شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#انرژی#خرید و فروش#اشتغال

یک کارشناس خبر داد:

لزوم خرید و فروش برق در بورس انرژی

لزوم خرید و فروش برق در بورس انرژی

یک کارشناس گفت: اگر برق نهادهای دولتی سهمیه بندی شود،فشار قطعی برق از روی صنایع برداشته و کارخانه‌هایی که در ایجاد تولید، درآمد و اشتغال سهم دارند می‌توانند به تولید محصول خود ادامه می دهند.

بهرام شکوری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت موضوع تأمین برق صنایع بورسی برای تداوم سودآوری و جریان درآمدی عملیاتی این شرکت‌ها گفت: توافقنامه همکاری به منظور تأمین برق و انرژی صنایع بین رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و وزیر نیرو به امضا رسیده است اما به نظر نمی‌رسد چشم انداز مثبتی در این باره وجود داشته باشد زیرا با وجود مساعدت وزارت نیرو برای تأمین برق، مصرف برق در کشور تصاعدی است و نیروگاه‌ها برای تأمین برق صنایع با کمبود مواجه اند.
وی ادامه داد: بین تولید و مصرف برق در حال حاضر در کشور تعادل وجود ندارد در نتیجه وزارت نیرو مجبور است برق موجود را بین خانگی و صنایع مدیریت کند و مبنای مدیریت برق بر قطع برق صنایع و تعطیلی فعالیت اقتصادی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی است.
این فعال صنعتی تصریح کرد: پیشنهاد شده است برق وزارت خانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی سهمیه بندی یا قطع شود و گویا وزارت نیرو هم تصمیم گرفته است برق سازمان‌ها و بدنه دولت را قطع کند و اگر این اتفاق بیفتد فشار از روی صنایع برداشته خواهد شد و کارخانه‌هایی که اشتغال ایجاد کرده اند، درآمد دارند و تولیدکننده محصولات صنعتی و تجاری اند به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
شکوری گفت: سهمیه بندی و قطعی برق آفتی است که دامن بخش تولید را گرفته و هر روز دامنه آن وسیع‌تر می‌شود و همه ساله قطعی برق در فصل تابستان و سهمیه بندی انرژی و قطعی گاز در فصل زمستان تکرار می‌شود.
وی افزود: تنها راهکار پیشنهادی وزارت صمت به صنایع صدور مجوز احداث نیروگاه‌ها به واحدهای تولیدکننده فولاد داده است اما این راهکار نیز خالی از ایراد نیست زیرا وظیفه صنعتگر، احداث نیروگاه نیست بلکه ایجاد اشتغال و تولید محصولات صنعتی و فولادی مهمترین وظایف صنعتگران است. در نتیجه بهتر است برق را از طریق بورس خریداری کند و با احتساب آن قیمت محصول نهایی خود را اعلام کند.
وی ادامه داد: در قطعی برق سال گذشته حدود ۴ میلیارد دلار به یکی از صنایع کشور خسارت وارد شد با این حال هم وزارت صمت و هم وزارت نیرو تلاش کرده اند میزان خسارات را با همزمانی قطعی برق و اورهال کارخانه‌ها به حداقل برسانند.
این فعال اقتصادی ادامه داد: در شرایطی که تولید و مصرف برق در تعادل نیست بهتر است برق در بورس انرژی خرید و فروش شود که پس از این اقدام شاهد افزایش سرمایه گذاری در این حوزه هستیم. اگر سیستم عرضه خودرو در بورس کالا ادامه پیدا می‌کرد شاهد افزایش تولید کارخانه‌ها و عرضه بیشتر بودیم اما این اتفاق نیفتاد و قطعاً اگر این اتفاق برای برق هم بیفتد آینده روشنی در انتظار این صنعت خواهد بود اما ادامه مسیر قبلی به نوعی ادامه مشکلات است.