به گزارش اکوایران، در معاملات روز دوشنبه سی اُم خرداد، شاخص کل بورس پایتخت با صعود هزار و 286 واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و 547 هزار و 248 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد هزار و 223 واحدی در سطح 426 هزار و 584 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 27 واحد بالا آمد و در سطح 20 هزار و 986 واحد قرار گرفت.  

جریان پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پنجمین روز متوالی منفی شد و 292 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در 5 روز کاری اخیر در مجموع بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بورس خارج شده است. 

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام تفارس (شرکت تأمین سرمایه خلیج فارس) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 65 میلیارد تومان بود. پس از تفارس، نمادهای شتران (شرکت پالایش نفت تهران) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

بورس

نمادهای پیشران

امروز نمادهای «حکشتی»، «خودرو» و «خساپا» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «شپدیس»، «فملی» و «اخابر» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «دماوند» و «صبا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «کگهر»، «زاگرس» و «سمگا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس آسیاتک صدرنشین است و سآبیک و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز ددانا، سمگا و دی پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

روز دوشنبه قیمت سهام اغلب نمادهای خودرویی و سیمانی افزایش یافت و این دو گروه سبزترین گروه‌های بازار سهام هستند.

رشد ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام رشد کرد و به رقم 131 هزار و 707 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 125 هزار و 820 میلیارد تومان بود که 96 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 8 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 588 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 32 درصد کاهش یافت و 46 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 4 درصد افت کرد و در رقم 195 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد دی (بانک دی) با صف‌ خرید 50 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از دی، نمادهای ثفارس (شرکت عمران و توسعه فارس) و ستران (شرکت سیمان تهران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان) تعلق داشت که ارزش آن 34 میلیارد تومان بود. پس از وآذر، نمادهای حپترو، خچرخش، تپمپی و مداران بیشترین صف فروش داشتند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس