نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد مسئولین در اصلاح ساختار اداره کشور گفت: عملکرد ما مسئولین در خصوص اداره کشور نیاز به اصلاح ساختاری دارد، اما همین اصلاح ساختاری توام با اشکالات اساسی است.

حجت الاسلام سیدسلمان ذاکر در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عملکرد ما مسئولین در خصوص اداره کشور نیاز به اصلاح ساختاری دارد، اما همین اصلاح ساختاری توام با اشکالات اساسی است. قرار شد مسکن و شهرسازی طرح جامع و تفصیلی را تدوین و تصویب کند تا آسیب های قبلی را تکرار نکنیم و مردم با مشکل مواجه نشوند.

وی افزود: این طرح در کارگروه زیربنایی باید تصویب شود و شورای توسعه و برنامه ریزی نیز باید آن را تصویب کند. همچنین باید مصوبه ماده ۵ نیز گرفته شود و شورای عالی شهرسازی و معماری نیز اقدام کند. چند سال مردم باید منتظر این نوع مصوبات شوند؟ اگر مشکل است باید اقدام و عمل باشد زیرا این جلسات پدر مردم را درآورده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس خاطرنشان کرد: در راستای حل مشکلات مردم در تعاونی مسکن اقدام شد، اما بیش از ۲۰ تعاونی مسکن حدود ۳۰ سال گرفتار هستند و چندین هزار نفر از خانواده ها درگیر مسکن شده اند و طی این مراحل حلال مشکلات نیست.

نماینده ارومیه گفت: در راستای اصلاح امور قرار شد طی طرح جامعی، منطقه ۶ ارومیه را به مناطق این شهرستان اضافه کنیم تا از ساخت و سازهای افراطی، کوه خواری و زمین خواری جلوگیری کنیم که نه تنها در طرح جامع نیامده است، بلکه افرادی که ۱۷ الی ۴۰ متر به عنوان یک کشاورز برای امرار معاش ساخت و ساز کرده اند، آنها را هم قلع و قمع کرده ایم.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حفظ بیت المال و منابع طبیعی اصل است، گفت: اما نباید یک عده کشاورز دغدغه مند فدا شوند و آرامش مردم به هم بخورد.

ذاکر اظهار کرد: قرار شد از بروز چند تخلف جلوگیری شود، مثلا گفته شد به املاک قولنامه ای پروانه ساخت داده نمی شود و نتیجه حکم دیوان عدات اداری این شد که امروزه ساخت و ساز در ۲۰۰ شهر تعطیل شده است و اگر تا دیروز ۲۰ طبقه مجوز داده می شد، امروز ۶ طبقه هم داده نمی شود.

وی در ادامه گفت: مردم حسین آباد و علی آباد نمی توانند ساخت و ساز کنند چون سند ندارند و می خواهند با وام قرض الحسنه خانه بسازند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود: شبکه بهداشتی آماده اصلاح ساختار شده، اما شهرداری می گوید عوارض بدهید و سند بیاورید تا انشعاب بدهم؛ اینچنین اصلاح ساختاری یعنی دردسر.

ذاکر یادآور شد: در راستای اصلاح ساختارها آمدیم حقوق آنهایی که بازنشسته تامین اجتماعی هستند و ۳ میلیون می گیرند را به ۶ میلیون افزایش دادیم، اما مابقی را حذف کردیم. مگر تورم شامل بقیه بازنشستگان کشوری و لشگری نمی شود؟.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آذربایجان غربی استان مرزی است و گفته شد باید کاهش مصرف گازوئیل داشته باشد. در مقابل به جای اینکه نظارت ها را جدی تر کنیم، گفته شد کامیون های کمپرسی نمی توانند بیش از ۲۰ لیتر دریافت کنند، در حالی که گاها روزانه ۱۲۰ لیتر مصرف دارند. اکنون ۳ الی ۴ هزار راننده گرفتار این موضوع هستند.