شهر خبر

حذف ارز ترجیحی به نفع مردم و اقتصادبود/ باید نرخ ارز تثیبت شود

حذف ارز ترجیحی به نفع مردم و اقتصادبود/ باید نرخ ارز تثیبت شود

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران در خصوص لزوم حذف ارز ترجیحی می گوید: با یک نگاه کلی به نظر می‌رسد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به صلاح مردم و اقتصاد بود اما با توجه به روش‌های تخصیص آن و نگاه اقتصادی حاکم بر کشور، به صلاح مردم و اقتصاد نبوده است چرا که، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مثابه حذف صورت مسئله است.

سید جلال طیبا طیبا، در گفت و گو با خبرنگار برنا افزود: در خصوص بحث حذف ارز ترجیحی، غیر از بحث فراهم کردن زیرساخت‌ها، موضوعات دیگری نیز اهمیت دارد. از جمله بستر تفکر مدیریتی و اجرایی نیز  باید تغییر کند. در حال حاضر وجود امضاهای طلایی به قدری جذاب است که برخی عوامل اجرایی سازمان های دولتی اجازه اجرای معامله در فضای آزاد عرضه و تقاضا را نمی‌دهند و به انحاء مختلف سعی در سنگ‌اندازی مقابل فعالان دارند. به عنوان مثال، مسئولی می‌گفت ارز نیمایی هم رانت دارد هم تفاوت قیمت و من اجازه نمی‌دهم وارد کننده از آن بهره مند شود! در حالی که در حال حاضر تمام کالاهای وارداتی کشور با همین ارز وارد و بدون محدودیت در بازار عرضه می شود.

 وی در ادامه بیان کرد: اینکه وارد کنندگان قادر به چه کمکی به مردم اند، اینکه کمترین کمک واردکنندگان تسهیل در ورود کالا و افزایش عرضه در بازار است که باعث کنترل قیمت‌ها و مناسب شدن آن می شود. همچنین برخی واردکنندگان با عرضه اعتباری کالای خود می‌توانند سایر زنجیره‌های چرخه تولید را کمک نموده و در مجموع با ایجاد آرامش در فضای تامین کالا باعث ثبات در تولید و عرضه محصول شوند.

این فعال بخش خصوصی در پایان در خصوص شرایط معیشتی مردم نیز افزود: واضح است که اختصاص یارانه روی چند قلم کالا، که آن هم به صورت نقدی پرداخت می‌ شود، تاکنون نتوانسته روی معیشت مردم موثر باشد. آزادسازی قیمت کالاهای اساسی، طیف وسیعی از کالاها را مشمول افزایش قیمت می‌کند. مثلاً این آزادسازی باعث افزایش حتی هزینه پوشاک و ایاب و ذهاب و غیره مردم هم می شود. بنابراین ضمن اینکه وجه تزریق شده در اقتصاد تورم‌زا است.

انتهای پیام