شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قوه قضائیه#معاون اول

معاون اول قوه قضائیه:

مجازات کلاهبرداری هزار تومانی و هزار میلیارد تومانی یکی است!/ قانون هزینه دادرسی حتما نیاز به اصلاح دارد

قوه قضائیه

معاون اول قوه قضائیه گفت: در این ۴۳ ساله، سیاست جنایی را مشخص نکردیم‌ و الان وضع اینطور است که مجازات کلاهبرداری هزار تومانی و یک هزار میلیارد تومانی یک تا ۷ سال حبس دارد و یکسان است!

به گزارش مشرق، حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد با تبریک فرارسیدن هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله شهید بهشتی و یارانش اظهار کرد: هفته قوه قضاییه را به همکاران قضایی و اداری در سراسر کشور که به صورت جهادی همواره به صورت شبانه روزی برای حل و فصل مشکلات مردمی در حال انجام فعالیت هستند، تبریک عرض می‌کنم.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: قوه قضاییه امروز با برنامه در حال حرکت است و تمام اقدامات دستگاه قضا براساس برنامه‌های از پیش تعیین شده در حال انجام است.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق با بیان اینکه در تدوین برنامه‌های عملیاتی قوه‌قضاییه ۲ موضوع محور عمل قرار دارد، گفت: در گام اول، موارد شش گانه ای که مقام معظم رهبری در حکم انتصاب ریاست قوه قضاییه بیان فرمودند در دستور کار قرار دارد، لذا مکلف هستیم براساس مطالبات مقام معظم رهبری که خلاصه آنها در حکم انتصاب ریاست قوه قضاییه آمده، برنامه ریزی کنیم.

وی تاکید کرد: دومین محور سند تحول قضایی است که در زمان ریاست آیت الله رئیسی در قوه قضاییه تدوین شده است و رئیس فعلی قوه قضاییه هم کاملا در جریان تدوین این سند قرار دارد و هر روز بهتر از دیروز در اجرا و ارتقای این سند در حال برنامه ریزی هستیم.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: بنابراین سیاست کلی قوه قضاییه حرکت به صورت جهادی با برنامه ریزی خاص است. این سیاست ها با در نظر گرفتن محورهای شش گانه ای که مقام معظم رهبری در زمان انتصاب رئیس قوه قضاییه بیان فرمودند و همچنین سند تحول قضایی که موضوعات مختلفی را مدنظر دارد، است.

وی ادامه داد: در حوزه معاونت اول قوه قضاییه با همکاری معاونت راهبردی و سایر معاونت ها یک برنامه عملیاتی برای دادگستری های سراسر کشور تدوین و ابلاغ کردیم که حرکتشان بر اساس این برنامه باشد. این برنامه هر ۳ ماه و یا ۶ ماه و یا ۹ الی ۱۲ ماه قابل ارزیابی است و میزان پیشرفت هر حوزه مشخص می‌شود.

وی تاکید کرد: همواره در این برنامه ها موضوعی که مدنظر قرار دارد، این است که رضایت مردم در زمان مراجعه به قوه قضاییه فراهم شود.

معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: برنامه های قوه قضاییه در این دوره مبتنی بر موارد علمی و پژوهش است، همچنین برنامه ها قابل دفاع در همه محافل علمی است، در این راستا از نظریات نخبگان نیز استفاده می‌کنم.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق افزود: در دوره جدید با رهنمودهای ریاست قوه قضاییه تلاش می‌کنیم تا به یک قوه قضاییه اجتماعی دست یابیم که درد جامعه را بفهمد یعنی قوه قضاییه ای که در تراز گام دوم انقلاب باشد.

در ادامه گفت: در این زمینه آمادگی و هماهنگی کامل با سایر قوا از جمله مجلس شورای اسلامی و دولت را داریم به طوری که در این دوره ارتباط روسای ۳ قوه بی نظیر است و از نزدیک شاهد برگزاری هفتگی یک جلسه میان سران ۳ قوه هستیم که سران قوا در این جلسات مشکلات مربوط به نظام را بررسی می‌کنند.

وی بیان کرد: رئیس سه قوه با انرژی مثبت درشورای عالی هماهنگی اقتصادی که با حضور سران قوه قضاییه برگزار می‌شود مشکلات را بررسی و حل می‌کنند.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه اظهار کرد: در جلسه ای که شب گذشته برگزار شد احساس کردم اگر مردم بدانند که رئیس جمهور، رئیس قوه قضاییه، رئیس قوه مقننه چقدر برای مشکلات مردم در تلاش هستند و با چه حرارتی در جلسات برای حل مشکلات صحبت می کنند، دیگر نگران نمی‌شوند.

وی افزود: در جلسه روز گذشته موضوعی مطرح شد تا تصویب شود اما به دلیل ایراداتی که وارد شد، قرار شد بررسی روی آن صورت گیرد و رئیس جمهور تاکید کرد این موضوع به وقفه نیفتد و حداکثر تا ۲ روز آینده ایرادات برطرف شود زیرا مربوط به حل مشکلات مردم است و باید سریع حل شود.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه امروز کشور در وضعیتی است که نیاز به امید آفرینی دارد، افزود: دشمن برای از بین بردن امید مردم، اتاق فکر تشکیل داده اما مردم شریف ایران همواره توجه داشته‌اند.

معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: مسئولان عالی قوه قضاییه در سفرهای استانی افراد و کسانی که مطالبه گری می‌کنند از قبیل متهم، شاکی، خواهان، خوانده را از نزدیک می‌بینند و براساس آن تصمیم گیری می‌کنند.

وی افزود: گاهی اوقات یک پرونده در سفرهای استانی مطرح می‌‍شود تا مشکل آن حل شود اما زمانی که تنها این چالش‌ را بررسی می‌کنیم، برای تمام پرونده‌های مرتبط با موضوع مطروحه اقدام به رفع مشکلات می‌کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق ادامه داد: در سفر اخیر رئیس قوه قضاییه به استان قم، چند پرونده بررسی شد که یکی از این پرونده ها ۳ هزار و ۵۰۰ شاکی داشت، نمایندگان شاکی و متهم پرونده حاضر و نظراتشان را مطرح کردند.

وی اضافه کرد: همچنین با دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قم که از نزدیک در جریان این پرونده بود در ۳ جلسه مشکلات این پرونده را بررسی و رفع کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق با اشاره به پیشنهاد خود برای این پرونده تاکید کرد: یکی از خواسته‌های مالباختگان این بود که اگر محکوم این پرونده بیرون از زندان باشد، زودتر به مال خود می رسند. محکوم نیز اعلام کرد که خارج از زندان می تواند مطالبات مالباختگان را سریعتر پرداخت کند.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: بسیاری از کارها تنها با مسائل قضایی حل شدنی نیست.

وی افزود: به دستور رئیس قوه قضاییه تدابیری برای حل مشکل مردم در نظر گرفته شد و بر همین اساس روز پنج شنبه و جمعه هفته گذشته جلساتی با حضور مالباختگان برگزار شد تا در یک فرصت ۳ ماهه مطالبات مالباختگان پرداخت شود.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق گفت:تاکید بر این است که پرونده های کثیر الشاکی هم در رسیدگی و هم تدبیر باید در اولویت قرار گیرد.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه برای حل معضلات مربوط به قوه قضاییه برنامه ریزی کرده ایم، تصریح کرد: برخی از مشکلات قوه قضاییه به این قوه ارتباطی ندارند.

وی افزود: قوه قضاییه در تولید پرونده‌هایی که امروز با آن مواجه است، به هیچ عنوان دخالتی ندارد ،لذا پرونده‌ها در جای دیگری تولید می‌شوند و به عنوان مقام قضایی به آن رسیدگی می‌کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق گفت: براساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی یکی از وظایف اصلی قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات است، اما قوه قضاییه برای پیشگیری از وقوع جرایم چه ابزارهایی دارد؟

وی با اشاره به تشکیل شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم، گفت: امیدواریم موضوع پیشگیری از جرم مورد توجه متولیان امر قرار گیرد و علت تشکیل پرونده ها بررسی شود تا پرونده‌های کمتری به قوه قضاییه وارد شود.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: امروزه قانونگذار برخی از عناوین مجرمانه را جرم تلقی کرده که می‌‎توانیم به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دهیم تا این موارد را جرم انگاری نکند.

وی افزود: به عنوان مثال برای موضوع رانندگی بدون پروانه در قانون جرم انگاری شده، به همین دلیل این دست از پرونده‌ها برای تعیین و تکلیف وارد دستگاه قضایی می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق بیان کرد: آیا این دست از موارد را نمی‌توان در سازمان مربوطه، شوراهای حل اختلاف و … مورد بررسی قرار داد؟ در این رابطه لایحه‌ای در معاونت حقوقی تحت عنوان اصلاح پاره‌ای قوانین دادگستری تنظیم شده است و مراحل پایانی خود را سپری می‌کند.

وی افزود: یکی از موارد لایحه در دست تدوین این است که عنوان مجرمانه برای برخی از مواردی که امروزه جرم تلقی می‌شوند، برداشته و به تخلف تبدیل شوند تا موضوعات در جایگاه و سازمان دیگری مورد رسیدگی قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق با بیان اینکه مبارزه جدی با فساد یکی از مطالبات جدی مردم از دستگاه قضا است، تأکید کرد: مردم از دستگاه قضایی می‌خواهند که با فساد و مفسد برخورد کند.

وی افزود: مبارزه با فساد در دوره تحول و تعالی بیشتر از سابق شده است.

معاون اول قوه قضاییه تأکید کرد: رئیس قوه قضاییه بر روی موضوع برخورد جدی با مفسدان و اشرار تاکید دارد، با این حال گاهی اوقات در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی این موضوع هم مورد تأکید رئیس دستگاه است که در مصادیق دقت لازم صورت گیرد یعنی کارآفرین و سرمایه‌گذار باید از کسی که مفسد اقتصادی است، جدا کرد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه در قوه قضاییه با کسانی که فساد ایجاد می‌کنند مبارزه می‌کنیم حمایت جدی‌ از کارآفرینان، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران و حتی سرمایه‌گذاران خارج از کشور هم داریم و این مسئله به عنوان یکی از برنامه‌های دستگاه قضا مطرح شده است.

وی در ادامه خطاب به ایرانیان خارج از کشور گفت: بنده به عنوان یک مسئول در قوه قضاییه از طرف رئیس قوه قضاییه اعلام می کنم که ایرانیان خارج از کشوری که قصد دارند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، به نظام اعتماد کنند. لذا آماده پذیرش از آنها هستیم جز تعدادی از افرادی که معاند هستند و در این بخش وضعیتشان روشن است.

وی با بیان اینکه بسیاری از ایرانیان خارج از کشور برای بهبود وضعیت اقتصادی کشورشان آماده سرمایه‌گذاری در ایران هستند، تأکید کرد: ایران مال این افراد هست تا در کشور خود سرمایه‌گذاری می‌کنند لذا اگر این افراد مشکلاتی داشته و با چالش‌هایی مواجه باشند، آمادگی داریم تا مشکلات آنها را برطرف کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره رشد پرونده‌های منحصر به فرد و برنامه‌ قوه قضاییه در زمینه پیشگیری از آن و همچنین تعیین تکلیف لایحه استجازه در مجلس، گفت: ما هرسال نسبت به سال قبل شاهد افزایش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی هستیم.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه در زمینه کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضا ۲ اقدام مد نظر قرار داده است، بیان کرد: یک اقدام مربوط به دولت است و قوه قضاییه و دولت باید از وقوع جرایمی که به صورت پرونده در جامعه تولید و به دستگاه قضایی وارد می‌شود،جلوگیری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق ادامه داد: دستگاه قضا در این خصوص برنامه‌های کاری در رابطه با پیشگیری از وقوع جرایم دارد.

وی با اشاره به دومین اقدام دستگاه قضا در رابطه با کاهش پرونده ها بیان کرد: از این رو ما پیشنهاد کردیم که تحت یک لایحه‌ای برخی از عناوین مجرمانه به عنوان تخلف تلقی شود و در نتیجه این مسئله در صنف خاص خود مورد رسیدگی قرار گرفته و نهایتاً پرونده‌ای به دستگاه قضا ارجاع داده نشود.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه در رابطه با موضوع استجازه از مقام معظم رهبری برای برگزاری دادگاه ها تأکید کرد: این استجازه در ۲ نوبت تجدید شده است. باتوجه به اینکه قانون مجازات اخلالگران در حال تغییر است و در قانون مجازات اخلالگران که موضوع شعب استجازه در آنجا آمده، در حال اصلاح است و جلسات اصلاح و تغییر این قانون در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی برگزار و مباحث عمده نهایی شده و اصلاحات جزئی دارد که آنطور گفته شده تا ۳ ماه آینده به صحن علنی مجلس خواهد آمد.

کاهش اطاله دادرسی یکی از برنامه های اصلی قوه قضاییه است

حجت الاسلام و المسلمین مصدق در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا به امروز توسط قوه قضاییه برای کاهش اطاله دادرسی و کاهش هزینه‌های دادرسی که بارها مورد تاکید رئیس قوه قضاییه قرار گرفته چه اقداماتی انجام شده است؟، گفت: کاهش اطاله دادرسی یکی از برنامه های اصلی اهمیت قوه قضاییه است که در سند تحول نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: در برنامه تحولی سال جاری که به دادگستری‌های سراسر کشور ابلاغ شد، موضوع کاهش اطاله دادرسی مورد تاکید قرار گرفت.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: براساس اقداماتی که در طول یک سال اخیر در بحث کاهش اطاله دادرسی در دادگستری‌های سراسر کشور صورت گرفته است، میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: طبق آمار، تعداد بررسی پرونده‌های متشکله در قوه قضاییه افزایش یافته و از طرفی نیز رسیدگی به پرونده‌های معوقه سرعت بیشتری به خود گرفته است، در واقع در خصوص موجودی پرونده‌های معوقه کاهش داریم.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق در رابطه با کاهش هزینه‌های دادرسی، بیان کرد: مبالغی که قوه قضاییه از ارباب رجوع بابت هزینه دادرسی دریافت می‌کند جزو درآمدهای عمومی کشور است و این موضوع در قانون پیش بینی شده تا برای هر درخواست قضایی، چه هزینه ای از ارباب رجوع دریافت شود.

وی افزود: این موضوع نیاز به اصلاح قانون دارد، لذا در این رابطه لایحه‌ای تحت عنوان کاهش هزینه‌های دادرسی در معاونت حقوقی تنظیم شده تا به دولت و مجلس ارائه شود تا پس از تصویب آن توسط مجلس شورای اسلامی، شاهد کاهش هزینه‎‌های دادرسی باشیم.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه چند درصد از مفاد سند تحول بر اساس زمان بندی اعلام شده اجرایی شده است و اگر بخشی از آن تاکنون محقق نشده چه علتی دارد؟، اظهار کرد: در سند تحول ۳ دسته برنامه کوتاه، میان و بلند مدت پیش بینی شده است. خوشبختانه ۹۰ درصد برنامه‌های کوتاه مدت، اجرا شده است و برای اجرای برنامه‌های میان مدت هنوز زمان داریم اما بیش از ۷۰ درصد آن عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه برای اجرای برنامه‌های بلند مدت سند تحول هنوز وقت داریم، تاکید کرد: بسیاری از موارد آن انجام شده است اما نکته مهم حائز اهمیت این است که بازه زمانی برنامه های بلند مدت، پایان سال ۱۴۰۲ است. در قوه قضاییه مکلف هستیم کارمان را انجام دهیم اما اینکه نتیجه آن چه شود، باید گفت بسیاری از این موارد ارتباطی به قوه قضاییه ندارد. به عنوان مثال در سند تحول پیش بینی شده قوانین در بازه زمانی میان و بلند مدت بازنگری شود، همکاران در حال اقدام این مفاد هستند و بسیاری از کارها انجام شده است و مابقی نیز در بازه زمانی مشخص شده انجام می شود.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که اهم برنامه‌های قوه قضاییه در حمایت از تولید، کارآفرینان و شرکت‌های دانش بنیان چیست؟ گفت: در سال جاری ستاد مرکزی اقتصاد مقاومتی را فعال کردیم. در همین‌جا لازم می‌دانم از آقای عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور که به عنوان دبیر این ستاد کارهای اجرایی را انجام می دهند و بسیار فعال هستند، تشکر کنم.

وی تصریح کرد: قرار شده است هر ماه یک جلسه با حضور همه اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی برگزار شود که تاکنون سه جلسه تشکیل شده است. در هر جلسه مصوباتی داشتیم و پیگیر هستیم تا این مصوبات اجرا شود. در یکی از جلسات از رئیس سازمان بورس دعوت شد و مسائلی که پیرامون بورس وجود دارد در آن مطرح شد، پیشنهادهایی که اعلام شد، در حال انجام است.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق عنوان کرد: یک جلسه نیز به سازمان اموال تکملیکی اختصاص داده شد، چالش ها را مطرح و پیشنهادهایی درباره این موضعات مطرح شد. مسائلی هم در حال پیگیری است.

معاون اول قوه قضاییه در رابطه با جلسات پیرامون رسیدگی به اموال تملیکی اظهار کرد: آغازگر موضوع رسیدگی به اموال تملیکی رئیس قوه قضاییه بود و در این بخش بازدیدی هم از این سازمان انجام داد. این بازدید برکات فراوانی را به همراه داشت چرا که در ادامه دولت هم پای کار آمد.

معاون اول قوه قضاییه ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین دولتی در رابطه با رسیدگی به موضوع اموال تملیکی اظهار کرد:امروز هماهنگی کاملی بین نمایندگان قوه قضاییه و دستگاه‌های اجرایی در این بخش ایجاد شده است لذا همه دست به دست هم دادند و امروز تقریباً همه انبارهای سازمان اموال تملیکی مورد بازرسی قرار گرفته اند و انبارها در حال تبدیل شدن به انبارهای سیستماتیک و استاندارد هستند.

وی اظهار کرد: با بازدید هایی که از انبارهای سازمان اموال تملیکی انجام شده می تواند گفت که تا پایان سال جاری هیچ انباری به مانند انبارهای سابق نداشته باشیم که اموال به صورت فله‌ای در آنها نگهداری شود. همچنین در این رابطه هم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقدامات بسیار خوبی نظیر تنظیم سند اموال غیرمنقول مصادره شده را انجام داده‌اند. با این حال امیدواریم با همکاری بسیار جدی که با متولیان امر در دولت داریم، دیگر مشکلی در سازمان اموال تملیکی نداشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات در خصوص هوشمند سازی قوه قضاییه و بودجه نویسی این قوه گفت :بر اساس گزارشی که در دسترس است ۲۷ عنوان از استعلاماتی که قضات به آن نیازمند هستند از طریق سامانه های مختلف انجام می شود.

وی ادامه داد: اخیرا مرکز فناوری قوه قضاییه به ایجاد پنجره واحدی اقدام کرده است که در آن همه قسمت های مختلف قوه قضاییه و حتی خارج از دستگاه قضا می توانند از آن استفاده کنند. این پنجره واحد برای مردم تعریف شده است تا دسترسی آسان داشته باشند و موضوعات خود را با استفاده از آن بر طرف کنند.

وی تصریح کرد:در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۲۵ هزار دادگاه الکترونیک و غیر حضوری برگزار شد و در سال ۱۴۰۱ در هر ماه حدود ۲۵ هزار جلسه دادگاه به صورت الکترونیک با سامانه ها برگزار شده است. همچنین حدود ۳۰۵ هزار جلسه دادرسی زندانیان در سال ۱۴۰۰ به صورت الکترونیک برگزار شده است. زندانیان نیز ۶۹ هزار ملاقات را از طریق این سامانه انجام داده اند .

وی افزود: در سال گذشته در حدود ۲ میلیون گواهی عدم سو پیشینه صادر شده است که ۳۰ درصد آن به صورت کاملا الکترونیک و غیر حضوری صادر شده است. اخیر سامانه اعتبار سنجی شهود و مطلعین در دسترس قرار گرفته است. متاسفانه تعدادی از افراد شهادت را شغل خود قرار داده اند و دادگاه هم اطلاعی از این امر ندارد از این رو سامانه اعتبار سنجی شهود و مطلعین ایجاد شده است و هر فردی که از این پس به عنوان شاهد در دادگاهی شهادت دهد در این سامانه ثبت می شود.

معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: در نتیجه اینکه بعد از ۲ تا ۳ ماه اگر نام فردی را در سامانه جست و جو کنید متوجه می شوید چه تعداد شهادت داده است و نحوه برخورد با این افراد مشخص می شود. در سال ۱۴۰۰ خودکاربری سرقت با هدف تسهیل دسترسی مالباختگان به خدمات قضایی و انتظامی، امکان اعلام جرم و شکایت توسط شاکیان راه اندازی شده و شکات می توانند از این طریق شکایت خود را مطرح کند و نیاز به مراجعه حضوری نیست.

حجت السلام و المسلمین مصدق گفت: نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ درخواست در این سامانه ثبت و فرایند آن طی شده است .

وی افزود :در سال گذشته بیش از یک میلیون اقدام از طریق سامانه ارتباط الکترونیکی با کلانتری ها انجام شده که کار را روان تر کرده است.

وی در مورد موضوع بودجه قوه قضاییه گفت: بودجه قوه قضاییه نسبت به سال های قبل بسیار پایین دیده شده است.

معاون اول قوه قضاییه خطاب به همکاران خود در قوه قضاییه گفت: اگر شما بدانید که ریاست دستگاه قضا نسبت به معیشت و وضعیت زندگی شما چه میزان اهمیت می دهد و وقت صرف می کند به هیچ وجه نگران نمی شوید چرا که ریاست قوه قضاییه هر کاری توانسته، انجام داده است.در حال حاضر با برنامه ریزی ها و مذاکراتی با دولت در حال انجام اقداماتی هستیم.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر تحول در زندان‌ها و اینکه کاهش جمعیت کیفری برای کدام دسته از زندانیان مد نظر قرار دارد؟، بیان کرد: رویکرد قوه قضاییه براساس سفارش‌های مقام معظم رهبری است که باید مورد توجه همکاران قضایی باشد مبنی بر اینکه تا جایی که امکان دارد از مجازات حبس استفاده نکنند.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های کاهش جمعیت کیفری این است که قضات رای منجر به حبس صادر نکنند، گفت: باید برای مجرمان مجازات‌های دیگری به غیر از مجازات حبس صادر شود.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق با بیان اینکه امروزه به این موضوع که سیاست ‌جنایی خود را مشخص کنیم، نیاز مبرمی داریم، اظهار کرد: در حال حاضر سیاست جنایی مشخصی در کشور نداریم. در قانون مجازات فردی که هزار تومان کلاهبرداری کرده با فردی که هزار میلیارد تومان کلاهبرداری کرده است، یک تا ۷ سال حبس است. حال باید پاسخ دهیم که چرا باید اینگونه باشد؟

وی افزود: چرا برای برخی از جرایمی که در جامعه رخ می‌دهد فقط مجازات حبس تعیین می‌شود؟ آیا نمی‌توانیم مجازاتی به غیر از حبس برای مجرمان تعیین کنیم تا هم فرد متنبه شود و هم جامعه از این اقدام نفع ببرد؟

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: باید درباره این موضوع در پژوهشگاه قوه قضاییه بحث و تبادل نظر صورت گیرد، باید درباره سیاست جنایی رویکردی جدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید مجازات‌ها نسبت به همه مجرمان متفاوت باشد، گفت: در حال حاضر ۷ نوع مجازات داریم که از این تعداد حبس؛ بیشترین صدور رای در کشور را دارد.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق با بیان اینکه قانونگذار در سال ۱۳۹۲ مجازات جایگزین حبس را پیش بینی کرد، ادامه داد: مجازات جایگزین حبس عمدتا برای مجازات غیرعمدی در حال اجرا است و برای جرایم عمد نیز صرفا برای مجازات یک سال حبس صادر می شود. یعنی اگر فردی به مجازات ۲ یا ۳ سال حبس محکوم شد، دادگاه طبق قانون حق ندارد از مجازات جایگزین حبس استفاده کند.

وی با بیان اینکه امروزه به دنبال تدوین سیاست جنایی به تمام معنا هستیم، گفت: فقه‌های حوزه علمیه و اساتید دانشگاه‌ها باید به ما کمک کنند، لذا گروهی در پژوهشگاه قوه قضاییه در حال بررسی موضوع هستند تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود در این عرصه گام‌های مناسبی بردارند.

معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد:حدود۶ دردصد کاهش ورودی به زندان داشتیم و در عین حالی که رشد ورودی پرونده به دادگستری داریم اما از سوی دیگر کاهش استفاده از زندان را داریم که این موضوع بدین معنا است که قضات به بحث مجازات‌های جایگزین حبس توجه ویژه‌ای دارند.

معاون اول قوه قضاییه در خصوص کاهش جمعیت کیفری اظهار کرد: در برنامه های قوه قضاییه موضوع گسترش صلح و سازش را به صورت جدی قرار داده ایم.

وی ضمن تشکر از همکاران در سراسر کشور از جمله شورای حل اختلاف و رئیس شورای حل اختلاف، افزود: آمار بسیار خوبی را دریافت کرده ایم به طوری که در سال گذشته حداقل ۷۶۳ مورد رهایی از قصاص را داشتیم و اولیای دم ایثار کرده و براساس فرامین قرآن شریف عمل کردند که این عمل گاهی با دریافت دیه و گاهی بدون دریافت دیه همراه بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق ضمن تشکر از خیران بیان کرد: خیران در این خصوص بسیار فعال هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوالی درباره پیگیری و شناسایی مفسدان اقتصادی و مواردی از فرمان ۸ ماده ای امام (ره)، گفت: این موضوع مربوط به قانون و اصل ۴۹ آن است. اصل ۴۹ تصویب شد و آیین‌نامه‌ای درباره همین موضوع در سال ۹۹ نوشته شده است.

وی با بیان اینکه ماه گذشته به صورت جدی این موضوع مورد پیگیری قرار گرفت، اظهار کرد: امیدواریم تا ۲ الی ۳ ماه آینده این مسئله را پیگیری کنیم.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به اقدامات مجتمع امور اقتصادی تهران در یک سال گذشته بیان کرد: طبق آماری که از مجتمع امور اقتصادی تهران در یک سال اخیر اعلام شده است، افرادی در پرونده‌های مبارزه با فساد به پرداخت حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند و بیش از ۳۱۳ هزار میلیارد ریال رد مال صورت گرفته است.

وی با طرح این سوال که مجتمع امور اقتصادی چه می‌کند و رسیدگی به این مفاسد چگونه است؟ توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۷۹ پرونده به شعب ویژه اخلالگران ارجاع شده است که این رقم در سال ۹۹ حدود ۲۰۴ فقره بوده است، شاهد افزایش این مقدار بوده‌ایم.

اعلام برنامه های هفته قوه قضاییه

حجت الاسلام والمسلمین مصدق در رابطه با برنامه‌های هفته قوه قضاییه عنوان کرد: در روز چهارشنبه آینده مراسم تجدید میثاق با بنیانگذار کبیر انقلاب و شهید بهشتی برگزار می شود که در این مراسم هیئت عالیرتبه قضایی به همراه رئیس قوه قضاییه برای تجدید میثاق به حرم مطهر می روند. مصاحبه تلویزیونی رئیس قوه قضاییه نیز ساعت ۲۲ چهارشنبه شب انجام می شود.

معاون اول قوه قضاییه اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که برای اولین بار در این دوره انجام می شود، مراسم تکریم ریاست قوه قضاییه از خانواده مسئولان عالی قوه قضاییه است. به روسای کل دادگستری های سراسر کشور نیز تاکید می کنیم این برنامه را در استان‌های خود داشته باشند. دیدار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران دستگاه قضایی جزو برنامه های این هفته است که در روز پنجشنبه انجام می شود. سخنرانی روسای کل دادگستری‌ها قبل از خطبه در روز جمعه انجام می شود و میز خدمات قضایی همزمان در محل نماز جمعه انجام خواهد شد.

وی توضیح داد: رئیس قوه قضاییه در این هفته با تولیدکنندگان، کارآفرینان و مدیران شرکت های دانش بنیان دیدار می‌کند. مسئولان عالی قضایی و اعضای شورای عالی قضایی استان‌ها نیز از واحدهای صنعتی تولیدی و شرکت های دانش بنیان دیدار خواهند داشت. دومین نشست مشترک قوه قضاییه و مجلس نیز انجام می شود.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق افزود: همایش سراسری قوه قضاییه را به مدت یک روز خواهیم داشت و در نهایت دیدار با مقام معظم رهبری جزو برنامه‌های در نظر گرفته شده در هفته قوه قضاییه است. افتتاح ۱۲ پروژه اداری در سازمان ثبت اسناد به میزان ۱۲ هزار متر مربع، اصلاح ۱۸ ساختمان دادگستری و رونمایی از ۱۰ عنوان کتاب که محصول پژوهشگاه قوه است و همچنین افتتاح پنجره واحد مرکز فناوری اطلاعات نیز از دیگر برنامه‌های هفته قوه قضاییه خواهد بود.

وی با قدردانی از زحمات اصحاب رسانه برای انتقال اخبار گفت: امیدواریم با تلاش‌هایتان فعالیت جهادی و شبانه روزی همکاران قضایی در سراسر کشور را به‌طور ملموس جهت اطلاع مردم منعکس کنید.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق با اشاره به اسامی هفته قوه قضاییه اضافه کرد: روز نخست: حمایت قضایی از تولید دانش بنیان و صیانت از حقوق عامه، دومین روز: حرکت جهادی، تحول و تعالی قضایی، سومین روز: حمایت از حقوق بشر در مقابله با تروریسم، چهارمین روز: تسهیل فرآیند رسیدگی با بهره گیری از فناوری‌های نوین، پنجمین روز: پیشگیری از وقوع جرم و مقابله با بسترهای فسادزا، ششمین روز: ترویج فرهنگ صلح و سازش و اصلاح مجرمان و هفتمین روز: ولایتمداری، ایثار و خدمت به مردم نامیده شده است.