شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس جمهور#منطقه‌ای

رئیس جمهور قزاقستان: سطح همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به شکل قابل توجهی ارتقا یافته است

رئیس جمهور قزاقستان: سطح همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به شکل قابل توجهی ارتقا یافته است

رئیس جمهور قزاقستان در خصوص ارتقای سطح روابط دو کشور اظهار داشت: تعاملات دو کشور در ۳۰ سال سپری شده از آغاز روابط دیپلماتیک، همواره رو به گسترش و تحکیم بوده است. سطح همکاری‌‌ها در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگی و همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نیز به شکل قابل توجهی ارتقا یافته است.

«قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان نیز در این نشست مطبوعاتی با اشاره به روابط خوب همسایگی، اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو کشور را عمیق توصیف و تصریح کرد: در دوره قحطی و خشکسالی، خیلی از قزاق‌ها در ایران پناه گرفتند و این کشور با آغوش گرم از هموطنان ما استقبال کرد؛ قزاقستانی‌ها هرگز این مساله را فراموش نخواهند کرد.

توکایف با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی سهم بزرگی در ارتقای سطح روابط دو کشور دارند، خاطرنشان کرد: تعاملات دو کشور در ۳۰ سال سپری شده از آغاز روابط دیپلماتیک، همواره رو به گسترش و تحکیم بوده است. سطح همکاری‌‌ها در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگی و همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نیز به شکل قابل توجهی ارتقا یافته است.

وی با اشاره به اینکه در مذاکرات گسترده و مفصل امروز با آقای رئیسی موضوعات خیلی مهمی را مورد بررسی قرار دادیم، گفت: دو طرف علاقمند به بهره‌گیری از امکانات و فرصت‌های موجود در زمینه ترانزیت و حمل کالا در راستای تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری هستند.

رئیس جمهور قزاقستان با اشاره به اتصال مسیر ریلی دو کشور و مهم توصیف کردن آن برای منطقه، افزود: امروز همچنین درباره همکاری در زمینه تولید و کشاورزی مذاکرات خوبی داشتیم که می‌تواند نقش موثری در ارتقای سطح روابط دو کشور داشته باشد.

توکایف با بیان اینکه اسناد همکاری که امروز امضا شد می‌تواند تعاملات و همکاری‌های دو کشور را یک گام به پیش ببرد، اظهار داشت: ایران و قزاقستان همچنین در زمینه موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز نظرات مشترکی دارند. دو کشور توافق دارند که همکاری‌های آنان در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز در زمینه تحکیم ثبات و امنیت در منطقه تقویت شود.

وی همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور را نیز بسیار مهم توصیف و تصریح کرد: با وجود وضعیت ژئوپولتیک خاص و محدودیت‌های قزاقستان، اما امسال حجم مبادلات تجاری دو کشور ۵۰ درصد افزایش یافته است. دو کشور برای گسترش بیش از پیش حجم تجارت فیمابین تفاهم کامل دارند.

رئیس جمهور قزاقستان فعالیت منظم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را در گسترش و توسعه روابط موثر دانست و خاطرنشان کرد: برای ایجاد اتاق بازرگانی مشترک بین دو کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در این راستا قزاقستان برای تجار ایرانی روادید ۱۴ روزه فرودگاهی صادر می‌کند.
توکایف گفت: سفر امروز بنده به ایران و مذاکرات انجام شده انگیزه‌های جدیدی برای گسترش روابط ایجاد خواهد کرد. اطمینان دارم مساعی دو کشور و اجرای پروژه‌های مشترک می‌توانند دستاوردهای مفیدی برای ایران و قزاقستان داشته باشند و دوستی ما را با یکدیگر بیش از پیش تقویت کنند.

انتهای پیام