شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اصفهان

توضیحات نماینده اصفهان درباره ازدواج دختران با مردان غیرایرانی/ اظهاراتم تقطیع شد

کدخبر: 502756
نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: متأسفانه در جلسه‌ای که محفلی علمی بود، در تحلیل آماری ارائه شده، اظهارات من تقطیع شد و جوی منفی درباره ازدواج بانوان ایرانی با اتباع بیگانه به وجود آمد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، امیر حسین بانکی پور رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (یکشنبه ۲۹ خردادماه) در اخطار قانون اساسی درباره موضوع مطرح شده مبنی بر ازدواج بانوان ایرانی با اتباع بیگانه با اشاره به این حدیث که جز انسان‌های بزرگوار کسی حرمت زن را رعایت نمی‌کند و جز انسان‌های پست کسی به زنان اهانت نمی‌کند، گفت: یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خلال صحبت‌های خود تذکری به من داد. این در حالی است که همه ما می‌دانیم که رسانه‌های معاند با تقطیع سخنان ما به خصوص سخنان نمایندگان به تخریب مجلس می‌پردازند. از نمایندگان مجلس که خودشان از قربانیان این تقطیع‌ها هستند می‌خواهم هر جا در پیامک و یا فضای مجازی درباره موضوعی اظهارنظر می‌شود ابتدا صحبت‌ها را کامل بشنوند و بعد روی آن قضاوت کنند.

وی با اشاره به جلسه‌ای که در آن در رابطه با موضوع مذکور اظهار نظر کرده بود، بیان کرد: فرصت من درباره موضوع مذکور در محیط علمی و آکادمیک بود که به تحلیل آمار پرداخته بودم و تأکید داشتم این بحث موضوعی رسانه‌ای نیست و مربوط به حوزه‌های نظری و صاحبنظران است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه گفته بودم آمارهای غلطی در جامعه مطرح می‌شود که باید اصلاح شود. از جمله اینکه گفته می‌شود تعداد زنان ما در کشور بیشتر از مردان است. در حالی که چنین موضوع و آماری غلط است.

بانکی پور ادامه داد: اتفاقاً تعداد دختران و پسران مجرد آماده به ازدواج طبق سرشماری سال ۹۵ با یکدیگر هم تراز هستند و در این باره تناظر یک به یک داریم و با شرایط تسهیل ازدواج جوانان این آرامش ایجاد می‌شود. چرا که نسبت عرضه و تقاضا در این باره متناسب است و موانعی از این بابت وجود ندارد. البته مجلس نیز در قانون جوانی جمعیت تسهیلات ازدواج را تا پنج برابر افزایش داده است.

وی افزود: البته در آن سخنرانی درباره گروه سنی بانوان بالای ۳۰ سال صحبت شد. طبق سرشماری سال ۹۵ یک میلیون و ۴۰۰ هزار دختر مجرد بالای ۳۰ سال و ۷۰۰ هزار بانویی که همسر خود را از دست داده اند و یا جدا شده اند در کشور وجود دارد. یعنی در مجموع حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از بانوان آمادگی ازدواج دارند. درباره این آمار اعلام کردم چنانچه این تعداد بخواهند طبق عرف جامعه با پسران ۴-۵ سال بزرگ‌تر از خودشان ازدواج کنند برای حدود دو سوم آنها همسری نیست.

رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت در مجلس تصریح کرد: توصیه من در این باره این بود که ازدواج هم سالان مورد توجه قراربگیرد چرا که روان شناسان نیز تأیید می‌کنند که سن عقلی در ازدواج مراد است نه سن شناسنامه‌ای.

بانکی‌پور افزود: این فرهنگ غلط که سن آقایان در ازدواج باید بیشتر از بانوان باشد به ما ضربه وارد کرده است. با توجه به این موضوع، در آن جلسه تأکید بنده به ازدواج همسالان بود.

وی تأکید کرد: همچنین بحث دیگری که در جلسه مذکور مطرح شد با توجه به اقبال‌ها، موانع و مراجعاتی بود که از سوی بانوانی داشتیم که با بعضی از اندیشمندان خارج از کشور ازدواج کرده بودند اما شناسنامه ایرانی فرزندان آنها صادر نشده بود. با اینکه این قانون سال‌ها پیش در مجلس مصوب شده بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این جلسه تأکید کردیم این موضوع مشکل قانونی ندارد و وقتی اندیشمندانی در دنیا داریم که از نظر اعتقادی و اخلاقی با فرهنگ ما تناسب دارند و به انقلاب علاقه مند هستند و با بانوی ایرانی ازدواج کرده اند، نباید شرایط را برای آنها سخت کنیم.

بانکی‌پور خاطرنشان کرد: با اینکه در آن جلسه که محفلی علمی بود تأکید کرده بودم این بحث بیشتر یک تحلیل آماری است اما متأسفانه اظهارات من تقطیع شد و این جو منفی به وجود آمد. به نوبه خود از طرف آن رسانه‌های غلط از بانوانی که ممکن است این تقطیع ذهن آنان را آزرده کرده باشد، عذرخواهی می‌کنم اما معتقدم نباید صورت مسئله را پاک کرد.