شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بن سلمان#جدید#رسانه‌ها#بایدن

واکنش رسانه‌ها و شخصیت‌های عربی به موضع گیری جدید بایدن در باره محمد بن سلمان

واکنش رسانه‌ها و شخصیت‌های عربی به موضع گیری جدید بایدن در باره محمد بن سلمان

اظهارات اخیر جو بایدن در خصوص کم اهمیت جلوه دادن ملاقات با ولیعهد سعودی واکنش‌هایی را به دنبال داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اظهارات اخیر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که در آن دیدار آتی خود با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را کم‌اهمیت جلوه داده بود، باعث واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی  شد.

به گزارش روسیاالیوم،این واکنش‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که بایدن، جمعه اعلام کرد: «من با محمدبن‌سلمان ملاقات نخواهم کرد؛ بلکه به یک نشست بین‌المللی می‌روم که او نیز در آن شرکت خواهد داشت».

در همین راستا «فهد الثبیتی» روزنامه ‌نگار سعودی در واکنش به اظهارات بایدن نوشت: «رسانه‌های آمریکایی، سعودی‌ها را با بایدن درگیر کردند که آیا جو بایدن  با محمدبن‌سلمان دیدار خواهد کرد؟ هم‌اکنون رسانه‌های ما  نیز باید به همین شکل رفتار کنند و سوال درست را تکرار کنند: «بعد از آن که محمدبن‌سلمان تماس با بایدن را رد کرد، آیا ولیعهد منصرف خواهد شد و با او در ریاض دیدار خواهد کرد یا برنامه‌های مهم‌تری در جدول برنامه‌های محمد بن سلمان  وجود دارد؟»

«عبدالله الشایجی»  روزنامه نگار کویتی نیز در این خصوص نوشت: « کم اهمیت  جلوه دادن دیدار با محمدبن‌سلمان توسط رئیس‌جمهور آمریکا   قانع‌کننده و جدی نبود؛ جایی که گفت به عربستان برای دیدار با بن‌سلمان نمی‌روم اما برای مشارکت در نشست بین‌المللی با حضور ولیعهد می‌روم».

 

یکی از کاربران به اسم «نواف المطیری» در واکنش به اظهارات بایدن  اعلام کرد: « عربستان کشوری مهم در دنیا و به ویژه در بخش انرژی است؛ نه بایدن توانست آن را منزوی کند و نه اوباما و نه حتی آیندگان بعد از این‌دو خواهند توانست».

اخیرا نشریه آمریکایی نیوزویک در تحلیلی از قصد رئیس‌جمهور آمریکا برای سفر به عربستان و دیدار با محمد بن‌سلمان به شدت انتقاد کرد و مدعی شد که ولیعهد سعودی بایدن را به زانو درآورده است.

این روزنامه نوشت: بهای ترمیم روابط با سعودی‌ها بسیار بالا خواهد بود. عربستان سعودی یکی از بی‌رحم‌ترین رژیم‌های اقتدارگرا در جهان است که ایدئولوژی تندرو سلفی آن مهم‌ترین عامل ترویج رادیکالیسم خشونت‌آمیز در منطقه و آن‌سوتر است.

بر اساس گزارش این روزنامه شاهزاده بن سلمان، حاکم واقعی عربستان، مردی است که نشان داده است ابایی از خشونت ندارد. او در سال 2018 دستور قتل خاشقجی را در ترکیه داد. بن سلمان همچنین به جنگی خونین و بیهوده در یمن دست زده است که این کشور فقیر را ویران کرده است. از همه نظر، عربستان سعودی، متحدی نامناسب برای آمریکاست.

چند روز پیش دیوان پادشاهی عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن در راستای تقویت روابط دوجانبه تاریخی و شراکت راهبردی بین عربستان و آمریکا و نیز تمایل مشترک دو کشور برای توسعه روابط در تمامی زمینه‌ها، به ریاض سفر خواهد کرد.

بایدن در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسیده بود در سفر به عربستان چگونه با موضوع «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی  کنار خواهد آمد گفت: «قرار نیست با او دیداری داشته باشم. من برای شرکت در یک اجلاس بین‌المللی می‌روم و او هم قرار است در آن جا باشد».

انتهای پیام/