شهر خبر

وزیر کشور: کشور باید به‌جای وزارتخانه، استانداری‌محور اداره شود

وزیر کشور: کشور باید به‌جای وزارتخانه، استانداری‌محور اداره شود

احمد وحیدی گفت: باید به جای آن که کشور را وزارتخانه محور اداره شود، استانداری محور اداره شود. من طرفدار مدیریت یکپارچه شهری هستم‌.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، وزیر کشور در همایش حکمرانی مردمی در گفتمان عدالت و جمهوریت گفت: گفتمان در خلا تولید نمی‌شود، خلا برامده از نیازهای واقعی است، گفتمان بیش از خلق باید کشف شود‌ .در گفتمان اگر این تلقی باشد که زمانبند و مکانبند باشد  تطبیق آن مهم است. عدالت یک ارزش ذاتی است و مردمی بودن با تعبیری که در اسلام داریم یک ارزش ذاتی است.حتی فقه ما را عرف تعیین می‌کند. عرف یعنی عامه مردم. مردم یک مسئله موقت و یک شعار سیاسی نیست. 

وی در ادامه گفت: مردم سالاری دینی ما ربطی به دموکراسی غربی ندارد وقتی می گوییم‌مردم با همان عمقی که در اسلام و انقلاب می‌شناسیم باید نگریست‌ . عدالت جزو ارزش های مسلم است. در گفتمان دولت تحت عنوان عدالت و جمهوریت شاید لازم باشد با مفهوم برداشته شده از گفتمان مقداری عمیق تر و ژرف تر بنگریم.

وزیر کشور گفت: عدالت و مردمی بودن یک نیاز است و کشف از نیازهای واقعی را دارد‌.حال بحث این است که این عدالت و مردمی را باید در جهت مفهومی قالب بندی کرد.ممکن است کسی بگوید عدالت چیز خوبی است و ابعاد و مبانی آن باید تعریف شود‌. این عدالت در مصادیق خود باید تعریفش مشخص شود . 

احمد وحیدی گفت: درست است یکی از جلوه‌های مردمی بودن مشارکت در انتخاب است اما جلوه ها دیکر هم دارد‌. اینکه در چه مفهومی این عدالت و مردمی را جلوه گر کنیم هم مهم است باید عدالت و مردمی بودن در پیشرفت جلوه گر شود‌. این پیشرفت در حوزه های مختلف باید باز شود ، این پیشرفت مبانی فکری و نظری و مبانی عملی دارد. در مبانی عملی یک بدنه اجتماعی لازم دارد که این بدنه جه کسانی می توانند باشند؛ آن هایی که به پیشرفت کشور اعتقاد دارند . این جلو رفتن دو شرط دارد یک اعتماد به خود و دوم عدم اعتماد به مردم. کسی که تخم مرغ های خود را در سبد آمریکا می‌گذارد اعتقادی به پیشرفت ندارد باید مرز بندی ها مشخص شود‌. و این یعنی به عدالت و جمهوریت هم کمک نمی کنند‌. دوم نیروهای داخلی هستند که  طبق تعریف رهبری جریان های فن آور و دانش بنیانی که باید برای خود لسان و ترجمه سیاسی  پیدا کنند‌ . 

وزیر کشور بیان کرد: سخنگوی جریانات پیشرفت و دانش بنیان رهبری است و این باید پژواک شود . برخی فکر میکند جریانات اجتماعی باید براساس احزاب سیاسی شکل گیرد ولی این احزاب این توان را ندارند برخی این جریان ها؛ رهاسازی در برابر آمریکا تفکر آنها است . بیشتر پیام رهاسازی دارند و پیام جدی دیگر ندارند‌ ، اینها رسالتی برای جامعه امروز ندارند. این پیام نجات کشور نیست . 

وی ادامه داد: مردمی سازی وجهه های مختلفی دارد.بزرگترین انقلاب های مردمی برای ایران است و جنگ دفاع مقدس بزرگترین جنگ مردمی است و همه معتقدیم که اگر مردم نبودند ما به پیروزی نمی رسیدیم. در قسمت هایی برای آوردن مردم به صحنه دچار یک ایستایی شده ایم. مردمی سازی دولت یعنی برگرداندن بخش بزرگی از حکمرانی ها به مردم. شرط جریان دولت مردمی این است که اینگونه نباشد همه فکر کنند همه مطالبات را باید از  دولت داشته باشند ، این مطالبه فقط دولت را بزرگتر می‌کند،  دولت بر این پایه ساخته نشده است دولت برای ساماندهی اجتماع ساخته شده است لازمه این است که این اختیارات به مردم برگردد. 

وزیر کشور گفت: باید به جای آن که کشور را وزارتخانه محور اداره شود، استانداری محور اداره شود. من طرفدار مدیریت یکپارچه شهری هستم‌. 

ادامه دارد...