شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اوکراین#اتحادیه اروپا

امروز دوشنبه؛

بورل: روسیه محاصره بنادر اوکراین را متوقف کند

بورل: روسیه محاصره بنادر اوکراین را متوقف کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تکرار مجدد اتهامات خود بر ضد روسیه، مسکو را مسبب گرسنگی مردم جهان به دلیل ممانعت از صادرات غلات از اوکراین اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی مبنی بر محاصره صادرات میلیون ها تن غلات اوکراینی، متهم کرد.

بورل در این باره و پیش از آغاز نشست وزاری خارجه این اتحادیه در لوکزامبورگ به خبرنگاران گفت: ما از روسیه می خواهیم که محاصره بنادر را متوقف کند. نمی‌توان تصور کرد که میلیون‌ها تن گندم در اوکراین مسدود باشد در حالی که مردم در جهان از گرسنگی رنج می‌برند.

وی افزود که: این یک جنایت جنگی واقعی است، بنابراین نمی توانم تصور کنم که این مسئله بیشتر طول بکشد.

بورل پیشتر نیز بدون اشاره به اقدامات جنگ افروزانه غربی‌ها در اوکراین، روسیه را بانی قحطی احتمالی در دنیا معرفی کرده بود.

بورل مدعی شده بود انتخاب آگاهانه سیاسی روسیه بر این است که از صادرات غلات به عنوان سلاح بهره بگیرد و آن را به ابزاری برای باج‌گیری علیه هر کسی که با تجاوز این کشور به اوکراین مخالفت است، بدل کند.

اظهارات وی در این باره در حالی بوده است که این اتحادیه پیشتر ادعا کرده بود که تحریم‌های این اتحادیه تنها روسیه هدف قرار می‌دهد و بر مواد غذایی تأثیری بد بر جای نمی گذارد.

بورل در تلاش برای شانه خالی کردن از بار منفی تأثیر تحریم‌های روسیه بر وضعیت بازار جهانی مواد غذایی گفت تحریم‌های اتحادیه اروپا تنها توانایی روسیه برای ادامه جنگ را هدف قرار می‌دهد نه گندم و محصولات کشاورزی.

این در حالی است که روسیه با رد اتهامات در این زمینه، گفته است که عامل اصلی مشکلات در صادرات غلات اوکراین را اقدامات نیروهای اوکراینی و مین گذاری آنها در سواحل دریای سیاه عنوان کرده است.

در همین رابطه، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفته بود که ارتش این کشور در حال ایجاد کریدورهای امنیتی است که هر کشتی باری که منتظر خروج از بنادر دریای سیاه است می تواند بدون وجود هر گونه تهدید از آن استفاده کند، به این شرط که اوکراینی ها نوار ساحلی تحت کنترل خود را پاکسازی کنند.