخدر، شورای هماهنگی مواد مخدر، سازمان زندان‌ها، سازمان بهزیستی، کمیته امداد، وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی، وزارت کار و سپاه پاسداران دستگاه‌های عضو در قرارگاه اجتماعی هستند.

وی ادامه داد: مناطق شهرداری نیز به تناسب نیازها حضور داشتند به عنوان مثال در دره فرحزاد، شوش و هرندی مشکلات زیادی داشت، پلاک قرمزها با همکاری شهرداری و پلیس شناسایی ‌و در اختیار قوه قضاییه قرار گرفت و پلمب شد و برخی از مناطق آن‌ها باید از بین می‌رفت که این اتفاق هم افتاد.

توکلی زاده خاطر نشان کرد: معاونت عمرانی، خدمات شهری، امور مناطق و مالی اقتصادی در کنار ما بودند تا این کار پیش رود. 

 

انتهای پیام