شهر خبر

کمبود این ویتامین باعث پیری مغز می شود

 کمبود این ویتامین باعث پیری مغز می شود

مطالعه جدید محققان دانشگاه استرالیای جنوبی از ارتباط بین کمبود ویتامین D و افزایش خطر ابتلا به زوال عقل و سکته مغزی خبر می‌دهد.

به گزارش بهداشت نیوز،داده‌های آماری نشان می‌دهد که بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان دچار کمبود ویتامین D هستند. این فقر ویتامین D نه تنهایی می‌تواند منجر به ضعیف‌تر شدن عضلات و استخوان‌ها شود، بلکه می‌تواند زمینه ساز شرایط سخت‌تری از جمله برخی سرطان‌ها، بیماری‌ها و اختلالات مربوط به خودایمنی و اعتیاد را به دنبال داشته باشد.


تاثیر ویتامین D
 ویتامین D نقش مهمی در بدن ایفا کرده و در درجه اول به جذب کلسیم و فسفر کمک می‌کند. معمولا سطح ویتامین D مورد نیاز فرد با خوردن غذا تامین نمی‌شود و نیاز به دریافت آن از طریق نور خورشید و خوردن مکمل‌ها وجود دارد.


چرا در جذب ویتامین D موفق نیستیم؟
 بیماری‌ها
بیماری‌هایی مانند سلیاک، پانکراتیت مزمن، بیماری کرون و فیبروز کیستیک می توانند روده ها را تحت تاثیر قرار دهند و مانع از جذب ویتامین D موجود در غذا شوند.


داشتن شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر از ۳۰
چربی بدن می‌تواند زیر پوست گیر کند یا ویتامین D را به دام بیندازد، به همین دلیل کمبود ویتامین D برای افراد چاق نگرانی بیشتری دارد.


ابتلا به بیماری کبد یا کلیه
هر دو بیماری می توانند بر نحوه پردازش ویتامین D توسط بدن تأثیر منفی بگذارند.


انجام جراحی کاهش وزن
در این روش‌ها اندازه معده را کاهش می‌دهند یا بخشی از روده کوچک را کوتاه می کنند و مصرف مقادیر کافی از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله ویتامین D را برای بدن مشکل می‌کنند.


چگونه جذب ویتامین D را بهبود ببخشیم
اگر در جذب ویتامین D مشکل دارید، می توانید غذاهای چرب یا غنی از منیزیم بخورید. از آن جایی که ویتامین D محلول در چربی است، مصرف آن با غذاهای چرب می تواند به جذب و ذخیره آن کمک کند.