شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

نگاه به قرن پر حادثه در "برسد به دست فردا"/ علیرضا شجاع نوری، یک "دانای کل" موفق است

نگاه به قرن پر حادثه در "برسد به دست فردا"/ علیرضا شجاع نوری، یک "دانای کل" موفق است

علی زارعان، تهیه‌کننده "برسد به دست فردا" معتقد است که باید از ظرفیت پایان یک قرن استفاده کرده و از تجربیات آن برای ورود به عصری جدید استفاده کنیم. تجربه‌ای که غربی‌ها نیز انجامش دادند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامه تلویزیونی «برسد به دست فردا»، نزدیک به یک ماه است که روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود. برنامه‌ای ترکیبی که قصد دارد با مرور وقایع گوناگونِ یک قرن گذشته، نگاهی به آینده نیز داشته باشد.

علی زارعان نویسنده و تهیه‌کننده این برنامه درباره انتخاب سوژه‌های آن توضیح داد و گفت: از سال 1301 تا 1401 قرنی است که از نظر تحولات شبیه به هیچ قرن دیگری نیست و همه حوادث ممکن برای سرزمین‌مان در آن رخ داده است؛ از جنگ جهانی دوم گرفته تا بیماری‌های همه‌گیر نظیر  کرونا و حوادث تاریخ ساز. به نظر می‌رسد که اتفاقات رخ داده در این قرن را می‌توان از جنبه‌های دیگری نیز مورد بررسی قرار داد، همانطور که غربی‌ها و بسیاری از کشورها پس از پایان قرن بیستم، اتفاقات آن سده را بررسی کردند و قرن بیستم را پایه حرکت قرن بعدی قرار دادند.

تلویزیون , شبکه 4 ,

وی ادامه داد: وقتی قرن بیستم در اروپا به پایان رسید، اندیشمندان با بررسی اتفاقات و رخدادهای دوره صدساله تلاش کردند از ظرفیت پایان قرن و تجربه‌های آن برای مدیریت در سال‌های بعد نیز استفاده کنند. جالب است بدانید خیلی از غربی‌ها قرن بیستم را به عنوان پایان یک عصر قلمداد کرده و قرن بعدی را آغاز دورانی جدید تعبیر کردند. به نظرم، ما هم می‌توانیم از ظرفیت پایان یک قرن استفاده کرده و از تجربیات آن برای ورود به عصری جدید استفاده کنیم. فرصتی بی بدیل برای شروع دوباره و ساخت تمدن.

تهیه‌کننده برنامه «برسد به دست فردا» با اشاره به اینکه زمان ارزش بسته‌بندی دارد، گفت: ما می‌توانیم زمان را بسته‌بندی کرده و آن را سکوی پرتابی برای دوره‌های بعدی بدانیم. انگار که با پایان یک قرن، یک دوره و عصر تمام شده و با تجمیع محتوا ترم جدیدی آغاز می‌شود.

وی تأکید کرد: دقت داشته باشید که ما سند مهمی به نام بیانیه گام دوم انقلاب را داریم؛ سندی که در آن، گذشته مرور شده و راه آینده نیز ترسیم شده است. خوب است با استفاده از همین سند بالادستی، هم گذشته را ارزیابی کنیم و هم برای سامان‌بخشی به آینده برنامه‌‌ریزی کنیم.

تهیه‌کننده برنامه «برسد به دست فردا» در پاسخ به سؤالی درباره اینکه موضوعات برنامه بسیار کلی است، گفت: دقت داشته باشید که درباره بازه صد ساله‌ای صحبت می‌کنیم و طبیعی است به موضوعات کلی‌تر پرداخته و از بیان جزئیات صرف‌نظر کنیم. علاوه براین، موضوعات برنامه باید به‌گونه‌ای انتخاب می‌شد که بتوان در مورد تأثیر یکصد ساله آن حرف زد؛ بنابراین بیشتر باید سراغ محسوسات می‌رفتیم تا موضوعات انتزاعی.

وی اضافه کرد: 52 سرفصل موضوعی در این برنامه مرور می‌شود؛ برای مثال، یک قسمت از برنامه به ورود کامیپیوتر و اینترنت به ایران اختصاص دارد که به نوعی تحولی شگرف در زندگی مردم سراسر دنیا ایجاد کرد. هم‌چنین یکی دیگر از موضوعات مهم جنگ‌ جهانی دوم است که در قرن گذشته رخ داد. موضوع مهم دفاع مقدس نیز به عنوان یکی از اتفاقات مهم قرن 14 شمسی سوژه یکی از برنامه‌ها شده است. موضوع بندی توسط یک گروه کارشناس انجام شده، سرفصل‌ها با دقت و تنیده شدن در متن می‌تواند پیشنهاددهنده تحلیلی و جریان‌سازی باشد.

تلویزیون , شبکه 4 ,

علیرضا شجاع نوری شخصیت اصلی این برنامه است. او در جایگاه یک متفکر در هر قسمت، فراخور موضوع اصلی به روایتگری پرداخته و با مونولوگ‌های کوتاه و نیمه نمایشی بخش‌های مختلف برنامه را بهم‌ می‌رساند.

زارعان درباره انتخاب شجاع نوری به عنوان یکی از مجریان این برنامه گفت: آقای شجاع نوری هم در بیان و هم در صدا شبیه به کاراکتر دانای کل است و به همین دلیل او را به عنوان روایتگر اصلی هر قسمت قرار دادیم. علاوه بر این، ایشان شخصیت عمیقی در موضوعات دارد. به نظرم او به خوبی توانست قواعد یک راوی دانای کل را رعایت کند.

وی اضافه کرد: علاوه براین، دکتر کیانا فرهی راوی گذشته است و تاریخچه هر رخداد در قرن 14 را روایت می‌کند و منصور ضابطیان نیز به عنوان یک متفکر از انسان مدرن در مورد آینده می‌گوید و در مورد هر پدیدها در قرن 15 و آینده نگاری صحبت می‌کند. البته لحن صحبت او به نوعی پرسشگر درباره آینده است و با نوعی امید و تردید درباره آن صحبت می‌کند. علاوه بر این، اردشیر رستمی دیگر راوی این برنامه است که در حال و هوایی شاعرانه سرفصل‌های متنوعی را بیان می‌کند.

براساس این گزارش، برنامه تلویزیونی «برسد به دست فردا» به کارگردانی فواد صفاریان‌پور دو روز پایانی هفته ساعت 22:30 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/