شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#توکیو#المپیک#کشتی

خداحافظی ستاره فرنگی در آغوش گرایی | کشتی‌گیر آلمانی به قهرمان ایرانی باخت اما پیروز شد!

فرانک استابلر، دارنده ۳مدال طلا و ۲برنز جهانی و مدال برنز المپیک توکیو طی مراسمی که بسیاری از قهرمانان بزرگ دنیای کشتی در آن حضور داشتند، از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.

گرایی و استابلر

به گزارش همشهری‌آنلاین، محمدرضا گرایی دارنده مدال طلای المپیک و جهان، در بازی‌های المپیک پیش از رسیدن به فینال از سد فرانک استابلر باتجربه گذشت و راهی فینال شد. استابلر نیز با توجه به راهیابی گرایی به دیدار فینال در جدول شانس مجدد با شکست رقبایش به مدال برنز رسید. چند ماه بعد از آن اتفاقات، استابلر برای مسابقه خداحافظی‌اش از محمدرضا گرایی دعوت کرد و در پایان کشتی با گرایی گفت: «برنز حالا طلا شد!»

ورزشگاه HMP لودویگزبورگ آلمان میزبان ستارگان کشتی دنیا بود که برای خداحافظی فرانک استابلر دور هم جمع شده بودند. آلین روتر فوکن آلمانی، میخایین لوپز کوبایی، ویکتور نمس صربستانی، آرتور الکسانیان ارمنستانی و آکژول محموداف قرقیزستانی ازجمله ستارگان کشتی فرنگی بودند که به این رقابت‌ها دعوت شدند. محمدرضا و محمدعلی گرایی، ۲ملی‌پوش کشتی فرنگی ایران نیز در این مراسم حاضر بودند. مسابقات کشتی بعد از مراسم سخنرانی و اجرای موسیقی آغاز شد و یکی از آن مسابقات، مبارزه محمدعلی گرایی با کشتی‌گیر آلمانی بود.

درحالی‌که محمدعلی با نتیجه ۵-۴ پیش بود، به‌دلیل مصدومیت به کشتی ادامه نداد و دست حریفش به‌عنوان کشتی‌گیر پیروز بالا رفت. آخرین کشتی، تکرار کشتی ماقبل فینال توکیو در وزن ۶۷کیلوگرم بود. محمدرضا که در توکیو با نتیجه ۵-۵ و با توجه به اخطارهای بیشتر استابلر، دستش به‌عنوان کشتی‌گیر پیروز بالا رفته بود، در آلمان بار دیگر مقابل استابلر قرار گرفت. کشتی‌گیر ۳۲ساله آلمانی ۳دقیقه در مقابل ستاره جوان کشتی کشورمان رقابت کرد و در پایان وقت اول نتیجه کشتی ۷-۲ بود که گرایی استابلر را در آغوش گرفت و دست او را بالا برد. داور مسابقه هم ۲کشتی‌گیر را در کنار هم قرار داد و دست استابلر را بالا برد.

استابلر که مشخص بود از شرایط مسابقه به دور است، در پایان با گرفتن میکروفن خطاب به ۴۰هزار تماشاگر که این مسابقه را از نزدیک تماشا می‌کردند، گفت: «برای من مهم بود که با یک رویداد جالب ثابت کنم که ورزش ما چقدر زیباست.» او رو به گرایی گفت: «حالا برنز المپیک تبدیل به طلا شد.» به‌جز کشتی‌گیران، ورزشکاران مطرح دیگری هم مانند یوهانس رایدزک (قهرمان دوگانه المپیک)، ماتیاس اشتاینر (قهرمان المپیک در وزنه‌برداری)، نیکو کاپل (قهرمان پارالمپیک) و مونیکا سوزانسکا (شمشیرباز سابق کلاس جهانی) هم در مراسم خداحافظی استابلر حاضر بودند.

گرایی: قرار بود ۳دقیقه کشتی بگیریم

محمدرضا گرایی در مقابل استابلر کشتی راحتی داشت. او در ۳دقیقه دوم به کشتی ادامه نداد و دست حریفش را بالا برد. گرایی با اجرای یک سالتو و کمرگیری کار را برای استابلر در تایم اول تمام کرد. اتفاقی غیرمنتظره، چراکه همه فکر می‌کردند قرار است گرایی شکستی یک‌طرفه و البته مصلحتی را در مقابل قهرمان آلمانی داشته باشد.

*همه فکر می‌کردند قرار است ببازی. چه اتفاقی افتاد؟

قرار بر این بود که تایم اول را کشتی بگیریم و اگر من جلو بودم دیگر ادامه ندهیم. من هم دست او را بالا بردم و برنده کشتی او اعلام شد.

*در خاک هم به او یک سالتو زدی!  کشتی جدی بود؟

استابلر نسبت به المپیک شرایطش تغییر کرده بود. آنجا کشتی با نتیجه ۵-۵ به نفع من تمام شد. کشتی سختی بود، هر دو می‌خواستیم فینالیست شویم و حساسیت هم بالا بود. ولی این مسابقه نمایشی بود و هیچ‌کس با توان ۱۰۰درصد در آن کشتی نگرفت.

*با فنونی که می‌زدی یاد کشتی با حریف آذربایجانی‌ات افتادیم که با ۲ سالتو پشت سر هم او را در همان دقایق ابتدایی شکست دادی. انگار می‌خواستی یک چنین کاری هم با استابلر بکنی!

۳دقیقه کشتی گرفتیم، بعد از آن هم خیلی خوشحال شد که دستش را بالا بردم و او را به‌عنوان برنده به تماشاگران معرفی کردم. آن کشتی که می‌گویید در جهانی نروژ بود و برای رسیدن به طلا باید تمام توانم را می‌گذاشتم.

*پای محمدعلی مصدوم شد و ادامه نداد. این ماجرا هم نمایشی بود؟

محمدعلی از قبل مصدومیت داشت ولی اینجا مشکل خاصی نداشت و همه‌چیز خوب است.

*از آلمان به ایتالیا می‌روید تا به همراه تیم کشتی فرنگی که قرار است در تورنمنت ایتالیا شرکت کند، به ایران بازگردید. در ایتالیا هم کشتی می‌گیری؟

در تورنمنت تورلیخانوف قزاقستان کشتی گرفتم و در ایتالیا کشتی نمی‌گیرم. به ایتالیا می‌رویم تا به همراه سایر ملی‌پوشان به ایران برگردیم.